handdator

Visa fullständig version : Paris!


Celbe
2009-04-19, 14:27
Jaha, det är dags att åter igen planera en liten weekend-resa inom Europas gränser med jobbet. Vi har diskuterat lite olika städer och kommit fram till att PARIS kanske är lämpligt denna gång. På den eminenta Kalimera-träffen igår i Lund fick vi mycket bra information (tusen tack för det:D) men jag lägger ändå in ett litet inlägg här för att, om möjligt, få ännu mer kött på benen.

Av de som åker har hälften varit i Paris tidigare (men inte under de senaste 10 åren), andra halvan följaktligen inte. Två nätters övernattning innebär raskt tempo (men inte "korvstoppning" med sevärdheter) och helst ett så central boende som möjligt till bra pris (vad annars;)). Det måste vara minst trestjärnigt och inkl frukost. Någon som har något bra förslag? Jag har letat lite löst på bokningssiter här nu på eftermiddagen och hittat ett hotell som heter "Jardin d'Eiffel". Är det bekant för någon? Det har i alla fall goda betyg på Tripadvisor. Jag hittade ett annat alternativ också som verkade ok men det hotellet hade bara dubbelrum (och åker alla med måste jag boka minst 4 enkelrum).

Vad ska man försöka hinna med på en weekend? Jag för min del är nöjd bara jag får åka upp i Eiffeltornet men man ska väl helst hinna med lite till;).

Jag niger och tackar för tips och information! Skall dessutom imorgon gå till bokhandeln och inhandla Streifferts "Topp 10 Paris", deras kompaktguider har varit till stor hjälp i andra städer.

Celbe

Lissi
2009-04-19, 15:03
Jag har letat lite löst på bokningssiter här nu på eftermiddagen och hittat ett hotell som heter "Jardin d'Eiffel". Är det bekant för någon?
Vad ska man försöka hinna med på en weekend? Jag för min del är nöjd bara jag får åka upp i Eiffeltornet men man ska väl helst hinna med lite till;).

Celbe

Vi bodde alldeles nära det hotellet vid nyår och såg det när vi gick förbi. Såg mysigt ut och har bra läge.

Om ni har så kort tid på er så skulle jag bara välja ett fåtal saker att göra...t ex åka upp i Tour de Monparnasse, strosa i Marais och Latinkvarteren , gå utmed Seine och njut av Ile de la Cité...
Att stå och köa för att komma upp i Eiffeltornet, eller komma in på muséer är bortkastad dyrbar tid!
Det är mitt råd;)

Lyckosar som får åka dit....Jag har ett fotoresebrev från i vintras i en av trådarna om Paris som kanske kan ge tips..

Lissi

Siri A
2009-04-19, 16:43
Åh! Vi ska också till Paris, fast i höst. Jag bor helst inte i Latinkvarteren - det finns de som tycker att det är perfekt, men för mig är det det absolut sämsta alternativet... :o

Marais är hur mysigt som helst! Vi ska bo på Jeanne D'arc i oktober. Förra gången bodde vi på Hotel Turrene som är ett finare hotell, 50 meter därifrån. Prisskillnaden är dock ganska stor. 90 mot ca. 300€/natt. Men läget på båda hotellen är PERFEKT! Hotel Turenne är mindre prisvärt, men när vi bodde där köpte vi ett "paket" till extrapris. I Latinkvarteren har vi bott på Hotel Grandes Ecoles som är jätte fint och fantastiskt trevligt, men vi trivs som sagt inte i dessa kvarter...

St:Germain är också väldigt trevligt, men blir mer och mer trendigt och priserna blir också därefter.

Nästan inga hotell har frukost i priset, men ett undantag är Mayet som ett par bekanta till oss har bott på. Tror att det fanns med i DN för nån vecka sen.

Det är något speciellt att åka upp i Eiffeltornet! Vi var där i december strax innan jul då, och det var kanske 5-10 minuters kö, så valet var självklart! Men eiffeltornet är fint från Trocadero också!

Jag skulle köpa häften med "10-pack" kuponger och åka mycket tunnelbana. Det funkar galant! Men se upp för ficktjuvar bara... och ska ni bo i Marais kvarteren nära Metro St-Paul, där Jeanna D'arc och Hotell Turenne ligger kan jag hjälpa till med restaurangtips! :)

Elisabet
2009-04-19, 17:05
Till skillnad från Siri A så tycker jag att med så få dagar i Paris så är det ALLDELES SJÄLVKLART att det är i latinkvarteren ni ska bo! Det är där "allt" händer på kvällarna - vilket självklart inte är sant, för Paris lever dygnet runt, och inte alls bara i Latinkvarteren. Men det är en speciell känsla där. Mer globalt på så litet området finns nog inte i världen! Och det är inte alls bara turister som flanerar där på kvällarna; många parisare gör också det.

Däremot håller jag med Siri A om Eiffeltornet. Det är visserligen absolut sant att det finns flera bra alternativ, men har man aldrig varit där, så ska man glömma alternativen. Eiffeltornet ÄR speciellt, inte alls bara för utsikten, den är mer en bonus. Det är själva tornet och folkhavet runt och i det som är grejen! Och till det finns inget alternativ! I världen! :)

Du skrev inte när ni ska dit, men jag antar att det inte är under sommaren, och då är köerna inte alltid så långa. Jag har varit där när det inte var någon kö alls. Men se till att vara där tidigt på dagen, när de öppnar, så kommer ni snabbast upp.

Paris är outtömligt på sevärda platser, men att promenera omkring och njuta av den levande atmosfären är en viktig del av upplevelsen. Sacre Coeur tycker jag inte heller att ni ska missa. Det är en av världens absolut vackraste byggnader. En promenad bland konstnärerna på det lilla torget snett bakom kyrkan är pricken över i!

Celbe
2009-04-19, 18:49
Du skrev inte när ni ska dit, men jag antar att det inte är under sommaren, och då är köerna inte alltid så långa.

Vi åker, om nu allt går som planerat, första helgen i juni så det är faktiskt inte så långt borta. Brukar ligga lite tidigare med planering av sådana här resor men vi har varit tvungna att avvakta ett par saker på jobbet.

Köer får man acceptera när det är fråga om storstäder, så det är inget problem. Det brukar dock vara värre för den manliga delen av resenärerna som alltid börjar yra om öl;).

Det känns verkligen att jag måste ha en karta över Paris för att få ordning på de olika "kvarteren" och var allting ligger i förhållande till vartannat men det finns i guiden som jag ska köpa imorgon. Tänk, det är så mycket man hört, sett och läst om på förhand men jag har noll koll på hur Pariskartan ser ut...!

Tusen tack för all info så här långt!

Celbe

anoula
2009-04-19, 20:38
Jag postar om ett inlägg från en gammal tråd som jag skrev när Elisabet skulle till Paris (tror att det var då). Har även skrivit om min gamla hemstad Paris i andra trådar.

Okej, som du säkert vet är Paris indelat i arrondissement, från
1-20. En tumregel är att ju högre nummer, desto snobbigare blir det.
Detta stämmer inte hela vägen, men som sagt - en tumregel.

I 1:a arrondissemanget hittar du hallarna, Les Halles och Châtelet.
Här finns massor av butiker, både i själva hallarna, shoppingcentrat
"Forum les halles" och på smågatorna kring Châtelet. Här hittar du
bl.a. Zara (spanskt), Mango, Etam, Laredoute (franska kedjor).

I 4:e arrondissement, eller "Le Marais" (träsket) som det kallas,
Paris "judekvarter" hittar du allt från second hand och antikviteter
till designerbutiker som Lolita Lempicka. Jag rekommenderar detta
kvarter då mycket av det gamla Paris bevarats här. Här finns också
ett museum tillägnat Victor Hugo som jag rekommenderar. Har själv
bott här i en svindyr våning på Rue des Rosiers tills den judiske innehavaren slängde ut mig på gatan (ja, våningen var för dyr för mig).
Här finns utsökta judiska restauranger och bagerier.

I 5:e och 6:e arrondissement hittar du latinkvarteren med dess
grekiska (!) atmosfär och restauranger, samt Sorbonne (där jag gick
i skolan) och inte minst Bd Saint Michel och Bd Saint Germain med
anrika caféer (Flores, Deux Magots) och små marknader (Tvärgator
till Rue saint André des Arts bl.a.). Här finns också massor av
shopping, antikvariat, originella smycken o.s.v., men även de stora
kedjorna. Ett tips är att välja smågatorna framför boulevarderna.

I latinkvarteren ska ni strosa utmed Seine, Pont des Arts (härifrån
tar ni fantastiska parisbilder!)... Ett besök på rue Mouffetard i
5:e arr är ett måste. Här råder oslagbar parisstämning med
romantiska restauranger kvällstid och marknad dagtid. Både fransmän och turister går och äter här.

I 8:e arrondissement hittar du Galeries LaFayette, det STORA av de
stora varuhusen. Här finns ALLT! Intill ligger varuhuset Printemps
med en oslagbar kosmetikavdelning. Underbart vackra Opéra Garnier
som nyligen renoverats ligger också här.

Jag kan också rekommendera varuhuset "Le Bon Marché" (6:e el. 7:e
arr) som bl.a. har en fantastisk mataffär med massor av franska
delikatesser....
... det har även butiken "Fauchon" i 8:e arr, men här är det
snobbigt värre. Dock absolut värt ett besök.

Vill ni uppleva en riktig fransk marknad i centrala Paris
rekommenderar jag markanden vid LaMotte Piquet Grenelle i 15:e arr.
Passa på att besöka Eiffeltornet eller Trocadero som ligger intill.

På Champs Elysees är det flådigt, dyrt och turistiskt. Här är det
bra att gå på bio, kolla in kosmetikbutiken Sephora och det anrika
parfymhuset Guerlain som har sitt högsäte här. Här finns också Zara,
NafNaf och andra kedjor.

Glöm inte Montmartre... denna oas dit parisarna aldrig orkar åka (en
kort tur med metron).
När ni ändå är i krokarna och känner för lite afrikansk stämning,
kan ni gå av vid Barbès och kolla in det enorma lågprisvaruhuset
TATI som säljer allt från trosor till guldsmycken och
brudklänningar. Billigt. Annars är det verkligen som Afrika här...
mycket marknader och exotisk stämning.


Glöm inte parkerna... Jardin du Luxembourg... Tuileries (Orangerie-
muséet med fantastiska Monet-målningar, och för all del Louvren om
ni är på det humöret). Efter besöket i Tuileries kan ni besöka
Angelina på Rue du Rivoli och dricka varm choklad - NEJ, inte
espresso, inte café crème... -Chocolat chaud beställer ni! Deras
varma choklad är så berömd att de säljer den i påsar att ta med hem...

Väljer ni något av ovanstående tips får ni garanterat äkta
parisstämning! Vad gäller Eiffeltornet är det min bestämda uppfattning att det beundras bäst på Trocadero-avstånd. Jag var uppe i tornet en svinkall novembermorgon i början av 90-talet och har inte återvänt sedan dess. Den dag jag får råd ska jag dock boka bord här (http://www.lejulesverne-paris.com/). Bon voyage!

Celbe
2009-05-06, 14:10
Naturligtvis inträffade det en sak till på jobbet som gjorde att jag var tvungen att vänta med bokningen ett tag men nu är det äntligen gjort! Utresa med SAS, boende på Hotel Les Jardins d'Eiffel och hemresa med Norwegian (från Orly).

Något att se fram emot, förutom Greklandsresan då;).

Celbe