handdator

Visa fullständig version : Hur många som...


Riitta
2005-08-31, 18:53
Jag undrar hur många av oss som har varit på många öar i Grekland, har aldrig besökt Rodos?
Jag har aldrig varit där:o Det finns ingen speciell anledning.Det har bara inte blivit så.
Det kanske blir någon gång att man flyger dit och åker därifrån till Kalymnos eller Karpathos ifall man inte kan åka direkt från Landvetter. Då kan man ju passa på och se lite av Rodos också:)

Riitta

Anli
2005-08-31, 19:05
Neej, jag har inte heller varit på Rhodos. (Men tjugo andra grekiska öar). :)

Det känns inte heller särskilt troligt att jag någonsin kommer dit -det ligger alldeles för långt ifrån Amorgos;) .

Anna-Carin

anoula
2005-08-31, 19:06
Då kan man ju passa på och se lite av Rodos också:)


Tycker jag absolut att du ska göra! Rhodos har dragit på sig ett dåligt rykte genom åren (även om det finns många som ÄÄÄÄÄLSKAR ön), mycket p.g.a. fylla, våldtäkter och nakna engelsmän i Faliraki etc...

Man måste tänka på att Rhodos är lika stort som Gotland med många smultronställen att upptäcka...
Det är dock lätt att hamna i turistfällorna, för det fullkomligt dräller av sådana....
Lusläs inläggen om Rhodos innan du ger dig av, så garanteras du en mycket angenäm vistelse ;)

karinafp
2005-08-31, 19:18
Jag har heller aldrig varit där, och känner ingen vidare stor önskan att åka dit. Det finns många, många öar som står högre upp på besöksönskelistan när (om) vi känner oss färdiga med Karpathos...;)

Karin

anoula
2005-08-31, 19:29
Jag har heller aldrig varit där, och känner ingen vidare stor önskan att åka dit.
Själv åkte jag dit för att överraska min bror som jobbade där som bartender en sommar... han presenterade mig för en stilig ung grek, och sedan var jag fast ;)
Hade min bror inte jobbat där hade jag ALDRIG satt min fot på Rhodos... men jag är verkligen glad att jag gjorde det.
Min mamma är en inbiten greklandsfantast och hon har varit på massor av grekiska öar. Hon är dock inte särskilt förtjust i Rhodos, utan åker dit bara för att hälsa på mig.:p

karinafp
2005-08-31, 19:34
han presenterade mig för en stilig ung grek, och sedan var jag fast ;)

Ja, såna är jag lyckligtvis vaccinerad emot! ;) Tonårsdottern, däremot, är ju i riskzonen. Fast hon är ju fast på Karpathos. För ögonblicket, i alla fall, man vet aldrig... :rolleyes:

Karin

Riitta
2005-08-31, 19:34
Det tror jag säkert att det finns många ställen på Rodos som jag skulle tycka om:) .Dottern och barnbarnet gillar ön också:) (Fast mest gillar dom ju Kalymnos förstås:) )

Riitta

anoula
2005-08-31, 19:38
Det tror jag säkert att det finns många ställen på Rodos som jag skulle tycka om:) .
Riitta
Det är det som är så härligt med Grekland... vart man än styr kosan är det svårt att bli besviken..:D

anoula
2005-08-31, 19:41
Ja, såna är jag lyckligtvis vaccinerad emot!
Karin
Lyckligtvis?????:eek: :D

karinafp
2005-08-31, 19:45
Lyckligtvis?????:eek: :D

Ja, det skulle vara SÅ jobbigt att åka ner annars! ;) Ang_elx

Karin
gammal och stadgad...

anoula
2005-08-31, 19:51
Ja, det skulle vara SÅ jobbigt att åka ner annars! ;) Ang_elx

Haha, nu förstår jag bättre :D . Jag kan nämna att jag är vaccinerad mot ALLA greker utom min egen :D :D :D .

Ivi
2005-08-31, 20:44
Tänk att jag också var rätt så skeptisk angående Rhodos. Men nu blev det lyckligtvis så, att det var dit vi skulle först innan vi sedan skulle vidare till Karpathos i början av maj. (Det gick inte att flyga direkt till Karpathos så tidigt i maj.) Ett par dagar skulle vi ju stå ut i väntan på att komma iväg med färjan, tänkte vi. Nu bodde vi ju så otroligt trevligt till i Gamla stan mitt i de historiska kvarteren, träffade många härliga människor, upptäckte direkt ett par tavernor med supergod och billig mat...vår tänkta vistelse på ett par dagar blev till slut fem dagar lång :). De två sista nätterna inför hemresan bodde vi på Rhodos igen, denna gång i Afandou, och trivdes alldeles utmärkt där också!

Har definitivt tänkt om när det gäller Rhodos och vill ABSOLUT dit igen!

Ivi

Eva L
2005-08-31, 21:04
Jag har aldrig besökt Rhodos men många andra grekiska öar. Har många fler nya öar att upptäcka samt kära att återvända till så Rhodos ligger inte direkt på önskelistan just nu.

Eva

Elisabet
2005-08-31, 21:08
Och jag har varit där en gång och tvivlar på att det blir fler, förutom möjligen som transit-ö, men i så fall åker jag nog vidare samma dag.

Ruby
2005-08-31, 23:52
Själv åkte jag dit för att överraska min bror som jobbade där som bartender en sommar... han presenterade mig för en stilig ung grek, och sedan var jag fast ;) Söt historia! :) Hur länge sen var det?

Jag har aldrig varit på Rhodos och har väl ingen direkt längtan dit, för jag tycker att ön verkar så STOR. Det blir så mycket att hinna med! Mindre öar är bättre om man som jag lätt blir stressad av att man vill hinna se och göra så mycket som möjligt... :o

Ruby

Mikke
2005-09-01, 00:20
....jag har varit på Rhodos 10-15 ggr och inte (knappt) varit utanför stassmurarna....:D Gamla stan är helt suverän och räcker (för mej) säkert flera år till..:)..Fast endera dan så chockar jag mej själv & åker runt öa....:D
Mikke
(KfK)

Bossew
2005-09-01, 08:29
Jag undrar hur många av oss som har varit på många öar i Grekland, har aldrig besökt Rodos?
Jag har aldrig varit där:o Det finns ingen speciell anledning.Det har bara inte blivit så.
Det kanske blir någon gång att man flyger dit och åker därifrån till Kalymnos eller Karpathos ifall man inte kan åka direkt från Landvetter. Då kan man ju passa på och se lite av Rodos också:)

Riitta

Har inte varit där ännu men kommer nog troligtvis vara tvungen :D att åka dit i slutet av september för att få ihop min resplan. Inte helt lätt att luffa från Karpathos till Aten, funderar på inrikesflyg Kos-Aten.

bosse

magdalena
2005-09-01, 08:38
Jag åkte till Rhodos 3 år på raken så ville vi testa Rethymnon på Kreta, men när Rhodos är bättre trevligare och känner som många där nere. Var nere precis för 8:e gången. I år hade många affärer försvunnit men samtidigt många nya hade kommit till. Speciellt typ "glitter-affärer" med smycken och väskor både i nya delen och gamla stan... Bara tänka sig en vandring genom Gamla Stan på kvällen efter en god måltid med grekisk sallad och mythos...

Just i år har 10st som jag känner åkt till Rhodos så just det resmålet är väldigt populärt i år...
klapp_klap

anoula
2005-09-01, 09:32
Söt historia! :) Hur länge sen var det?


Snart 10 år sedan, still going strong :D .

Du får väl åka till Rhodos i omgångar? Det finns onekligen mycket att se, men det är ju bara positivt?! Är det avkoppling man är ute efter är det ju bara att åka iväg till någon enslig strand (finns massor) eller åka upp i någon av de många små söta bergsbyarna. Är det shopping och hålligång man letar efter finns det också. Många charterturister ser aldrig någonting av ön. De bor i Rhodos stad, käkar på samma restaurang och får en mycket ensidig bild av stället. Sedan åker de hem och säger att "Ja på Rhodos där pratar alla svenska och där finns bara fulla skandinaver, Rhodos är inte det riktiga Grekland".
Det är ju som att säga att om man sett Visby så har man sett Gotland!

Ruby
2005-09-01, 10:07
Du får väl åka till Rhodos i omgångar? Det finns onekligen mycket att se, men det är ju bara positivt?!Jo, det är ju positivt egentligen. Särskilt om man åker till samma ö flera gånger, då är det ju jättebra att ön är stor. Själv har jag inte kommit till det stadiet än - jag vill fortfarande åka till en ny ö varje gång! :rolleyes:

Fast man kan ju ändra sig: Imorse sa t.ex. min pappa att han har börjat fundera på att köpa ett hus på Kreta - och det skulle inte vara sååååå jobbigt att vara tvungen att åka dit varje år... trots att ön är så stor. :D

Ruby

Chras
2005-09-01, 10:14
Vår första utlandsresa gick till Rhodos 1982. Sedan har det gått av bara farten. Ibland en resa och ibland två resor per år till Grekland. Vårt smultronställe blev Kalymnos men tyvärr har vi inte varit där de senaste tre åren. Rhodos gav oss 1982 blodad tand att fortsätta med Grekland. Ett återbesök här gjordes 1996. har enbart goda minnen från denna ö. Har genom åren upptäckt att Grekland och dess öar kan vara mycket varierande i sin utformning men alla har det gemensamt att man trives där.
Så Rhodos kommer vi också att återvända till när tillfället dyker upp.
Chras

Soleil
2005-09-01, 14:52
Jag undrar hur många av oss som har varit på många öar i Grekland, har aldrig besökt Rodos?
Jag har aldrig varit där:o Det finns ingen speciell anledning.Det har bara inte blivit så.
Det kanske blir någon gång att man flyger dit och åker därifrån till Kalymnos eller Karpathos ifall man inte kan åka direkt från Landvetter. Då kan man ju passa på och se lite av Rodos också:)

Riitta


Har varit på ca. 40 öar i Grekland och på fastlandet också.
Rodos har kommit i repertuaren på de sista åren. Åkte till Symi via Rodos och tyckte det var "ganska underligt" på Rodos... men nu har jag varit på Rodos tre gånger och mögligen åker dit i höst igen.
Plus med Rodos är det att det är varmt på hösten och det finns intressanta öar omkring (Tilos, Halki,Symi). Men har aldrig bott i själva staden Rodos och tänker inte göra det heller. Första gången bodde vi i Sun garden, en bit utanför Rodos stad och sist i Pefkos.

Riitta
2005-09-01, 17:15
Vår första utlandsresa gick till Rhodos 1982. Sedan har det gått av bara farten. Ibland en resa och ibland två resor per år till Grekland. Vårt smultronställe blev Kalymnos men tyvärr har vi inte varit där de senaste tre åren. Rhodos gav oss 1982 blodad tand att fortsätta med Grekland. Ett återbesök här gjordes 1996. har enbart goda minnen från denna ö. Har genom åren upptäckt att Grekland och dess öar kan vara mycket varierande i sin utformning men alla har det gemensamt att man trives där.
Så Rhodos kommer vi också att återvända till när tillfället dyker upp.
Chras

Smultronställe Kalymnosklapp_klap
Samma här_B-anana

Riitta

Kjell50
2005-09-02, 10:02
Hej! Jag har varit 7 ggr. på Rhodos och jag kommer säkerligen att åka dit flera ggr. Gamla stan kan man gå i varje dag och man hittar alltid något nytt där. Sist ja var där hyrde jag en bil och åkte runt ön och det var en riktig upplevelse. Det finns stränder efter hela kusten och man kan faktiskt hitta en en alldeles egen strand för sig själv med. Faliraki ska man akta sig för det är bara fylla och bråk där. Kjell50