handdator

Visa fullständig version : Trådlöst internet


anderz
2009-04-13, 15:44
Hur är det i den Grekiska övärlden med trådlöst internet på Hotellen dom små familjehotellen? Det finns en del trådlöst internet på en del tavernor, restauranger mm. När jag rest runt i Turkiet (kusten ner) är det mycket vanligt med trådlöst internet - det är nästan ovanligt utan. Nu undrar jag om någon vet om, det finns några små Hotel på Skiathos som har trådlöst...
Anders

anderz
2009-04-21, 22:16
Efter som ingen har svarat sökte jag på nätet det finns hur mycket som hotell/pensionat som erbjuder trådlöst internet.

Netwolf
2009-04-22, 09:42
Det är knappast lika vanligt som i Sverige. När jag bor på hotell i Sverige, kräva jag WLAN. Annars bokar jag annat boende. Kraven kommer säkert att höjas även i Grekland, men de är inte lika framme på IT-sidan som vi här hemma. Mailar man hotellen, ska man inte bli förvånad om man inte får svar. Oftast är det bara en person på hotellet som kan "det där med data".

Den dagen vi får mobila bredband, med hyggliga trafikavgifter även ute i Europa. Ja, då kommer det att explodera. Då vill väl alla ha med sig laptopen.

/Netwolf

Monica P
2009-04-22, 10:31
Utan att kunna så mycket om datorer kan jag berätta att det finns ett ökande antal städer där man kan gå in på internet gratis, och det har blivit populärt. Synd att jag inte sparade en tidningsartikel häromveckan som berättade var i Aten och på andra ställen det redan fungerar. Syntagma vet jag säkert.

Arne
2009-04-22, 11:11
Jag kan ju lägga till att det vimlar av trådlösa nätverk på alla turistöarna.
Huruvida det är hotellens eller privatpersoners dito undandrager sig dock min bedömning. Men, det fungerar.
Åtta av tio är helt okrypterade och saknar varje tillstymmelse till lösenord.

Arne

Netwolf
2009-04-22, 14:03
Åtta av tio är helt okrypterade och saknar varje tillstymmelse till lösenord.

Ett typexempel på att IT-kunskapen är bristfällig.

/Netwolf

anderz
2009-04-22, 15:15
Det låter bra om det "läcker" så mycket - tack för alla svar....
Anders

Monica P
2009-04-22, 20:39
Precis nyss pratade man på en nyhetssändning om detta. I Aten kan man sitta på Syntagma, platia Kotsia och ett ställe till och det ska satsas på detta lite överallt.
Så ni som inte kan skiljas från era laptoppar får möjlighet att använda dem överallt...

Cecilia
2009-04-22, 21:58
Bourtzi Hotel har trådlöst i sin lobby. Ligger på en tvärgata från Papadiamantis.