handdator

Visa fullständig version : Stränder på Thassos


Tossan
2009-04-10, 13:08
Åker hela familjen till Thassos i slutet av Maj. Vi skulle vilja få tips om små lugna och inte allt för överbefolkade sträder. Vi ska bo i Scala rachoni och kommer att ha hyrbil. Då vi har två små barn är det viktigt att vattnet är lungt.

Tack på förhand!
Tossan

Göran
2009-04-10, 15:20
Jag kan rekommendera Paradise beach på den östra sidan av ön om ni inte tycker det blir för långt att åka...
Jag var där i början av juni 2003, och som jag minns det var det en långgrund strand med fin sand, perfekt för barn.
Trevlig resa!
/Göran

eija
2009-04-10, 18:20
Hej Tossan!
Jag ville säga, att
1) det finns ÖVERALLT på Thassos fina, små eller större lugna sandstränder, också i Skala Rachoni
2) i slutet av maj är inga stränder överbefolkade efter mina egna erfarenheter (om det inte av en slump ska bli hemskt hett!?)

De flesta stränderna är sandstränder, några med små stenar.
Stranden i Skala Rachoni är smal och lång med sand eller små stenar, lite närmare Limenas ligger Pachis strand, också mycket omtyckt och västkanten av Limenas är full av små stränder: Glikadi och Papalimáni, båda är säkert passande för små barn. Huvudstranden i Limenas är av sand, inte så stor men naturligtvis med flera folk.

Om man hyr en bil, kan man verkligen hitta ensamma härliga stränder överallt. Asfaltvägen (100 km) går ju runt ön. Det är mycket svårt att säga vilken strand som är den bästa.
I Skala Prinou ganska nära Skala Rachoni finns det också en ändlös lång sandstrand (Dassilio).

Titta på tidigare inlägg här på forumet. Kanske hittar du där mera info.

Ha en fin resa till Thassos!
mvh/eija

pew
2009-04-30, 10:02
Vi åker med 2 barnbarn till skala Potamias. Mycket lång och mycket långrund strand..
Sedan finn det ju alltid Aliki(underbart).
Med hyrbil är det bara att välja och vraka.

Ha en skön semester
Peter/pew

TheBees
2009-05-14, 15:44
Säger som Eija - svårt att ta en favorit av alla, åk runt, stanna till där ni känner för det och hitta alldeles egna stränder - det gjorde vi och tyckte till slut att ALLA var favoriter.