handdator

Visa fullständig version : En rödgrön kattunge


Monica P
2009-03-29, 13:44
...ja, han är rödrandig, snarast blekt orange -och oerhört livlig. Flera av våra gästspelande rödrandiga katter har varit väldigt spralliga, kan det vara ett gemensamt drag, tro?

Den här lille killen är dessutom med i Greenpeace och alla möjliga andra miljörörelser, helt klart.

Vi har ju ovanligt välväxt grönska i år. Sånt som annars når halvmetern når nu upp i brösthöjd. En klöverbladsliknande saftig växt med gula blommor har tagit över hela området. En annan stor växt med daggkåpeliknande blad och blålila blommor ser ut att vilja svälja vår lilla bil . Tistlar brer ut sig på bredden och höjden.

Jag river upp dessa växter nu, för om nån vecka är jorden stenhård och växterna torra och svåra att få bort.

Detta gillar inte min lilla röda kattsing. Inte alls. Han sätter sig på mina händer var jag än är. Han hoppar upp i korgen med rivet gräs. Han snor runt mina fötter så jag är nära att fara omkull. Han bevakar vart steg jag tar.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han ogillar mina tilltag. Vore han människa skulle han demonstrera mot allt tokigt som folk gör.

Han är dock motsatsen till vegetarian, för han har inget emot köttfärs eller nerramlade fågelungar eller gnagbenen efter våra kotletter.

Den lille gullplutten ! Som belöning för sitt engagemang fick han en stor bit fisk som han dovt morrande satte i sig medan de andra, stora katterna avundsjukt satt i ring omkring.

Liten tröst för att han inte lyckades hejda mig i gräsrivandet...

Hjalta99
2009-03-29, 21:30
...ja, han är rödrandig, snarast blekt orange -och oerhört livlig. Flera av våra gästspelande rödrandiga katter har varit väldigt spralliga, kan det vara ett gemensamt drag, tro?

Den här lille killen är dessutom med i Greenpeace och alla möjliga andra miljörörelser, helt klart.

Vi har ju ovanligt välväxt grönska i år. Sånt som annars når halvmetern når nu upp i brösthöjd. En klöverbladsliknande saftig växt med gula blommor har tagit över hela området. En annan stor växt med daggkåpeliknande blad och blålila blommor ser ut att vilja svälja vår lilla bil . Tistlar brer ut sig på bredden och höjden.



Hej Monica,
Vad vore livet utan katter? De är ju så härliga! Är kattlös sedan några år tillbaka, Skrållan den lilla gosingen, blev 24 år gammal. Det känns väldigt tomt att inte ha katt längre...
Det kommer med andra ord att vara väldigt grönt när vi kommer ner i maj? Den här gången åker även min dotter med, det blir hennes tredje resa till Kalymnos. Synd att vi bara får en vecka den här gången.

Ha de gott,
hälsar Eva

Monica P
2009-03-30, 08:10
Eva, jag lämnar inga grönskegarantier! Det är forfarande fuktigt i jorden men det behövs ju inte många varma dagar förrän allt torkar, och alla våra växter är nog betingade att torka ihop och vänta på nästa säsong. I år är de ovanligt kraftiga, så det kommer att bli ovanligt mycket hö-halm-ris i stället. Buskar och träd har tagit sig bra, och det håller nog kvar grönskan, men bergssidorna---knappast.
Hoppas ni får en fin resa!

eija
2009-03-31, 13:34
Hej Monica!
Jag kunde nästan känna din mjuka unge, så levande skildrade du honom. Rödgrön klapp_klap !
Det är så fint att följa dessa fina kattdjurs liv. Jag har en videofilm som berättar alldeles fantastiskt om Santorinis katter. Deras fördröjda rörelser när dom hoppade från tak till tak, från mur till mur, är helt enkelt konst!
Ha det bra!
eija