Visa fullständig version : Resa runt på Kreta
Anne-Maj
2009-03-31, 21:28
Vi är en familj med två barn som funderar på att åka till Kreta i sommar
och resa runt där under två veckor. Har tidigare varit på Kreta, men då bara åkt charter och varit på samma plats under en vecka. Finns det någon som rest runt ön som har lite tips och råd?
Förra sommaren gjorde vi vår första båtluff. Det blev Samos, Ikaria och Fourni och det var en jättehärlig resa.
I år funderar vi antingen på båtluff i Kykladerna eller att som sagt resa runt på Kreta, men kan nte riktigt bestämma oss. Tacksam för tips från någon som gjort båda resorna.
Patricuz
2009-03-31, 22:53
Hej Anne-Maj!
Vi tillbringade nästan hela hösten 2008 på Kreta och körde sammanlagt 1500 km. Hösten var en perfekt tid att köra omkring, inte för hett och mindre trafik än under säsongen. Ifall ni planerar att köra på sommaren, så se till att bilen har luftkonditionering (de flesta hyrbilar har väl nog det, antar jag...).
Mycket beror på i vilka åldrar barnen är. Vårt barn var 5 år i höstas. Han njöt av bilfärderna så länge de inte överskred 100 km per dag, nån dag ville han inte orka sitta ens 30 km. Så länge barnet fick simma i timtal varje dag var bilfärderna accepterade. Det som jag märkte att blev tungt i slutet av resan var det evinnerliga sökande efter ett nytt boende när kvällen närmade sig. Bytande av ort blev tungt! I början av resan, när vi hade en ort som utgångspunkt och alltid kom "hem" till kvällen var det trevligare för både vuxna och barnet.
Trevligt var det ju som bara vad att hitta nya platser och vilken frihetskänsla! :) Ställen som även sonen gillade skarpt var Elafonissi, Preveli, Vai, Makrigialos, Kourna Lake, Frangokastello samt Kretaquarium utanför Hiraklion.
Jag upplevde det som bra att sonen kunde ta en liten tupplur i bilen när han kände för det. Överlag kändes det lätt att köra omkring. Butiker och tavernor fanns alltid med jämna mellanrum. Bara man hade koll på bensinmätaren när man körde i lite ensligare trakter, annars fanns det bra med bensinstationer. Vi åkte omkring med en liten Renault Twingo som drog lite bensin och tjöt i uppförsbackarna. På den lite längre resan i slutet av vistelsen hade vi en Fiat Punto, även den helt okej. Bilen var inte förbokad utan vi hörde oss för bästa erbjudandet på plats. Vi hyrde alla gånger i Paleochora. Bilen lämnade vi slutligen på flygplatsen i Chania varifrån biluthyraren hämtade den.
Vi har ingen erfarenhet av båtluff i kykladerna med barn. Men har dock luffat Kreta - Santorini. Någon annan får berätta om båtluffandet.
Det råd som jag gav mig själv till nästa resa är att man får akta sig för att få den känslan att man bara suttit i bilen och att man inte kommer ihåg annat än att man färdats från ort till ort. Kan nog hända att jag hellre skulle välja en båtluff under den heta perioden. Det finns massor med härliga ställen på Kreta men avstånden kan bli långa. Ett tips är nog att koncentrera sig på ett distrikt, exempelvis västra Kreta ifall man har två veckor på sig. Här finns väldigt långa och fina stränder, fina landskap och trevliga byar samt Chania med dess närområden. Här finns ju också vattenparken Limnoupolis.
Lycka till med ert val!
Mvh Pbye_bye
litentuva
2009-04-01, 09:15
Ett förslag är att utgå från en större ort tex Rethymno och därifrån göra dagsuflykter runt på ön. Det finns mycket att upptäcka på 1-2 timmars avstånd från Rethymno. Bla Plakeias, Spili, Agios pavlos, Agio gallini, Frango castello med en spännande borg att utforska mm mm! Då vet man att man har sitt fasta boende att återvända till framåt eftremiddagen/kvällen. Med ett övernattningskitt (ett ombyte+ tandborstar och tandkräm) i bilen är det lätt att vara spontan och stanna på en plats om man känner för det och om det finns lediga rum, finns det inget att få tag på är det bara att återvända till stan.
Vår erfarenhet är att ju större barnen blivit desto kortare tid vill de sitta i bilen men att man kör på så länge de är nöjda. Bra att ha tänka på att det ofta tar längre tid än man tror att köra en sträcka vilket beror på alla Kretas slingriga men hissnande vackra bergsvägar! Bunkra med mycket vatten och frukt i bilen och ha koll på bensinmätaren!
Vi hyr bil via "economy carrentals" som leverar bilen med bilbarnstol till både Chania och Herakleions flygplatser. Bra piser!
Anne-Maj
2009-04-01, 20:21
Tack för era svar!:) Vi inser nu att Kreta är en stor ö så att man måste nog begränsa sig.
Barnen är 10 och 7 så de vill inte sitta i bil för långa stunder. Vi har nog tänkt att vara på samma plats några dagar i sträck och sedan resa vidare och upptäcka en ny plats.
Tipset om vattenparken var toppen, våra pojkar älskar sådant.
Är den kusten där Chania, Rethymnon osv finare än den "nedre" kusten?
Patricuz
2009-04-01, 21:45
Om kusterna: det beror så mycket på vad man vill ha. Rent geografiskt är den norra kusten plattare och den södra bergigare. Jag uppfattar naturen mäktigare söderut med sina slingrande bergsvägar. Nordkusten har sina kilometerlånga sandstränder och således även massturismen: ex Plataniasområdet västerom Chania. Sedan är det sandstrand från Georgioupoli nästan ända till Rethymnon. När man åker österut blir det kargare. På nordkusten kan det ibland vara väldigt blåsigt och så höga vågor att det inte går att simma (mest på hösten antar jag), då är en bra idé att hoppa i bilen och leta upp en strand på sydsidan där vädret är helt annorlunda och temperaturen oftast ett par grader varmare.
Jag tror att ni får mest ut av västra Kreta med söner på 7 och 10 år. Då blir inte avstånden så långa och tiden i bilen minimeras nog. En idé kunde ju vara att bo en vecka i Georgioupoli som är en mellanstor ort. Trevlig stämning och lång sandstrand. Härifrån är det lätt att ta sig till exempelvis Rethymnon ifall man vill tillbringa en dag på stan. På sydsidan under Rethymnon finns Preveli: en liten strand vid en åmynning. Ån kantas av en palmskog och man kan hyra trampbåtar för att åka omkring och titta på fiskar och sköldpaddor som finns i ån. Ett annat alternativ där man kan få se sköldpaddor och även åka omkring i trampbåt är vid Kourna Lake (straxt utanför Georgioupoli). Nedanför Frangokastello finns en alldeles ljuvlig liten strand med klart vatten och ett rikt fiskliv. Där snorklade vi och såg fisksorter vi inte sett på något annat ställe på Kreta! Borgen är fin och gillades av vår son! Kan tänka mig att dina söner också gillar att leka pirater...
Den andra veckan skulle man ju kunna bo på Plataniasområdet (som är rätt så hektiskt, men där det mesta finns), gillar man lugn kan man dra sig åt Paleochora hållet eller mer mot Falassarna. Hur som helst så finns ju vattenparken utanför Chania och på vägen mot Platanias från Chania finns ett stort varuhus; JUMBO, där det finns allt mellan himmel och jord för barn. De absolut finaste stränderna finns nog på västkusten: Elafonissi, med det superklara vattnet och de rosaskimrande stränderna, Falassarna med sin kilometervis långa sandstrand som då är lite kargare. En trevlig dagsutflykt kan man göra till Balos-Gramvoussa från Kissamos. Balos lagunen är otroligt grund och väldigt barnvänlig strand. Båten avgår från Kissamos och det är en heldagsutflykt med bad i Balos och besök på en gammal piratö där ruinerna av en gammal venetsiansk fästning finns och man kan se ett sjunket skepp straxt nedanför. På vägen till Elafonissi finns heliga Sofias grotta som säkert är värt ett besök. Dessa bara en liten översikt om vad som finns på västra Kreta. Det beror som sagt så mycket på vad man vill ha. Alla gillar inte samma saker. För barnen tror jag ändå vattnet är det viktigaste och sedan spelar det inte så stor roll var det ligger:rolleyes: (så var det för oss...)
Mvh P
Hej!
Jag skrev ett resebrev -07 som syftar till att bevara minnen men även kunna va till hjälp för andra som vill upptäcka ön och som vill ha lite att utgå från.
http://www.kalimera.se/resebrev/2007/kreta_ole.html
Mvh!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.