handdator

Visa fullständig version : Mer nytt från Kalymnos


Monica P
2009-04-14, 15:18
-I förrgår invigdes det nya muséet här på Kalymnos, en lång ceremoni med alla tänkbara dignitärer, som sig bör, präster, politiker , museifolk - och vanligt folk. Lokal-TV var givetvis med, tur för oss som inte kunde vara på plats. Välsignelser, tal, guidning runt i det otroligt fina lokalerna, där man har , på ett mycket proffsigt sätt, satt upp statyer och annat som hittats vid utgrävningar eller som dragits upp ur havet av fiskare och dykare.
Längs väggarna belysta glasskåp med smärre, gamla föremål från människors hem.

-Jag känner inte till vilka öppettider som kommer att gälla, men muséet finner man på stans östra sida, nära hotell Themelina. inte långt från stadens centrum. Väl värt ett besök.

-Det senaste fyndet, en bronstorso som fastnade i ett fiskenät, finns fortfarande i Aten för konservering och annat som görs med fynd, vad vet jag. Det var en vanlig transportväg här emellan Kalymnos och Kos under antiken , från och till östra Medelhavet.

-Man kan föreställa sig dramatiska stormar i svåra farleder med skepp manövrerade med åror och segel. Mänskliga tragedier , slit och förtvivlan och förluster av människoliv och varor.

-Och så, efter tusentals år, kommer en marmorstaty upp till ytan , ett verk som får oss att tappa andan av beundran.

-Vart skulle de med sin last? Fick de anhöriga någonsin veta vad som hände?

-Nästa positiva händelse här, är att man nu har tänt belysningen längs den nya hamnsträckningen och de sista betongbilarna har snart tömt sina laster på den nytillskapade strandlinjen. En sista liten bro förenar de två sträckorna och redan nu ligger en hel del båtar längs de nya kajerna. Plank och begränsningar har tagits bort och ett välkommet, stort, antal parkeringsplatser tagits i bruk. Snart ska serveringarna få ställa ut sina sommarbord och mitt tips är att det kommer att bli populärt att besöka hamnpromenadens restauranger.

Påskvecka här, ett klart ökat folkliv på stan med besökare från olika länder, skollediga barn som hälsar på hos mormor, kalymnosbor som tinat upp efter den ovanligt regniga och kyliga vintern.

Och just nu kom min snälla granne Maria in med en påse kolouria som hon bakat. Nu går jag och dricker en kopp grekiskt kaffe!

Riitta
2009-04-14, 21:41
Fresta på du bara......:o;)

Riittabye_bye

kirtor
2009-04-15, 12:07
Jeg sier bare ÅHHHHHH! jeg. Gleder meg til å besøke museet til sommeren. Håper du har noen kaker igjen til i dag så du kan kose deg i solen med kaffe, for det er vel sol?

Monica P
2009-04-15, 13:33
Visst har jag kakor! Varenda husmor bakar kolouria och man får av alla, så jag behöver inte baka själv. Som tur är håller de sig bra, de är lite torra och söta, nästan som skorpor.
Har helt slutat att baka, bagarbilen kommer alla vardagar och stan är väl försedd med konditorier.
Det blir för mycket i alla fall.
Sol i långa perioder, nån regnskur emellanåt!

PlatyYialos
2009-04-15, 15:28
Det är skoj att läsa om Kalymnos omvandling och utveckling samt framförallt genom ditt eget lättsamma och inspirerande sätt att skriva. Härligt att allt verkar komma till liv igen, solen, människorna, dofterna och de livliga samtalen. Hälsa till gubben din, vi kommer kanske ner i maj men är i vilket fall där under Juli månad samt under del av november.