handdator

Visa fullständig version : oliver


Lucky
2009-04-05, 16:25
Hej :)
Undrar om det ar nagon som har erfarenhet av olivtrad i trädgarden....

Jag har ett litet litet litet olivträd pa stam i min trädgard men vet inte
riktigt hur jag skall ta hand om det pa bästa satt....

Trädet ar inne pa sitt 3:e ar och har aldrig gett frukt.
(Spelar egentligen ingen roll for jag har det bara for att bli pamind om
Grekland nar jag sitter i trädgarden klapp_klap ).

Tips pa skotsel ar varmt välkomna

//Lucky

(som just nu haller pa att klippa hortensias i trädgarden, men vilar med
ett glas grekiskt rodvin _B-anana).

Monica P
2009-04-05, 16:43
Bor du i Holland? Är det risk för frost? Olivträden gillar inte kyla...
Jag vet att man ska beskära så att solen kan lysa in i kronan. Här görs detta efter skörden och framåt , alltså vintertid. Inte för mycket vatten, inte särskilt mycket gödning. Tänk hur olivträden klarat sig i tusentals år mot alla odds! Torka, storm och getter...Jag tror att de måste bli rätt gamla innan de ger frukt.

Lucky
2009-04-05, 16:54
Tack for tipsen Monica :)

Ja, i Holland ar vadret mildare an i kalla Norden sa man kan ha ett flertal vaxter har som inte funkar norrover.....

//Lucky

Agda
2009-08-16, 17:02
Trädet kan ge rejält med frukt när det endast är 5 år gammalt. Kronan får ej vara tätt utan ljuset skall kunna nå grenarna.Det bästa är att låta endast 3-4 grenar växa ut från stammen och bilda krona.
De måste klippas varje år, "klipp bort de grenar som blommat och gett frukt" är ett bra mått. I Grekland beskar vi dem i samband med skörden. Träden såg många gånger rätt stympade ut och jag tänkte "att det blir aldrig träd av dem igen" men det blev det.
Blött om fötterna under vintern och torrare under sommaren och blomningen.Vi gav dem gödning engång per år, på våren.

Agda

Lucky
2009-08-16, 21:17
Tack for informationen bye_bye