handdator

Visa fullständig version : Livliga sociala kontakter


Monica P
2009-04-13, 15:47
Hade anledning att besöka doktorn på IKA i dag (-som försäkringskassan i Sverige.) Det var inget viktigt och jag hade inte bråttom, väl medveten om att man ibland får vänta länge på sin tur. Jag skulle bara ha ett intyg för att en receptbelagd medicin skulle bli billigare.

Här gäller att komma först om man har bråttom. Nummerlappar har man inte börjat med än. I det lilla väntrummet satt sju gamla män och en något yngre kvinna. Hälsade "kalimera", fick åtta "kalimera" tillbaka. Ingen doktor hade kommit. Några av gubbarna var lite spydiga över att det stod 8.30-14.00 på dörren, nu var klockan 9.30
-"Dom måste ju ha morgonkaffe och en cigarett först..."
Småprat bekanta emellan, långa tysta stunder.
Jag roade mig med att lyssna på den trevliga kalymniska dialekten.

När den förste läkaren kom in rusade plötsligt en kvinna in med sin tonårsdotter, de hade inte alls varit i väntrummet, utan att be om våra ursäkter...med motiveringen att dottern hade 43 graders feber..! Detta utlöste en intensiv våg av indignerat prat, om hur oartigt detta var, och tänk om alla gjorde så och vad kan man vänta sig av folk nuförtiden ...

När hon kom ut igen var det någon som irriterat sa till henne vad han tyckte, och det blev ett riktigt uppträde. Den stackars sjuka flickan med 43 graders feber drog iväg som ett skott, men den härskna kvinnan var på uselt humör, det var tydligt.

Sen hon gått var det riktigt underhållande i väntrummet!
Inget så roande som ett riktigt gräl, bara man slipper vara med själv!

Vi var noga med turordningen efter detta, men som ofta händer här gick vi in till doktorn två och två, vad då, vad skulle det göra, blev fler lediga stolar på det sättet...flabb_flab

Min stämpel fick jag och rabatt på apoteket fick jag och lite funderingar om detta väntrumsbeteende skulle ha kunnat förekomma i Sverige. Tror inte det.

Nektaria
2009-04-13, 16:37
Så härligt du beskriver ditt läkarbesök! Idag tror jag inte att det ens är i närheten av hur det kan gå till i väntrum hos läkaren här i Sverige .

Däremot vet jag att, på mindre platser , när besöken hos distriktsköterskorna var gratis att det var en ganska livlig social samvaro i väntrummen. De flesta patienterna var äldre ofta pensionärer som bland annat kom för att ta blodtrycket. Väntetiderna kunde nog vara ganska långa också. Men samvaron försvann när man började ta betalt. Ett av skälen till färre besökande var ju förstås att det kostade pengar!

Jag skrattade gott åt din berättelse om väntetiden som ingen verkade bekymra sig över.

En läkare som jag besöker är så effektiv att hennes käcka sköterska meddelar om hon är 5 minuter försenad. Men det är inget socialt snack i väntrummet inte. Hur ska man hinna med det, när ingen behöver vänta!

Visst är det härligt att det inte är likformigt och högeffektivt överallt.
Tack snälla Monica för rolig läsning!

kirtor
2009-04-14, 10:14
Jeg kan egentlig både se og høre dette for meg. Som vanlig veldig morsom lesing Monica. Her i Norge så skal man slippe å betale legetimen om det tar mer enn 1 times venting.

Har sittet noen timer på Kalymnos' offentlige kontorer for å vente på innpass. Det kan ofte ha stor underholdningsverdi.