handdator

Visa fullständig version : Priser i Kalymnos - chockad!


Kiwiarcoolast
2009-04-15, 16:45
Vi har bokat en resa till Kalymnos men blev lite chockad över priserna enligt en grekisk hemsida.

Såhär står det där:

A glass of beer costs between € 3.50 and € 5
Lunch – a fixed menu costs between € 10 and € 14.50 per person
SeaFood at a local tavern costs around € 20

Det är inte direkt billigt fastän vi fått uppfattningen att det här är en av de billigare öarna.

Är det någon som har erfarenhet av Massouri området? Det är nämligen där vi tänkt att bo. Hur är priserna? Stämmer de ovan? Det är i augusti som vi ska åka.

450 kr för en middag för två är dyrare där än här i Stockholm :eek:

Lissi
2009-04-15, 17:02
En "fixed menu" är troligen en "turistmeny" med förrätt , varmrätt och dessert....
Annars ligger nog prisläget ungefär så här på de flesta öar: en moussaka mellan 7.50 -9 euro, en grekisk sallad 5.50-6.50, stifado ca 9-10 euro. Mythos,(50cl) , 2.50 i snitt,det kan variera 30 cent upp eller ner...Fast barerna är ofta dyrare än tavernorna....

Själva maten är nog inte så särskilt mycket billigare i Grekland än här hemma och särskilt inte fisk , det är öl och vin som är det om man tar husets vin.... Vi ska tänka på att grekerna har samma dyra levnadsnivå som vi har och varför ska då maten för oss turister vara billig???
Vi brukar betala ca 30 euro för oss 2 för en middag med en rätt och med husets vin till och det tycker vi inte är så där särskilt dyrt....Man får mycket miljö för pengarna;)
Men om det är flera år sen ni var i Grekland så kommer ni att märka stor skillnad mot nu.

Vi tyckte faktiskt att Cypern var billigare ön Grekland, men väljer TVEKLÖST Grekland ändå!!:D:cool:

Eftersom vi var på Kalymnos på drachmernas tid så kan jag inte speciellt utala mig om Kalymnos.

Lissi

Monica P
2009-04-15, 18:25
Jag borde ju kunna svara för Kalymnos, men det klarar jag inte - vi går inte ut och äter speciellt ofta. Men nog tycker jag att de där priserna verkar överdrivna.
Att dricka kaffe på uteservering kostar 2 euro, det vet jag i alla fall, och souvlaki 1.80-2 euro...

solsol
2009-04-15, 18:57
Vi var i Massouri på Kalymnos i august i fjor. Kan ikke huske at prisnivået der var noe høyere enn på andre greske øyer.
Vi spiste både i Myrties/Massouri og på Telendos flere ganger. Selv om jeg ikke er så flink til å huske priser, mener jeg bestemt at vi ikke betalte noe mer der for mat og drikke enn hva vi har gjort andre steder i Hellas.
Jevnt over veldig god mat var det også på Kalymnos - drar tilbake dit til sommeren _B-anana_B-anana_B-anana

JohnS
2009-04-15, 19:08
Jeg er også fryktelig dårlig til å legge merke til, og å huske priser. Men vi var to par som var en uke på Kos i fjor i slutten av mai, og reiste over til Kalymnos uka etter. Vi bodde i Pothia, og jeg husker i alle fall at damene sa at det jevnt over var billigere på Kalymnos enn på Kos. Så noe sjokk fikk vi absolutt ikke, og som det er sagt i andre innlegg, maten var jevnt over meget god!

Astri
2009-04-16, 15:01
Jeg synes ikke at Kalymnos er en dyr øy, tvert i mot. Det er nok litt dyrere å spise på Telendos enn på Kalymnos, men det er ikke mye om å gjøre.
Det er ikke mange ganger jeg ikke har vært fornøyd med maten jeg har fått servert på øya.
Astri

Kiwiarcoolast
2009-04-21, 17:02
Tack för alla svar jag har fått! Nu blir det ingen resa till Kalymnos så detta är inte längre aktuellt för mig. Vi fick avboka vår resa. Men tack för alla svar!

Hjalta99
2009-04-21, 18:53
Tack för alla svar jag har fått! Nu blir det ingen resa till Kalymnos så detta är inte längre aktuellt för mig. Vi fick avboka vår resa. Men tack för alla svar!

Så synd att ni inte kommer iväg till Kalymnos! Jag hoppas att ni får tillfälle till det senare. Det är en underbar ö!

/Eva