handdator

Visa fullständig version : Resa själv med 1-åring "obokat"


jennyln
2009-04-01, 16:50
Hej,
pirrar i magen o det är vår ute :). Därför började mina tankar att gå mot semestern, tänkte ta med min son (som till midsommar blir ett år) på en resa till Grekland.
Är det någon som rest obokat, tex bara beställt flyg och fixat hotell/rum själv via denna hemsida?
Har provat ett rum som föreslagits här förrut då vi var till Naxos och blev jättenöjda. Tänkte därför om man kom iväg lite billigare än att åka med charter. Har varit till Samos o Naxos.

ERFARENHET o TIPS någon?

Arne
2009-04-01, 17:08
En god utgångspunkt kan vara att du meddelar vid vilken tid du tänker dig resa.

Högsäsong= Juli och Augusti

Icke högsäsong??

Arne

jennyln
2009-04-02, 07:04
Tänkt mig i juni

Eva L
2009-04-02, 16:12
Vi förbokade vårt boende på Lesbos efter tips från Janne. Kändes enklare eftersom det inte är en typisk ö-luffarö. Hyresvärdinnan ordnade taxi med barnbilstol som hämtade och lämnade oss på flygplatsen. Biljetten var enkel ner och reguljärt hem över Aten. Resan blev billigare än om vi hade åkt charter speciellt tack vare den mycket billiga biljetten ner och vi fick ett boende som vi verkligen gillade. Både jag, dottern och barnbarnet stortrivdes med vår värdfamilj. Om det blir billigare att ordna boendet själv när du reser ensam med ett barn vars biljett bara kostar 300 kr är kanske mer tveksamt. Sist jag ö-luffade i juni 2007 kostade mina boenden 20-25 euro.

Eva

jennyln
2009-04-03, 08:02
Vilka öar har flygplats? Tänkte det kanske var enklare på det viset?

Sen kan man ju alltid göra utflykter under själva vistelsen, har varit ut på det viset förrut, det gick jättebra. Har ju bara erfarenhet från charter men det borde ju ordna sig... då man tar dagen som den kommer.

Vart kan man kolla på flygstolar? Vilka bolag finns det att välja på? Ving, apollo osv har ju flygstolar men det borde ju vara billigare o ta direkt från flygbolagen?

Tacksam för svar. /Jenny o Vincent

Eva L
2009-04-03, 08:34
Tidigare år har det varit billigare att boka enkel ner och enkel hem det har jag gjort flera gånger med Apollo. Förra året åkte vi enkel ner med Ving andra veckan i sept. Tror att biljetten kostade 195 kr. Sen flög vi reguljärt och bokade med SAS hela hemresan kostade 2900 ca för oss vuxna då kom vi ända hem till Umeå för det priset. Som priserna ser ut nu och finanskrisen vet nog ingen vad som kommer att hända.

Jag tror att du enkelt här på Kalimera kan hitta uppgift om vilka öar det går charterflyg direkt till. Janne har lagt ut det om jag inte minns fel.

Eva

Kalimera
2009-04-03, 08:35
Vilka öar har flygplats?Här (http://www.kalimera.se/resor/index.html) kan du se vilka resmål som det går charter till i Grekland. Klicka på Direktflyg så ser du vilka öar det går att flyga till med charterbolagen (flygstol). Om du ska till en ö är du i princip hänvisad till charterbolages flygstolar, ska du till Aten har du fler alternativ.

Kalimera
2009-04-03, 08:35
Jag tror att du enkelt här på Kalimera kan hitta uppgift om vilka öar det går charterflyg direkt till. Janne har lagt ut det om jag inte minns fel.Som jag länkade till i samma sekund som du skrev detta. :)

jennyln
2009-04-03, 09:00
Tack, ska nu surfa runt lite då barnen sover middag. Måste titta lite på olika pris, olika destinationer osv.
Ska snart sysselsätta en 3-åring, går ut solen o leker i vattenpölarna...bye_bye på återseende då jag klurat lite.

Jenny

Janérik
2009-04-04, 00:08
Som jag länkade till i samma sekund som du skrev detta. :)

Samma sekund men olika minut :rolleyes:

Skål! från Janérik som försökte men inte orkade hålla sej.

jennyln
2009-06-24, 23:58
Blev ingen resa i juni snyft_dropsnyft_drop skulle lägga marksten hemma i stället, är ju inte gjord av pengar då man är föräldraledig..

Siktar på september eller oktober i stället. Har ju ändå börjat jobba då, kanske behöver lite semester, eller vad tror nì?

Längtar så... mina inhandlade varor hemma börjar ta slut, som tvål, kryddor och vin!

Yak
2009-06-25, 09:25
Siktar på september eller oktober i stället. Har ju ändå börjat jobba då, kanske behöver lite semester, eller vad tror nì?


från mitten på september till slutet av Oktober är utmärkta månader att åka till Grekland. Mindre hets och stress och fortfarande varmt i vattnet!

jennyln
2009-06-29, 13:05
Tack, har inte åkt så sent förrut. Hoppas nu på ledighet från jobbet. Ska ju ändå in o planera min höst i morgon, kan förvarna om en veckas ledigt redan då...
Hälsn Jenny:)

Janérik
2009-06-29, 22:28
En vecka låter lite om du ska till mera än en ö. Vi reser iofs med en 3,5-åring och en fyramånaders men vi valde att dra ner vår treveckors resa från 3 till 2 öar med en övernattning vid bytet av ö på grund av takiga kommunikationer.


Mvh Janérik

jennyln
2009-07-01, 09:41
Tänkte vara på ett ställe, Kreta verkar locka mig, eller åka till Athen o ta ngn båt vidare...?
Har tagit ledigt v.43-44 och får anpassa mig efter det.
Kollat runt lite o endast flyg från Arlanda i mitten på okt. för mig o sonen tor blir 1991 kr. Är det okej, eller finns det billigare flygstolar från Ving/Apollo?