handdator

Visa fullständig version : Hamngatans förnyelse


Monica P
2009-04-04, 13:54
Idag var det oundvikligt att dra på stan: jättefint väder, påskbasar , intressanta arbeten att titta på i hamnen. Vi var där allihop, tror jag , 16000 kalymnosbor och åtskilliga turister.

Vädret: jag säger bara KORTÄRMAT!

Basar: Hemgjorda prydnadsprylar som skolbarn och scouter knåpat med, hembakta kakor och alla möjliga läckerheter, strunt och fint blandat som det ska vara på en basar. Jag köpte en T-tröja med djurskyddsföreningens logga på till mig själv och en låda loukoumi till farmor.

Arbetena längs hamngatan: hur fint som helst kommer det att bli. Den som gått där nån gång vet att det förut var rent omöjligt att gå längs affärsfasaderna på grund av den bedrövliga trottoaren. Nu tror man att man hamnat i Cannes eller nån stans...det är nästan klart nu och detta arbete kombineras med strandlinjens utbyggnad. Inte problemfritt, på grund av alla dagvattenledningar som osorterat gått ner sen tidernas begynnelse. Nån av er som besöker Kalymnos får väl ta och fota det hela och visa Kalimeraentusiasterna.

Det ska sägas att arbetet pågår mitt i trafik och vardagsliv, och ingen har en tanke på att gå undan eller parkera där man inte är i vägen bara för att det kommer en enorm betongbil...mitt i smeten med barnvagnar och moppar och tanter med gåstöd och lösspringande hundar...en mentalitet som antagligen skulle reta gallfeber på stressade vägarbetare i Norden, men här är det bara som det är.

Jag gick och gick tills det kändes nödvändigt med årets första glass. Man kan ha det sämre än att sitta i solgasset och titta på båtarna och barnen och betongbilarna och plattläggarna och transportmopparna och folklivet i stort.

Ny tidtabell för Kalymnos Star:
Dagligen från Kalymnos till Mastichari:
5.30
8.30
12.00
16.20
20.15
Dagligen retur från Mastichari:
8.00
10.30
15.45
18.30
22.30

Lissi
2009-04-04, 14:45
Monica, jag har inte varit på Kalymnos sen -96 , men efter alla Dina härliga brev från ön och nu detta med hamnpromenaden så MÅSTE jag bara tillbaka!

Lurar på påskresa nästa år kanske.....Du är en god PR-ambassadör för Kalymnos!klapp_klap

Lissi

Hjalta99
2009-04-04, 16:06
Idag var det oundvikligt att dra på stan: jättefint väder, påskbasar , intressanta arbeten att titta på i hamnen. Vi var där allihop, tror jag , 16000 kalymnosbor och åtskilliga turister.

Vädret: jag säger bara KORTÄRMAT!

Nån av er som besöker Kalymnos får väl ta och fota det hela och visa Kalimeraentusiasterna.

Jag gick och gick tills det kändes nödvändigt med årets första glass. Man kan ha det sämre än att sitta i solgasset och titta på båtarna och barnen och betongbilarna och plattläggarna och transportmopparna och folklivet i stort.



Tack, Monica, för att du håller oss underrättade om vad som händer i Paradiset!

Nu blir min längtan bara större och större! Det ska bli så spännande att se vad som hänt sen i höstas - det verkar vara en hel del...
Här i Ljungaverk skiner också solen i dag. Just nu är det 11 grader på norrsidan (skugga) och 18 grader (också skugga) på altanen på "solsidan". Har suttit ute en hel del idag och bara njutit. Nu kan det bara bli bättre!
Den enorma mängd snö som kommit i vinter har pyst ihop som en sufflé. Visserligen är det mycket kvar, men ändå. När det väl sätter igång så brukar det gå ganska fort. Hoppas bara att det blir lika fint väder i påsk som det är just nu.
Ha de gott!

/Eva

Riitta
2009-04-04, 17:40
Kan riktigt se "Potheakaoset" framför mig och önskar att jag vore där:oHoppas jag har möjlighet i framtiden och komma dit på vårkanten och stanna en månad, minst:rolleyes:

Riitta, hemkommen från blåsippsskogenbye_bye

MIAS
2009-04-05, 13:37
Ska bli spännande att se nya hamnpromenaden. Jag o dotterna ska ner 3 veckor i Juni:D. Fick bokat och bestämt boende igår. Känns underbart!!!Har velat länge mellan Karpathos eller Kalymnos, men kände att Kalymnos har ju störst plats i hjärtat, så jag känner mig nöjd över vårt val.

Miabye_bye

kirtor
2009-04-14, 13:29
Har vært nede og sett på den nye havnepromenaden. Den er ca. ferdig. Det blir veldig fint. Og.................resten av øya! Så vakkert grønt og sååååå mye blomster. Alt regnet i vinter har gjort Kalymnos godt!