handdator

Visa fullständig version : Resa med större barn på båtluff- ny på detta


Sissi
2009-04-23, 14:22
Jag ska ut i juni med mina 2 barn, 9 och 11 år.
Vi landar på Santorini och flyger hem från Athen.
Det är första gången vi reser på detta för oss nya sätt och vi tycker alla tre att det ska bli mkt spännande.
Ju närmare vi nu kommer resan start börjar funderingarna komma på allt mellan himmel och jord.

Vad kan jag räkna med i hotellkostnad? 25-35 € per natt.
Ska jag förboka nåt eller ta det som det kommer?
Funderar på att ha Naxos som huvudmål och sedan kanske nån mer ö, är det lagom ? eller lite? Tips på bra öar/ hotell på dessa in mot Athen tas tacksamt emot.


Hur mkt pengar kan jag räkna med att ta slut på vad det gäller boende, transporter mellan öar? ska vara borta i 14 nätter. För att täcka ALLT som behövs ( båtresor, boende, mat m.m) alltså i runda slängar.

Tja, listan är lång på funderingar- så ös gärna på med bra tips.

Tips på bra centralt hotell i Athen vore också grymt bra att få.
Tack på förhand från en nykomling på båtluff som börjar få lite "småkalla fötter" på vad hon gett sig in på/ Sissi

Annwi
2009-04-23, 15:10
Hej Sissi!
Jag tror inte att du kommer att ångra dig alls även om du just nu undrar vad du har gett dig in på! Det enda jag ångrar är att vi inte båtluffade förrän yngsta barnet hade fyllt 11 år. Det är den perfekta semestern tycker jag. Frihet att åka vart man vill, man kan planera allt i minsta detalj eller bara ta det som det kommer. Det är klart att det är lite mer att tänka på än när man åker charter då allting brukar vara väldigt tillrättalagt, men Grekland är ett perfekt semestermål med barn, grekerna älskar barn och reser man med barn så hjälper de alltid till, fixar och donar med boende mitt i natten, mat, extrasängar, presenter mm mm! I juni är det perfekt att båtluffa, billigt boende, lagom med turister, grekerna är inte så trötta på oss, massor med nya skandinaviska kompisar till barnen och oftast lagom varmt, även om vi haft både regn och 45-gradig värme i juni. Vi har betalat 20-35 E för ett rent och fint 3-bäddsrum med AC beroende på ö och standard.Naxos och Koufounissi är jättebra öar även om min favorit är Amorgos. I Athen kan jag rekommendera hotellet som ligger mittemot Adonis (som det står om här på hemsidan), Akropolis nånting, perfekt läge mitt i Plaka och nära till tunnelbanan men dyrt, särskilt när man kommer från öarna. På Naxos är Anthony´s (också på hemsidan), jättetrevligt, fräscht och fint och nära till strand och centrum.Det finns även bra boende vid de fina stränderna Agia Anna och Prokopios om man vill ha nära till riktigt bra bad. Jag skulle inte förboka i juni, det finns hur mycket boende som helst, bara att välja och vraka.Däremot har vi på färjan mellan olika öar ringt och bokat ffa om man kommer fram sent på kvällen.Kostnad för båtresorna varierar mycket beroende på om man tar snabbåt (dyr) eller den gamla långsamma färjan. Vi har åkt mycket med Blue Star Ferries som tar halva priset för barn under 12 år. Det är svårt att säga vad totalkostnaden blir, det beror på hur hungriga barnen är, om man vill hyra bil, solstolar mm. Barnens första båtluff 2005 gick på totalt med flygresa, mat, bilhyra, ja allt, bara 15000 kr för 5 personer. Förra året betydligt dyrare när vi hade med oss 4 vrålhungriga tonåringar! Trevlig resa och lycka till!
Anne

Sissi
2009-04-23, 15:52
Tack för ditt snabba och härliga positiva svar.
Har ni behövt boka hotellet i Athen eller bara kommit dit o det funnits rum lediga?

Jag tror att det blir ca. 5-6 dagar på Naxos och sedan drar vi in mot Athen via någon mer ö. Vi kommer i bra tid till Santorini, mitt på dan, så antingen stannar vi en dag där och sedan tar oss mot Naxos eller så tar vi första bästa färja mot Naxos direkt. Har hört att Santorini är lite dyrare än tex. de andra öarna runt omkring. Vet du nåt om det finns billigare alternativ där som vi kan ha med oss i bagaget om vi beslutar oss för att stanna en dag där?

Ska sätta mig och läsa lite mer om öarna du tipsat om.

Sissi

Arne
2009-04-23, 16:38
En god idé är nog att taga färjan (Blue Star) direkt till Naxos vid halvfemtiden på aftonen ankomstdagen. Från mitten av Juni går Blue Star var dag Santorini- Naxos kl 16.00 med ankomst Naxos dryga två timmar senare.
Fram till 15 Juni är avgången 15.30.

Ha en bra tur.

Arne och Hustru Birgitta

Sissi
2009-04-23, 17:19
Tusen tack för detta tips, det lutar åt att ta färjan direkt till Naxos.
Rena lyxen att få tiden av er också när färjorna går.

Går det buss från flygplatsen på Santorini direkt till hamnen? Finns det fler än 1 hamn att sikta på vid val av buss eller är det en hamn och inget annat. Passar på att fråga det med så vet jag för vid det laget lär jag vara lätt uppe i varv med två härliga ungar som bara väntar på att starta själva RESAN.

Var kan jag hitta tidtabeller & riktpriser på färjorna via nätet som är hyffsat uppdaterade för detta område att resa i?

Sissi

Arne
2009-04-23, 18:13
Nja, du får nog räkna med att ta en taxi från Santorini Airport till hamnen.

Men, betänk!! Hamnen på Santorini är att betrakta såsom en "Wild Western" stad. Dyra priser, eländig miljö!!!

Men hav tillförsikt. Ni fara strax vidare till det trivsamma Naxos.

Arne

Siri A
2009-04-23, 18:15
Går det buss från flygplatsen på Santorini direkt till hamnen?Det går inga bussar direkt till hamnen. Man får åka via Fira. När vi var där kom inte bussen på en timme, så vi delade taxi med en annan familj. Det är mycket trevligare att tillbringa timmarna i Fira än nere i hamnen på någon av de svindyra tavernorna... Kolla bara direkt i Fira när bussen till hamnen avgår. I juni går dom inte överdrivet ofta.
Var kan jag hitta tidtabeller & riktpriser på färjorna via nätet som är hyffsat uppdaterade för detta område att resa i?Kolla på greekferries.com. Blue Star från Santorini till Naxos kostar 15 €. :)

Annwi
2009-04-23, 19:26
Du kan också gå direkt in på Blue Star Ferries hemsida, där finns uppdaterad tidtabell och även priser. Vill du ha fler alternativ kan du som Arne skriver titta på greek ferries hemsida eller klicka bara direkt på länken med båttidtabell här på Kalimeras hemsida så kommer du även till Openseas hemsida.
Om du vill stanna på Santorini så skulle jag rekommendera att stanna några dagar, minst 2, innan du fortsätter mot Naxos. Det finns bra och billiga boenden i Perissa/Perivolos. När vi var där i slutet av juni för två år sedan kom vi mitt i natten och fick ta första bästa boende. I dagsljus visade sig hotellet vara inte så bra, så vi gick runt i Perissa och letade nytt boende. Det billigaste rummet vi hittade var för 10E/natt på ett rent och välskött hotell med pool. Till saken hör att det inte fanns AC och det var värmebölja just då. Pensionatet mittemot var lika fräscht och fint och hade AC och där kostade det 35 E, också med en liten pool. Perissa ligger ganska nära flygplatsen och taxiresan tar inte lång tid. Vill du hyra bil under några dagar kan du göra upp med uthyraren att ställa bilen i hamnen när ni åker vidare till nästa ö så slipper du byta buss osv. Men jag skulle kanske spara Santorini tills barnen blir lite större och kosta på mig en taxi direkt från flygplatsen till hamnen och em-färjan till Naxos.
I Athen har vi inte förbokat hotell, utom en gång då vi ringde runt till några hotell som vi fått tips om på färjan. Det var faktiskt väldigt skönt att veta var man skulle bo när man kom fram för det blev lite chockartat att komma från Amorgos och småkykladerna till storstaden Athen.
Anne

Janérik
2009-04-24, 00:01
Ett alternativ till Aten (om ni inte längtar efter storstaden i 45 graders värme) kan vara att tillbringa sista natten i Rafina. Då kan ni åka båt från Paros eller någon av öarna närmare än så och åka direkt till Rafina där det finns ett par hotell att välja på. Det kan också gå en snabbåt från Naxos till Rafina, vi åkte den ett år och det var den dyraste båttur vi har åkt i Grekland.

Mvh Janérik (flyger till Aten 17/6 så vi möts kanske nånstans på öarna)

Sissi
2009-04-26, 20:41
Tack för alla svar som ni gett mig.
Har en del frågor jag grunnat på och jag har läst lite men får inte klämm på det ändå.

Vad är lämpligt att betala för en taxi från flygplatsen på Santorini till Fira eller hamnen? Hur långt är det från Fira ner till själva hamnen där färjan går ifrån? Har fått för mig att Fira ligger ovanför själva hamnen- har jag fel?
Ska finnas nån linbana eller nåt som transporterar folk... ? Kan ju vara kul att testa ( om man inte blir ruinerad förstås) eller kan man ta sina ben och promenera till hamnen? Kan ju vara skönt efter att ha suttit på plan några timmar.

Hittar jag färjebiljetterna i Fira eller hamnen eller är jag helt ute och cyklar med alltihopa?
Såg nån adress på Blue Stars hemsida som skulle ligga i Fira för att köpa biljett.

Ursäkta om jag ställer gröngöling frågor men som jag brukar säga till ungarna: Frågar man inte får man inga svar!

Ha en trevlig afton//Sissi

Janérik
2009-04-26, 22:05
Ska finnas nån linbana eller nåt som transporterar folk... ? Kan ju vara kul att testa ( om man inte blir ruinerad förstås) eller kan man ta sina ben och promenera till hamnen? Kan ju vara skönt efter att ha suttit på plan några timmar.

Linbanan går inte till den hamn som färjan går från, den går till hamnen för kryssningsbåtarna. Det finns för övrigt ingen större risk att du kommer till fel hamn då du ska åka med färja.
Hur mycket linbanan kostar har jag ingen aning om.


Hittar jag färjebiljetterna i Fira eller hamnen eller är jag helt ute och cyklar med alltihopa?

Färjebiljetter hittas nog både i Fira och nere vid hamnen, kan vara vettigt att köpa dem så snabbt som möjligt i Fira så det inte blir fullt medan ni yrar runt och tittar i butikerna. (risken för det är inte stor men ska man ha otur så...)

Klippte bort de frågor jag inte kunde svara på.

Mvh Janérik

Eva L
2009-04-27, 07:03
Gissningsvis borde en taxiresa den sträckan kosta högst 20 euro men om det gäller på Santorini är oklart. Jag har åkt taxi mellan Fira och Perivolos och det kostade 10 euro. Förra året betalade vi 40 euro för en taxiresa på Lesbos där ressträckan var ca 5 mil.

Eva

Siri A
2009-04-27, 10:36
Taxi från flygplatsen till Fira kostade 15 €, 2007.

maaraan
2009-06-20, 17:50
Hej Sissi!
Jag har rest med barn i olika åldrar i flera år, det är enkelt och kul! Jag reser till Santorini 30/6 med yngste sonen som fyller 13 i juli.
Jag brukar inte förboka, det blir ofta dyrare då, men just i år har jag förbokat 3 nätter på Santorini när vi anländer. För ett dubbelrum betalar vi då 30 euro på Villa Georgia i Perissa.

Har ej bott just där förut, men de har pool och det önskade sig sonen!
Har dock bott i Perissa 2 ggr tidigare och trivs där.

Vi tänker fortsätta till vår favoritö Antiparos sen, där har jag inte förbokat, men kanske gör det eftersom vi har ställen vi bott på tidigare.

Det är ju högsässong i juli, men det är lite färre folk på öarna i år, så kanske priserna är lägre.

Jag tycker det är rätt kul att förhandla med rumsraggarna och man kan få en bra deal då.
Det jag alltid frågar efter är dusch, kylskåp och balkong. I bland kan det vara bra med en kokplatta så man kan koka en kastrull pasta för att dryga ut matkostnaderna.
Det som är dyrt att köpa i matbutikerna är mjölk, yoghurt, juice och pålägg.
Bröd är billigt.
Om man nöjer sig med enklare middagar ute är det inte så dyrt.

Naxos är en fin barnö, vi har bott flera gånger i Agio Prokopios, där finns det gott om rum att hyra.

Färjetabeller hittar du här: http://www.ferries.gr/bluestarferries/cyclades/

Svar på några frågor i alla fall!

Ha en fin resa och hör gärna av dig igen!

Marianne

Sissi
2009-06-30, 10:50
Hej på er alla som varit så himla gulliga och delat med er av all erfarenhet till mig.

Jag har haft mkt nytta av detta nu när vi var ute och reste.
Kalimera är en mkt bra forum för att veta mer om Grekland.

Just hemkommen och längtar ner igen.

Vi tog oss samma dag från Santorini till Naxos och var där i mer en vecka för att sedan resa till Pireus och ta oss samma dag ut till Egina där vi spenderade resten av dagarna innan det var dags att se Aten dan innan vi flög hem.

En sak att tänka på för er som läser detta och funderar på att resa med lite äldre barn är att 11 åringar räknas som vuxna i Grekland och det kan vara bra att ta med i beräkningen på färjebiljetter och annat då kostnaden ökar en del pga detta.

På Naxos kan jag rekommendera att rida ut i Agia Ana och på Egina finns ett bra vattenland att besöka med gratis buss dit från hamnen.
Nu tackar jag för mig och för alla tips som jag fått på denna tråden// Sissi