handdator

Visa fullständig version : Syros - ? - Fourni - Tips om ö?


niccis
2009-03-29, 19:14
Hej på er!

Nu behöver jag tips om en fin ö - ej någon massturist-ö utan någon merr lugn och äkta grekiskt ;)

Skall spendera 3 veckor i på 3 olika öar i augusti.

Flyger till Aten, tar färjan till Syros och tillbringar där en tid och fortsätter vidare till NÅGON ö och avslutar vår resa med Fourni.

Kan inte bestämma mej vilken den andra ön skall vara - har tänkt på Lipsi, Amorgos, Leros... eller.. tja - Har ni förslag?? Lipsi har många skrivit negativt om...?

Jag var förra sommaren på Kalymnos och STOOORTRIVDES!!! men i år tänkte jag besöka 3 nya öar :)

Så - har ni några bra tips_B-anana

ofelia
2009-03-29, 21:14
Hej!
Jag rekommenderar Patmos, men det blir lite fram och tillbaka för er om ni ska avsluta på Fourni. Men det är ju likadant om ni åker till Leros eller Lipsi. Av dessa två skulle jag ta Lipsi eftersom Leros är en av få öar jag ALDRIG åker tillbaka till.
Patmos är mycket mysig och det finns bra möjligheter att ta sig runt på ön.
/Ofelia

xenos
2009-03-29, 21:27
Hört talas om Ikaria, bredvid Fourni.

Xenos

Kalimera
2009-03-30, 07:25
Håller med Xenos, Ikaria borde passa perfekt. Det är så långt ifrån massturism man kan komma. Lipsi gillar jag väldigt mycket, finns inget negativt alls med Lipsi, snarare tvärtom. Amorgos är min favoritö, bättre finns inte. Ändå föreslår jag Ikaria, det är en ö som skiljer sig. Den E-guide jag just nu håller på att slutföra har rubriken "Ikaria - inte som andra öar". :)

niccis
2009-03-30, 17:49
ojdå! Tack för tipset!

Ikaria ser faktiskt ut som en fin ö!

..fast blev lite orolig då jag läste om att de finns mycket orm där:rolleyes: borde söka mej till kackerlacks-äckelinsekt och ormterapi flabb_flab

Lissi
2009-03-30, 18:47
Ikaria är säkert en jättefin ö, men är det inte väldigt blåsigt där? Jag har hört att det är en ÄNNU blåsigare ö än Tinos och Andros...och då ÄR den blåsig;) eller är det bara i juni det blåser?


Lissi

xenos
2009-03-30, 19:18
Ikaria är säkert en jättefin ö, men är det inte väldigt blåsigt där? Jag har hört att det är en ÄNNU blåsigare ö än Tinos och Andros...och då ÄR den blåsig;) eller är det bara i juni det blåser?
Lissi

Två illasinnade tykten på en gång!;)
Jag skyr ex:s Andros o Tinos pga av blåsten. Det är absolut mycket mindre vind på Ikaria. Att säga att det blåser mycket på Ikaria är en förfalskning.
Det är bara Ormörnen som ser ormarna. Själv får jag leta efter dom.

xenos

Lissi
2009-03-30, 19:23
Men OJ! Jag bara frågade, för det var Tinosbor som berättade för oss om blåsten på Ikaria....Jag har som sagt aldrig varit där och har absolut ingen avsikt att vara illasinnad. Vi åker tillbaks till Tinos i juni i år också så vi blev INTE avskräckta av blåsten, tvärtom!;)

Lissi

Kalimera
2009-03-30, 20:16
för det var Tinosbor som berättade för oss om blåsten på Ikaria....Fråga om de har varit på Ikaria nästa gång du träffar dem. Det är inte ovanligt att man "vet" saker om andra platser, utan att egentligen veta så att säga. Jag har nästan inte upplevt någon vind alls på Ikaria (däremot en hel del höga vågor) och när vi var på Tinos var det i nästan vindstilla. :)

Eva L
2009-03-30, 20:19
Min son och hans sambo besökte Ikaria förra sommaren i slutet av juli eller i augusti. Jag mins inte riktigt men det var relativt svårt att hitta bra boende på ön. Gäller att bestämma var man vill bo innan. De gillade ön. Själv har jag bara varit i hamnen.

Eva

Lissi
2009-03-30, 20:45
Jag har nästan inte upplevt någon vind alls på Ikaria (däremot en hel del höga vågor) och när vi var på Tinos var det i nästan vindstilla. :)

Förra året var det ju extremt blåsigt på Tinos de veckor vi var där men som sagt det avskräcker inte. Hellre för blåsigt än för varmt;). En av de som pratade om blåsten på Ikaria hade släkt där så jag förmodar att han varit där, men det kanske bara råkade blåsa den dan:D. Det är klart att det blåser ibland på alla öar i en arkipelag

Lissi

Kalimera
2009-03-30, 20:46
men det var relativt svårt att hitta bra boende på ön. Finns mycket bra boende i Armenistis, även i Nas. Så bra som vi bodde i höstas var det länge sedan vi gjorde.

xenos
2009-03-31, 06:27
Så bra som vi bodde i höstas var det länge sedan vi gjorde.

Va! Har missat något uppenbarligen! Ni var på Ikaria i höstas? Berätta lite, bodde var, gjorde vad?

Xenos

Eva L
2009-03-31, 06:36
Finns mycket bra boende i Armenistis, även i Nas. Så bra som vi bodde i höstas var det länge sedan vi gjorde.

Jag uttryckte mig nog lite oklart. Sonen uppfattade att det fanns många bra boenden men eftersom de kom i högsäsong var mycket uthyrt så de fick leta en stund innan de hittade ett prisvärt och trevligt ställe. I lågssäong är det nog inte några som helst problem utan överskott på boenden. Kanske klokt att förboka om man reser i augusti.

Eva

Kalimera
2009-04-01, 10:47
Va! Har missat något uppenbarligen! Ni var på Ikaria i höstas? Berätta lite, bodde var, gjorde vad?Svar finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18585) Xenos.

Kanske klokt att förboka om man reser i augusti.Jo, så är det. Finns nog inget ledigt alls i augusti.

PA
2009-04-15, 21:03
Ikaria är säkert en jättefin ö, men är det inte väldigt blåsigt där? Jag har hört att det är en ÄNNU blåsigare ö än Tinos och Andros...och då ÄR den blåsig;) eller är det bara i juni det blåser?

Lissi

Nu skall jag generalisera lite, :cool:

Greker är greker, den egna ön/stan/byn etc är alltid bäst, man har den bästa maten, de härligaste stränderna, godaste vinet... you name it!

Det allra bästa är att kolla själv, grekerna är mycket duktiga på marknadsföring av sig och sitt!

Ha en fortsatt härlig vecka, från en semestrande PA i Skåne, med 15-20 grader i luften och golf dagarna i ände!

//PA _B-anana