handdator

Visa fullständig version : Första gången!


esmeral
2009-04-08, 21:28
Den 28 maj åker jag och maken till Lesbos, jag har aldrig varit i Grekland förrut och är jättenyfiken och förväntansfull:) Vi passar på att fira våran 7-åriga bröllopsdag när vi är där;)
Nu får vi hoppas att värmen har kommit och att jag får "blodad tand" men det verkar det som man lätt fårflabb_flab
Väntan är olidlig just nu, och jag är ute här och läser varje dag. I hopp om att tiden ska gå lite fortare.

Har ni några goda tips att komma med är jag tacksam, vad vi inte får missa och vad vi lika gärna kan missa.

Netwolf
2009-04-08, 22:12
Ja, själv har jag aldrig varit på just Lesbos. Dock kan jag känna mig lite avundsjuk på alla öar du har kvar att upptäcka.
Vad du inte får missa. Ja, den grekiska atmosfären. Att du lever mitt i nuet och bland befolkningen som ingen annanstans. Jag lovar dig att du kommer att känna dig välkommen i landet.

/Netwolf

Eva L
2009-04-08, 22:29
Det är en stor ö så mycket beror på var ni kommer att bo och om ni kommer att hyra bil.

Eva

Göran
2009-04-09, 19:41
Hej, här är två favoriter om man söker lugnet... (texten kopierad från Jannes resmålsinfo)

Skala Sikaminias på norra kusten ett par mil från Molyvos är ett trevligt utflyktsmål från Petra och Molyvos. Här ligger runt en färggrann och pittoresk liten fiskehamn en flertal tavernor.

Sigri är en liten fiskeby med vitkalkade hus och en borg längst ut på udden. Det finns en hyfsad strand vid byn, men en lite bättre längre bort. Det finns några mindre pensionat och personer som hyr ut rum, men det är ganska lite turister.

Finns för övrigt mycket annat att upptäcka men hyrbil är ett måste...

/Göran

Eva L
2009-04-09, 22:04
Ska ni bo i Agios Isidoros är besök i närbelägna Vavera ett måste. Underbart att promenera där vid havet och beundra de stora stenhusen. Tyvärr var alla tavernor stängda när vi var där andra veckan i september.

Eva

Kalimera
2009-04-10, 09:57
Har ni några goda tips att komma med är jag tacksam, vad vi inte får missa och vad vi lika gärna kan missa.Var ska ni bo?

esmeral
2009-04-12, 16:03
Vi ska bo i Agios Isidoros, på hotell Pebble Beach.

ulrikaf
2009-04-14, 23:32
Jag är inne titt som tätt på Kalimera för att se om någon skriver något matnyttigt om Lesbos. Vi åker dit i augusti, hela familjen, och ska också bo på Pebble Beach. Längtar längtar längtar. Skriv gärna några rader och berätta om hotellet och omgivningarna när du kommer hem.

Eva L
2009-04-15, 08:18
Vi ska bo i Agios Isidoros, på hotell Pebble Beach.

Jag gjorde ett litet fotoresbrev som finns här på Kalimera från min, dotterns och barnbarnets resa förra året. Flera av bilderna är från Agios Isidoros där vid bodde på Acrogiali som ligger perfekt vid stranden. Familjen driver en liten servering med bord både på framsidan, inne och i trädgården. Mycket trevligt boende. Vi hade en soffa utanför rummet där jag ofta satt och tittade ut över havet sent på kvällen.

Vi promenerade ofta in till Plomari men vägen är kurvig och inget jag vill gå i mörker. Ta gärna med reflexer och reflexväst för promenaderna efter vägen i Agios Isidoros. Mycket buskörning av traktens unga där. Eftersom den lille var med rörde vi oss mest i närområdet frånsett en bussresa till Mytilini stad.
Till Vavera för att promenera vid havet eller äta på taverna tar det inte lång stund att gå. Det är även trevligt att vandra högt uppe i Plomaris lantliga omgivningar.

Eva

esmeral
2009-04-15, 21:18
Jag är inne titt som tätt på Kalimera för att se om någon skriver något matnyttigt om Lesbos. Vi åker dit i augusti, hela familjen, och ska också bo på Pebble Beach. Längtar längtar längtar. Skriv gärna några rader och berätta om hotellet och omgivningarna när du kommer hem.


Det lovar jag att jag ska göra:)

Kalimera
2009-04-28, 14:58
Vi ska bo i Agios Isidoros.I området finns ett otal vandringsleder genom vackra olivlundar om ni gillar att vandra. Plomari får ni förstås inte missa, inte heller ett besök på Barbayiannis ouzerifabrik i närheten. Sen beror det på om ni hyr bil eller inte, Lesbos är fasligt stort. Tyvärr är det lite väl långt till Molyvos och Skala Eresou, annars hade jag rekommenderat er att åka dit.