handdator

Visa fullständig version : Serifos?


solstråle
2005-09-04, 11:56
Sitter redan och spånar inför nästa års båtluffning och funderar på att åka till Serifos. Amorgos är vår absoluta favorit men tänkte att det kanske är dags att vidga vyerna lite. Är de båda öarna jämförbara på något vis? Vi har även funderat på Schinoussa eller Donoussa, alla råd och tips är välkomna.
//Solstråle

Lennartssons
2005-09-16, 19:59
Sitter redan och spånar inför nästa års båtluffning och funderar på att åka till Serifos. Amorgos är vår absoluta favorit men tänkte att det kanske är dags att vidga vyerna lite. Är de båda öarna jämförbara på något vis? Vi har även funderat på Schinoussa eller Donoussa, alla råd och tips är välkomna.
//Solstråle
Amorgos är en pärla, icke att jämföra med Serifos (en "grekö" som försöker likna en charterö, allt för att verka kunna erbjuda all service. Barer, caféer, glassbarer, och restauranger m m vid vattenakanten, inte mysigt!!!) och Donoussa (tistelvandringar, få boenden, tråkiga stränder, ensamt, dock finns det ett bra bageri!). Åk hellre till Folegandros, Koufonissi (tidigt på säsongen), Lipsi, Milos. Schinussa har jag bara åkt förbi, kan kanske vara bra.
Planera på!

Stina
2005-09-17, 07:43
Har bara åkt förbi Serifos och tycker att ön ser mysig ut, men om ni ändå ska åt det hållet så "måste" ni besöka Sifnos!
Sifnos är en fantastisk ö!
Naturen är vacker, stränderna är underbara, maten är mycket bra och avslappningen är total.
Lagom mycket turister, än så länge...;)

Mvh. Stina:)

Kalimera
2005-09-26, 13:08
Sitter redan och spånar inför nästa års båtluffning och funderar på att åka till Serifos. Amorgos är vår absoluta favorit men tänkte att det kanske är dags att vidga vyerna lite. Är de båda öarna jämförbara på något vis? Vi har även funderat på Schinoussa eller Donoussa, alla råd och tips är välkomna.
//SolstråleSerifos tycker jag väldigt mycket om, men ön går inte att jämföra med Amorgos. Sifnos är mer likt Amorgos, inte när det gäller naturen, men "känslan" är ungefär densamma. Även Folegandros har något av Amorgos över sig.

Schinoussa och Donoussa är två underbara öar om man vill komma nära det grekiska vardagslivet, och om man gillar lugn och ro.

solstråle
2005-09-27, 19:26
Tack för era svar!

Det var ju både ris och ros om ön Serifos och det är väl så det är, alla har olika uppfattning om varje ö. Jag har varit på både Folegandros och Sifnos och tycker mycket om båda öarna. Det är ju lite av ett lotteri varje gång, ska man satsa på en ö man vet att man tycker om eller göra en chansning och kanske bli besviken. Men än så länge kan jag bara känna att Antiparos inte var vad jag väntat mig, vet inte vad det var men lite för turistigt kanske.
Om man jämför Donoussa och Schinoussa med Iraklia och Koufonissi är det samma stuk på dessa öar? Dum fråga kanske med tanke på mina tidigare slutsatser, att alla har sina favoriter, men det är alltid intressant att få tips och idéer.
Ha det så bra alla Greklandsfantaster.

Alexandra
2005-09-29, 23:59
Några vänner till mig var på Serifos och Sifnos, tyckte om båda öarna väldigt mycket och rekomenderar dem varmt.
Själv kan jag absolut rekomendera Milos om ni inte varit där, den mest häpnadsväckande ön som faktiskt verkar erbjuda det mesta.

/Alexandra

Ann
2005-09-30, 13:57
Serifos, nja.
jag tycker inte ön har någon charm, men det är naturligtvis min uppfattning. En sak som har gjort att upplevelsen av ön inte blev så positiv, var att jag blev så hemskt myggbiten. Har varit på Kalymnos och inte blivit så biten.

Sifnos tycker jag är underbar. Har i år vistas där i ca 4 veckor sammanlagt både vår och höst.

Jag tycker preicis som Janne skriver.

Ann

Kalimera
2005-10-03, 10:51
Jag tror nog att du skulle gilla Serifos, om inte tar du bara båten till Sifnos, tar inte lång tid.


Om man jämför Donoussa och Schinoussa med Iraklia och Koufonissi är det samma stuk på dessa öar?
Schinoussa är den lantligaste och minst turistiska av alla kykladiska öar, Donoussa är lite som Iraklia, men besöks av fler utländska turister. Många barnfamiljer har upptäckt Donoussa på senare år, precis som vildcampare och nudister har gjort.