handdator

Visa fullständig version : Snorkling


bengtv
2005-08-31, 20:17
Hej. Jag har förstått att stränderna skall vara något alldeles extra runt Naxos.
Hur är det med snorklingsmöjligheterna? Skall jag packa ner utrustningen?
Jag tycker att en av resehöjdpunkterna är att snorkla och mata fiskar direkt ur handen.
Hur ofta händer det att man blir fast på Santorini, pga hård blåst, när man anländer eller måste åka tidigare för att undvika blåst vid hemfärd?
Bengt

Ruby
2005-09-01, 13:43
Hej. Jag har förstått att stränderna skall vara något alldeles extra runt Naxos. Hur är det med snorklingsmöjligheterna? Skall jag packa ner utrustningen? Jag tycker att en av resehöjdpunkterna är att snorkla och mata fiskar direkt ur handen. Jag tycker definitivt att det är värt att ta med snorklingsutrustningen vart man än ska i Grekland. :) Själv har jag sett en hel del spännande runt Paros, så jag tycker att det borde finnas bra snorkling även runt grannön Naxos. Däremot vet jag inte om jag tycker att man ska mata fiskarna - hur är det med det egentligen?

Ruby

Frappe
2005-09-02, 09:08
Däremot vet jag inte om jag tycker att man ska mata fiskarna - hur är det med det egentligen?

Ruby[/QUOTE]

Klart du skall ta med dig grejer att snorkla med men avråder dig från att mata fiskar det bör man inte göra med fiskar i vilt tillstånd!

Camilla

Rasmus
2005-09-02, 12:20
Däremot vet jag inte om jag tycker att man ska mata fiskarna - hur är det med det egentligen?


Vi brukar aldrig mata fiskarna. Däremot har vi ingenting emot att köpa delar av deras fångst så fort de kommer in i hamnen med sina båtar. Då får de lite extra pengar, och vi får purfärsk fisk till middag...

R :p

Ruby
2005-09-02, 12:22
Vi brukar aldrig mata fiskarna. Däremot har vi ingenting emot att köpa delar av deras fångst så fort de kommer in i hamnen med sina båtar. Då får de lite extra pengar, och vi får purfärsk fisk till middag...

R :pflabb_flab flabb_flab flabb_flab

Elisabet
2005-09-02, 23:58
Och jag som trodde att "alla" sportdykare brukar mata fiskar!? Varför ska man inte göra det? Man matar ju många andra slags icke tama djur, och de äter väl ändå bara det de vill äta?

Ruby
2005-09-03, 01:58
Och jag som trodde att "alla" sportdykare brukar mata fiskar!? Varför ska man inte göra det? Man matar ju många andra slags icke tama djur, och de äter väl ändå bara det de vill äta?Det handlar väl som vanligt om att man ska försöka störa så lite som möjligt.

Jag googlade lite och hittade följande etikettregler för dykning:

===

VETT OCH ETIKETT

Rör ingenting, håll inte i korallerna (ta med ett fint pincettgrepp på död korall om du promt måste hålla i dig). Stå aldrig på korallerna.

Var inte rädd för att säga till andra dykare som har sönder koraller eller pillar på allt. Säg det gärna högt och tydligt så vederbörande får skämmas.

Släng aldrig skräp eller fimpar i vattnet!

Plocka inte med dig något från havsbotten. Inte ens snäckskal eller sten.

Stör eller mata inte fiskarna.

Håll dig på avstånd – det gäller alla djur. Inte bara de ”farliga”. Visst är delfiner fantastiska djur – men de är rovdjur och inte en disney-skapelse.

Det heter ”mask” och inte ”cyklop”.

Ett enkelt sätt att se om någon är nybörjare eller inte är att titta på hans mask. En dykare sätter aldrig masken i pannan efter ett dyk utan låter den hänga under hakan. En dykare som hamnar i panik sliter ofta ur regulatorn ur munnen och sätter masken i pannan.

Många dykbåtar har en toalett som går rakt ut i havet – använd den inte när båten står stilla och det kan finnas dykare i vattnet.

Köp aldrig korallsouvenirer, uppstoppade sköldpaddor eller hajkäftar.

Beställ aldrig sköldpadda eller haj på restaurang. Hajfenssoppa är populärt i Asien. Fiskarna fångar hajen, skär av fenan, och kastar tillbaka den i havet. Det innebär en lång och plågsam död för hajen. Egentligen ska du resa dig upp och gå om hajfenssoppa står med på menyn!

===

Källa: http://www.mytravel.se/SLGImages/SiteID2/pdfguide/102_theme.pdf

Ruby