handdator

Visa fullständig version : Fiasko


Arne
2009-04-25, 10:38
Härom dagen var jag inne på NEL-Lines hemsida för att boka biljetter
rutten Naxos- Katapola/Amorgos med fartvidundret Aeolos Kenteris.

Snikigt knappade jag in onlinebokning för tvenne personer den 25 Maj
a 11€ stycket i super economy class.

När jag var framma vid steg sex i bokningen och tryckte på knappen "bekräfta" då kom det bara upp en vit popup-ruta utan innehåll. Mitt eljest eminenta blockeringsprogran för popup-rutor tog sig ofoget att även blockera åtkomst till bekräftelserutan.
Och här står vi nu utan det bokningsnummer vi behöver när biljetterna ska hämtas ut på Zas Travel vid Ag Marina på Naxos.

Jag har nu tillskrivit NEL-Lines via epost och bett dem skicka ett mail med
bokningsnummer. Jag kan på Internetbanken se att beloppet, 22€ dragits från mitt konto och av detta sluter jag mig till att bokningen gått fram till NEL.

Flera som drabbats av krånglande nätbokningar??

Arne

UlfWiman
2009-04-25, 11:03
Har du separat "blockering" eller rättare sagt vilken
browser använder du?

U

Arne
2009-04-25, 11:27
Jag använder Internet Explorer 8, den allra senaste varianten. Så har jag en hårdvarubrandvägg i routern samt som mjukvarubrandvägg F-secure Internet security 2009.

Brandväggen i Win XP är frånkopplad eftersom den ej trivs tillsammans med
hårdvarubrandväggen i routern.

Haken var att jag i IE 8 hade filtret i läge "Blockera automatiskt" för popup-fönster. Läget är nu flyttat till "välj vilket innehåll som ska blockeras"
Skulle kantänka haft detta i tankarna innan jag bokade biljetterna.

Om jag får tillåta mig en liten utvikning från ämnet, så har jag även
med framgång testat den nya och avgiftsfria VPN-Tunneln vid namn
UltraSurf. Den kan kopplas i och ur efter behov och fungerar rent alldeles utmärkt. Densamma ligger på en server i USA.

Arne

(För den icke insatta; Med VPN-tunnel avses en programvara som döljer
den egna IP-adressen och tilldelar en IP på annan plats, ofta i annat land
och därmed oåtkomlig för svenska myndigheter och IPRED-lagar.)

Netwolf
2009-04-26, 12:24
Jag har råkat ut för en liknande sak på Svenska spels sida. Skulle göra en överföring från min nätbank och då blockades popupfönstret. Fick då tillåta popups tillfälligt och börja om, men se det gick inte. Då möts jag av ett meddelande som säger att jag inte får föra över mer pengar den veckan, pga av att jag ställt in ett maxbelopp i min profil!
Tydligen räknades den blockade popupen som en överföring, trots att ingen transaktion gjordes.

NW

Hellen
2009-04-26, 12:34
Tydligen räknades den blockade popupen som en överföring, trots att ingen transaktion gjordes.
NW

Exakt samma sak hände mig, det löstes dock snabbt med ett samtal till supporten på Svenskaspel- där kunde de se att ingen transaktion var utförd.
// Helén

Peter
2009-04-26, 21:02
Tycker ni verkar krångla till det... Jag kör den gamla Pop-upblockeraren från Panicware (hämtas från Download.com) och har stängt av ALLA andra. Fungerar perfekt! Jag kan stänga av och sätta på den den precis som jag vill. Helt på listen, om jag vill, eller tillfälligt genom att hålla ner Ctrl... Så när jag vet/misstänker att jag måste acceptera popupper stänger jag den!