handdator

Visa fullständig version : 30 kg potatis


Monica P
2009-04-25, 07:56
Pressar apelsiner. Pressar apelsiner. Pressar apelsiner.

Har en hel mängd ljuvlig apelsin-mandarin-citronsaft i frysen i Arnes förträffliga påsar.
Det är väl snart slut på den bästa apelsintiden, den har varat ovanligt länge i år, och bästa apelsinerna är -ska erkännas- från Samos och Kreta. Söta och saftiga, vi äter så att C-vitminerna kryllar ut genom öronen.

Min gubbe har nämligen lite svårt att köpa bara lite, det blir oftast två rejäla kassar åt gången. Jag nämnde det för amerikanska Susy härom veckan. Vi kom fram till att våra män lider av belägringsneuros sen kriget, även om de var småbarn på den tiden.

Hon ber numera aldrig sin man om att handla frukt och grönsaker, för han hade för vana att köpa 30 kilo potatis och säckvis med annat. -Om man har jordkällare kan det väl vara en god idé, men sånt har vi tyvärr inte här.

Hur det nu står till med neuroserna går att diskutera, men jag känner fler män som är duktiga på att hamstra. Hos en vänfamilj kan man knappt komma innanför dörren, det står oljedunkar här och där, det ligger storpack med makaroner och socker på hyllorna, konservburkar och glaskrus likaså.
Det finns en affär fem minuter hemifrån, så det kan inte vara avstånden som utlöser denna samlarmani. Deras barn är vuxna och lagar egen mat. - En annan man jag känner samlar på vin, men det kan jag bättre förstå...

Varför samlar vi på saker, mat, dryck? Är det instinktivt eller finns det nån annan orsak?

Ja, här sitter jag och grubblar. Apelsinsaften är i allafall utomordentligt god, tack min gubbe!

Arne
2009-04-25, 08:23
Men så bra att de fyra rullarna med COOP-s eminenta fryspåsar komer väl till pass. Du må höra av dig närsom fryspåsförrådet synes tryta.

Arne

Zanét
2009-04-25, 08:36
Sitter här och småskrattar igenkännande. I byn är det exakt samma tradition/ovana bland alla och i vårt fall är det papous som står för hamstringsmanin, kan t o m vara lite svårt att hitta ledig plats för fötterna :rolleyes:
Har fått en liten förklaring till varför det handlas så mycket och det lär bero på att det är otänkbart och lite "skämmigt" att bara handla små kvantiteter och helt otänkbart att be grönsakshandlaren om 1 kg när man kan handla 10 kg - det ska ju vara praktiskt för alla parter :D

Jag har slutat att titta på de ambulerande grönsakshandlarnas sortiment om papous är i närheten - det räcker att jag slår en liten liten blick på någon frukt och vips har jag 10 kg i handen :o Likadant är det med olivolja som handlas dunkvis och gärna flera stycken åt gången...

//Zanét bye_bye

Hellen
2009-04-25, 09:26
Har fått en liten förklaring till varför det handlas så mycket och det lär bero på att det är otänkbart och lite "skämmigt" att bara handla små kvantiteter och helt otänkbart att be grönsakshandlaren om 1 kg när man kan handla 10 kg - det ska ju vara praktiskt för alla parter :D


Oups! Grönsakshandlarna måste tycka att jag är jättekonstig;)
Köper oftast bara två tomater och en gurka.
// Helén

kirtor
2009-04-26, 15:47
Jeg tror det har noe med menn å gjøre. Min mann kjøper også minst dobbelt av alt selv om vi stort sett er to personer i huset. Konstigt........

Lissi
2009-04-26, 16:15
De manliga generna måste det vara!
Min man storhandlar inte mat,han handlar exakt det som står på inköpslistan och tar inga egna initiativ där. Men när det gäller skjortor och tennisskjortor då kan han inte köpa bara en, utan köper nästan bara då det står "Köp tre, betala för två" eller ÄNNU VÄRRE" Köp fyra, betala för tre":mad: Herregud så många oanvända plagg han har i sin garderob som han aldrig hinner använda innan han vuxit ur dem! Själv hävdar han dock bestämt att plaggen krympt:D;)

Ack ja, men goa är de männen även om jag inte alltid förstår dem...

Lissi

Peter
2009-04-26, 16:46
30 Kg.... Det blir mycket goa Patatates.... Mmmmm...... :D Och sedan så är det så att vi män är släkt med Ekorrarna. Vi samlar för sämre tider... :mad:

Det KAN vara bra att ha... :D