handdator

Visa fullständig version : Hemma igen från "Nästan Grekland"...


Lissi
2009-04-14, 08:41
6 dagar går fort, men man hinner mycket när man inte är intresserad av att ligga på stranden;)
Vi var alltså på en vårresa till Cypern och bodde i Larnaca, en stad som nästan förlorat sin charm pga den stora turistsatsningen. Hela strandpromenaden är kantad av stora höga hotellkomplex och 2-3 till är under uppbyggnad. Serveringarna, de små mysiga, är borta och det är Starbucks, MC Donalds, Centucky Fried Chicken etc etc... Stora glassiga barer där det är fullt på helgerna.. Endast ett par små genuina tavernor hittar man längst bort bakom borgen.....LÄngre upp i staden finns också några trevliga små ställen. Vi bodde bra längs en av huvudgatorna och hade mycket underhållning då vi studerade bilkaoset från vår balkong.

5 dagar åkte vi runt på ön och såg det otroligt vackra landskapet och alla de sevärdheter som ligger längs kusten och i inlandet... Badade gjorde vi också ett par gånger i det turkosblå havet. Sisådär 17-18 grader var det nog. Häftigaste badet var vi Cap Greco där vi klättrade brant ner för klippor för att simma i kvällssolen. Då såg vi också en förirrad havssköldpadda, som kommit helt fel och förmodligen var död...den flöt omkring en bit från oss och vi ville inte forska vidare om den levde eller ej..

En dag körde vi längs kusten upp till Famagusta och från Agya Napa(f ö ett hemskt ställe som det ser ut nu) upp till Famagusta så är det nästan helt igenbyggt. Vi förstår inte hur man kan bygga sönder hela kuststräckan så..Bara turistanläggningar och nya "åretomboenden" , mest för engelsmän antar jag..Väldigt stereotypt och fult mad alla dessa reklamskyltar.

Den vackraste turen var dels den till Lefkosia , där vi var var på turkiska sidan några timmar och åt och promenerade, och var i saluhallen där,och dels den heldagsturen vi gjorde i Trodosbergen. Jag har varit 3 ggr tidigare på Cypern men aldrig förr i Trodos.Helt fantastiskt vackert och DÄR fanns det Cypern som det kanske var på 70-talet...Vattenfall, små genuina byar och så otroligt vackert med allt som blommade. Claes blev helt tokig på allt mitt fotograferande av blommor:D. Han var mer intresserad av gränsposteringarna, men de blir inte lika fina på bild;)

Den dag vi körde längs kusten västerut upp via Lemesos till Pafos såg vi en ny skyltning in till städerna..Stora hänvisningsskyltar "TOURIST AREA"...
Att köra bil i städerna med alla korsningar och rondeller och alla som kör som dom vill och DESSUTOM vänstertrafik tycker jag nästan var en bragd av Claes, men det gjorde ju att vi fick se mycket.

Maten? Jättegod! Vi hittade ett helmysigt ställe nära hotellet där vi åt gott 4 kvällar....Mycket var "on the house" såsom små skålar med småplock innan maten kom och god citronsmakande sockerkaka efter maten till kaffet...Vi fick hela tiden stor kanna vin till priset av liten dessutom..;) På ALLA ställen vi åt även i byarna var det billigt tycker vi, särskilt öl, deras stora flaska KEO, 64 cl, kostade 2.20-2.50...Greksallad ca 4.50-5 euro.
Den stora MEZEDE vi beställde en kväll fick vi säga till efter 5 rätter att det inte var ide att laga mer då vi ändå inte skulle orkat...då var det ändå 4 rätter kvar minst...
Vädret...växlande...soligt, men blåsigt med kyliga kvällar de flesta dagar, men även då vi åkte inåt landet halvdagsregn, moln och även åska och hagelskurar! Inget vi stördes av alls...
Sen alla tusentals blommande mimosaträd/buskar efter vägarna. Samt vallmo och andra gula och vita blommor, helt sagolikt vackert!

Ja det var lite om vår resa, Vi är helnöjda och Thomas Cook som vi flög med var jättebra!

Några bilder ska jag lägga in här under veckan om ni vill se.

Så ser vi fram emot RIKTIGA GREKLAND i juni -65 dagar kvar!

Lissi

Athanasia
2009-04-14, 08:52
Välkomna hem,,låter som om Ni haft det mysigt!

Eva L
2009-04-14, 09:43
Vi besökte Cypern och Aiya Napa 1981. Turister redan då men mysigt att cykla mellan stränderna och runt i byn. Så lite trafik att sonen fick cykla själv. Fig Tree Bay var just det underbara vikar och stränder med ett par tavernor. Dottern som var liten spelade tavli med gubbarna och vi besökte en familj i flyktinglägret. Ca 10 år senare besökte jag och dottern Pafhos som vi verkligen gillade. Under båda resorna besökte vi Trodosbergen där barrväxtinsekterna var stora som hus. Vi har många fina minnen från dessa resor av både natur, mat, historiska sevärdheter och möten med underbara människor.

För några år sedan besökte dottern en kompis som fått jobb på Cypern som datatekniker och hon sa att många ställen på ön var helt sönderexploaterade även om hennes minnen från det först besöket inte var så många. Tragiskt när exploatering inte sker med varsam hand men det är kanske så folk vill ha det.

Eva

Hellen
2009-04-14, 10:52
Vad härligt ni verkar ha haft detklapp_klap_B-anana
Det är tråkigt när det exploateras sönder, det tragiska är att det görs för "vår" skull.
Hoppas vi får ha en del pärlor kvar i det skick de är idag, tänker bl.a. på Naxos där nuvarande borgmästaren är emot utbyggnad av hamn och flygplats med motiveringen att ön inte klarar fler turister.
// Helén

Stinab
2009-04-14, 11:39
Härligt verkar ni ha haft!
Och så har ni Greklandsresa kvar att göra.... Underbart :D

Hälsningar
Stinab

Admirala
2009-04-14, 12:44
Høres ut som dere har hatt en herlig ferie, full av opplevelser! Gleder meg til å se bilder _B-anana

Lissi
2009-04-14, 20:15
Gleder meg til å se bilder _B-anana

Nu finns ett album med bilder från Cypern under "nätverk". Bara att kika;)

Lissi

CarinaN
2009-04-14, 21:06
Välkomna hem Lissi och Claes! Har just kollat in de fina bilderna...
Härligt att ni är nöjda med resan och att ni har haft fina upplevelser trots den hårda exploateringen. Själv har jag inte varit där sedan 1995... antar att jag inte skulle känna igen mig i Aya Napa och Fig tree bay där jag har bott båda gångerna jag har besökt ön.

Ser fram emot mer detaljerad reserapport till helgen när det är dags för Kalimerafest:).

Carinabye_bye

Admirala
2009-04-14, 21:22
Så fine bilder klapp_klap