handdator

Visa fullständig version : Jobba i Aten


Elli
2009-03-31, 23:21
Hej :)!!!

Jag blev väldigt glad när jag fann detta forumet. Det är så att jag och min pojkvän har bestämt oss för att det blir jag som kommer att flytta till Grekland och starta ett nytt liv i Aten, Vilket jag ser väldigt mycket fram emot :).
Det innebär dock stora skillnader och jag söker nu här, i hopp om att kunna få lite råd angående livet där!
Hur svårt är det på arbetsmarknaden? Är det lätt som svensk att komma in i samhället osv...

Jag är väldigt positivt inställd och mycket tacksam för alla svar.
Flytten blir dock inte innan september men jag känner att jag måste våga för att kunna leva ;)

Elli

Lilithsdotter
2009-04-01, 11:17
Vilken typ av jobb kommer du söka? Har du nån utbildning? Kan du grekiska sen tidigare?

Jag kom till Thessaloniki för drygt ett år sen utan att kunna grekiska. Jag är sjukgymnast och friskvårdare och hittade jobb som massör och aerobicinstruktör efter 4 månader, vilket jag tror är relativt snabbt med tanke på hur lite grekiska jag kunde då. De första 4 månaderna pluggade jag grekiska på distans on-line, så jag kunde lite lite efter 4 månader, nu efter att ha jobbat nästan ett år känner jag att språket fungerar helt ok.

Arbetsmarknaden är rätt hård här, det finns ett överflöd av universitetsutbildade som inte har jobb, så du kanske får vara beredd på att vara lite flexibel, dvs vara beredd att ta ett jobb utanför ditt område. Lönerna är väldigt låga och levnadskostnaderna ungefär lika höga som i Sverige tyvärr. Detta var det negativa. Det positiva är dock att grekerna generellt sett är väldigt hjälpsamma och tålmodiga vad gäller språket. De flesta (i Thessaloniki iaf) pratar väldigt dålig engelska (så det kan du inte direkt ta dig fram på), men de hjälper gärna till med grekiskan och har ett oändligt tålamod. Att du kommer från Sverige är ingen nackdel, de flesta har en bra bild av svenskar och du kommer märka att i många sammanhang har du nytta av att vara svensk.

Lycka till! Helen

Elli
2009-04-01, 13:23
Hej Helen!

tack för ditt svar :)

Jag arbetar på flygplats och har gjort det i många år. Började direkt efter gymnasiet. Jag är idag 30 år men känner att jag är flexibel och kan absolut känna att jag vill prova på något annat. Språket är jag bara i början av. Snappar upp lite här och där men tänker absolut försöka träna på det. Köpte en cd box, innehållande 4 skivor. Min pojkvän försöker även träna mig men jag känner att då jag lär mig bäst är när jag befinner mig i landet. Är du permanent bosatt i Thessaloniki? Vilket är det bästa sättet att söka jobb på, personlig kontakt, via telefon eller brev?

Det känns lite pirrigt och man har tusen frågor men samtidigt är det väldigt spännande.

Ha det fint!
Elli

Athina
2009-04-01, 13:54
Hej Elli!
Jag bodde fem år i Athen på 80-talet så mycket har förändrats sedan dess men jag trivdes helt fantastiskt. Jobbade från början som barnflicka men fick sedan via personliga kontakter jobb bl.a. som bartender, servitris och affärsbiträde i en souveniraffär.
Många kontakter knöts via kontakter i restaurangbranchen och även Skandinaviska sjömanskyrkan i Pireus som vi ofta besökte för att fika, läsa tidningar och umgås. Några jobb fanns utannonserade i Athens News men då var det ofta "hushållsnära tjänster" med låga löner.
Om du går in på AMVs hemsida och därefter AF utland kan man ibland hitta jobb i Grekland.
Jag tyckte jag fick ett jättebra mottagande generellt och lärde mig språket snabbt vilket underlättar på de flesta sätt. Mina grekiska vänner hade så stort överseende att de ett par månader lät mig säga helt fel vilket senare visade sig ganska pinsamt men de tyckte det var gulligt:p Själv kände jag mig som brudgummen i Mitt stora feta grekiska bröllop efteråt...
Lycka till!!!
Mvh Christina

Lilithsdotter
2009-04-01, 19:09
Ja, jag är permanent bosatt i Thessaloniki sedan januari 2008. I Grekland är fortfarande personliga kontakter överlägset, men bombardera gärna så många arbetsgivare som möjligt med mail (även om de inte söker folk) och gå dit själv sen, så fick jag mitt första jobb. Här i norra Grekland finns det även en svensk förening och jag är ganska säker på att det gör det i Athen med, det är ett bra sätt att skapa en bekantsskapskrets och kanske få lite jobbkontakter. Svenskar vill gärna hjälpa andra svenskar, så fick jag mitt nuvarande jobb :) Här är våran hemsida i norra Grekland: www.svenskgrekiskaforeningen.blogspot.com,
någon annan kanske känner till om det finns nån svensk förening i Athen?

Louisa
2009-04-01, 19:45
Elli,

Jag kan varmt rekommendera siten www.skywalker.gr (http://www.skywalker.gr). Det var dar jag hittade mitt jobb och min svenska kompis ocksa. Siten ar pa grekiska men valdigt ofta kan man hitta annonser pa engelska om de soker engelsktalande. Det finns valdigt manga jobb att valja pa.

Nar du stadgat dig har ring mig sa kan vi ta en fika!

Elli
2009-04-04, 16:40
Elli,

Jag kan varmt rekommendera siten www.skywalker.gr (http://www.skywalker.gr). Det var dar jag hittade mitt jobb och min svenska kompis ocksa. Siten ar pa grekiska men valdigt ofta kan man hitta annonser pa engelska om de soker engelsktalande. Det finns valdigt manga jobb att valja pa.

Nar du stadgat dig har ring mig sa kan vi ta en fika!




Hej Louisa!

Tack för ditt tips och respons :)

Jag hör gärna av mig när jag kommit på plats.
Vart i Aten befinner du dig..??

Ha det bra

Elli
2009-04-04, 16:45
Tack för alla svar och råd som jag fått :)!!!!

Jag känner att jag är redo att möta en ny värld och med hjälp och råd från erfarna medmänniskor kommer allt att ordna sig!

Tack ännu en gång!!! klapp_klap

Louisa
2009-04-07, 21:47
Hej Louisa!

Tack för ditt tips och respons :)

Jag hör gärna av mig när jag kommit på plats.
Vart i Aten befinner du dig..??

Ha det bra

Jag bor i omradet Argiroupoli som ligger soder om Aten nara Glyfada. Vet du vart du ska flytta?

Elli
2009-04-08, 16:05
Jag bor i omradet Argiroupoli som ligger soder om Aten nara Glyfada. Vet du vart du ska flytta?


Jag var i Glyfada för bara ett par veckor sedan, vi kanske sprang om varandra flabb_flab... Fast nu var det ju i Argiroupoli du bor!
Vi har inte bestämt helt i vilket område vi flyttar till. Pratat om Pireus, Galatsi plus ett par till. Min Pojkvän bor för tillfället i Galatsi. Han frågar mig vart jag kan tänka mig, men hur ska jag veta :confused: jag är ju ingen expert på Aten och känner inte till områdena tillräckligt för att bedömmaAng_elx...

Jag tror att det lutar åt Pireus då min kille jobbar där som livvakt.
Hur kom det sig att du flyttade till Aten??

Louisa
2009-04-08, 18:50
Ja varfor flyttar de flesta svenska tjejer till Grekland? Inte ar det val for karriaren..;) Det gamla vanliga du vet, traffade en grek, fell in love. Men jag ar halvgrek sa det var ganska naturligt for mig att flytta hit, istallet for att min man flyttade till Sverige. Dessutom var jag nog inte sa fortjust i Sverige iallafall...och jag alskar Grekland sa jag gav val inte direkt upp nanting..men spraket kunde jag inte sa bra sa jag var tvungen att lara mig..

Jag brukar vara i Glyfada ganska ofta sa det kan ju handa att jag sag dig utan att veta det..Jag tycker om de sodra fororterna for de har nara till stranderna. Pa somrarna aker vi ofta och badar. Men Pireus ar val helt ok, har nagra slaktingar som bor dar. Langt bort fran mig dock. Det ar det som ar sa synd med svenskarna har, att alla bor sa langt bort fran varandra sa det ar svart att lara kanna andra svenskar och om man lart kanna nan sa ar det svart att traffas ofta.

Var i Sverige bor du? Jag vaxte upp i Stockholm, fodd i Goteborg.

trabala
2009-05-12, 12:38
En annan site som kan vara av intresse är www.kariera.gr (http://www.kariera.gr)
Den är också på grekiska, men en hel del av annonserna är på engelska.

puttelino
2009-08-31, 19:45
Hej
Läste ditt inlägg och vi står också inför att ev flytta ner i 1 år på prov först. Min sambo är halvgrek o talar flytande grekiska. Men jag förstår en hel del men värre med talet. Blev lite intresserad utav distans kursen du skrev om! Var söker man den?
Ha en trevlig kväll/Kattis från gbg




Vilken typ av jobb kommer du söka? Har du nån utbildning? Kan du grekiska sen tidigare?

Jag kom till Thessaloniki för drygt ett år sen utan att kunna grekiska. Jag är sjukgymnast och friskvårdare och hittade jobb som massör och aerobicinstruktör efter 4 månader, vilket jag tror är relativt snabbt med tanke på hur lite grekiska jag kunde då. De första 4 månaderna pluggade jag grekiska på distans on-line, så jag kunde lite lite efter 4 månader, nu efter att ha jobbat nästan ett år känner jag att språket fungerar helt ok.

Arbetsmarknaden är rätt hård här, det finns ett överflöd av universitetsutbildade som inte har jobb, så du kanske får vara beredd på att vara lite flexibel, dvs vara beredd att ta ett jobb utanför ditt område. Lönerna är väldigt låga och levnadskostnaderna ungefär lika höga som i Sverige tyvärr. Detta var det negativa. Det positiva är dock att grekerna generellt sett är väldigt hjälpsamma och tålmodiga vad gäller språket. De flesta (i Thessaloniki iaf) pratar väldigt dålig engelska (så det kan du inte direkt ta dig fram på), men de hjälper gärna till med grekiskan och har ett oändligt tålamod. Att du kommer från Sverige är ingen nackdel, de flesta har en bra bild av svenskar och du kommer märka att i många sammanhang har du nytta av att vara svensk.

Lycka till! Helen

Lilithsdotter
2009-09-01, 10:13
Jag läste via Stockholms och Umeås universitet, de hade då båda distanskurser on-line.