handdator

Visa fullständig version : Mysig genuin ort på Kreta?

freitag
2009-04-13, 16:04
Hej!
Jag och min pojkvän har planerat att åka till Grekland i början av juni. Eftersom det är innan skolorna slutar hoppas vi att kunna ha lite is i magen och hitta en sista minuten till ok pris. Jag har länge varit sugen på Kefalonia, men även Korfu och Kreta. Vi älskar att bada, äta gott och naturupplevelser/vandra. Jag har rest runt lite i Grekland tidigare och slipper mer än gärna det mest turistpåverkade områdena/orterna. Då brukar det vara svårt att slappna av och framförallt svårt att äta gott!

Eftersom vi kommer ta en sista minuten finns ju risken/chansen att det blir Kreta, eftersom det går många resor dit. Därför tänkte jag höra om ni har några tips på orter/byar som erbjuder något mer genuint än de största badorterna på ön? Vi kanske tar en flygstol och försöker hitta hotell när vi väl är där... Jag är sugen på södra Kreta. Tar man sig lätt dit? Går det bussar osv? Vi har tänkt hyra bil, men kanske inte i en vecka.

Tacksam för alla tips!

Netwolf
2009-04-13, 19:11
Jag kan rekommendera Paleochora på södra Kreta. Jättemysig ort, med fina stränder. Inte långt för att nå utmärkta vandringar heller.

/Netwolf

HansL
2009-04-13, 23:11
Vi besökte södra kreta i oktober 08. Landade på flygplatsen i Heraklion, här ifrån gick det att åka buss till södra kreta, Ireapetra, åtminstonde om man ankommer förmiddag och tidig eftermiddag. Bussen tar dryga 2 tim på sig.
Väl framme kan man byta buss och åka ex till Mirtos en liten by ett par mil väster ut från Ireapetra. Mirtos är en trevlig liten by med tavernor, några butiker samt en hel del små apartments och hotell.
/HansL

MIM
2009-04-15, 14:49
Hej, hoppas ni får en billig flygstol till Kreta ! Hyr gärna bil på flygplatsen och fortsätt direkt ned till sydkusten där man kan hitta många mysiga, fina ställen att bo på ex ( från väst till öst) :Elafonissi, Paleochora, Chora Sfakion, Plakias, Agia Galini ( lite turistisk), Kalamaki, Matala,Mirtos, Agia Fotia, Makri Gialos. Passa på innan ALLA turister upptäcker sydkusten som är såå fin och lugn och lägre priser på små hotell och apartments. Lycka till / MIM