handdator

Visa fullständig version : Orm i och runt Parga??


zebmag
2009-03-29, 13:22
Precis bokat en resa till Parga i augusti, på Spiros (lägenhetshotellet ifrån Ving) och nu hör jag att det finns en hel del orm i trakterna... Låter inte skoj alls, har ormskräck som fan! Vad finns det för arter? Giftiga/farliga?

yvonne
2009-03-29, 13:30
Det finns bara en giftorm i Grekland och det är huggormen. Du behöver nog inte vara speciellt rädd för att råka på en, skulle du göra det så ta det lugnt, så ringlar den snart iväg igen.

Yvonne:)

yvonne
2009-03-29, 13:50
Såg nu att du ska åka i augusti. Då är värmen som värst, och ormar vill inte ha det alltför hett och håller sig därför nere i sina hålor. Dessutom kan jag lugna dig med att de blir förb.....t slöa av värmen.
Förmodligen finns det också en hel del katter vid hotellet, och de älskar att jaga orm. (om nu inte turisterna proppar dem fulla med mat förståss);)

Yvonne

zebmag
2009-03-29, 13:57
Får väl bli att införskaffa ett par extra utsvultna katter och placera ut dem strategiskt längs min gångväg...:)

yvonne
2009-03-29, 14:17
Det är faktiskt ganska så roligt det där förhållandet katt-orm. Jag har upptäckt att huggormen (vet ej om det gäller all orm) sträcker ut sig raklång och spelar död om det finns en katt i närheten, vilket gör att katten går förbi. Katter har ju sin lilla egenskap att det ska lekas med bytet innan det äts. Men sen är ju katten så smart (oftast) att den går tillbaka efter en stund för att kolla om ormen verkligen är död eller om den bara spelar, och då har ormen rört på sig och katten börjar sin lilla lek.

Konstigt nog så har jag inte fått veta varför katter inte dör om de blir bitna av ormen. Mina katter blir ofta bitna, och tassarna svullnar upp för 2-3 dagar men sedan försvinner svullnaden och de fortsätter sin jakt.:confused:

Yvonne

Eva L
2009-03-29, 14:42
Jag såg fyra ormar under en veckas vistelse i Parga juni månad. Två i dungen nära hotellet där jag bodde och två utanför staden. En låg död på vägen. Har ingen aning om vilka ormar det var. En var väldigt stor och tjock.

Eva

Elisabet
2009-03-29, 19:37
zebmag, det finns många olika ormar i Grekland. De flesta av dem är helt giftfria. En vanlig orm är till exempel bjälksnok, den är lång och smal och oftast svart.

Det finns också några olika arter av huggorm i Grekland. Den vanligaste och giftigaste av dem är sandhuggormen. Trots namnet håller den inte till i sanden på i torra och steniga ställen. Huggormar har oftast det karakteristiska sick-sackmönstret och är därför lätta att känna igen. Några huggormar har också ett litet horn på nosen.

Det är inget konstigt med att vara rädd för ormar, vi har fått ormskräcken med modersmjölken. Med lite kunskap inser man dock snart att rädslan är i stort sett helt onödig.

För det första är det väldigt ovanligt att man får se en orm, eftersom de är skygga och håller sig undan. När de märker att någon kommer i närheten slingrar de snabbt undan. Ett bra sätt att undvika orm är därför att gå med bestämda steg så att det vibrerar i marken när man kommer, då försvinner eventuella ormar.

Om man ändå skulle få se en huggorm så ska man inte röra den om man inte vet hur man tar upp den på så sätt att den inte kan hugga. Om den ligger stilla så vänd eller gå försiktigt förbi. Hinner du så stampa lätt i marken så slingrar den iväg. Troligen gör den ändå det innan du ens hinner reagera.

Skulle man råka trampa på en huggorm eller röra vid den, så är det bra att veta att ormen aldrig hugger en människa i annat syfte än i självförsvar. Har den en chans att fly, så gör den det. Släpp därför snabbt eller stig åt sidan så försvinner den. Om den trots allt måste hugga, så är det troligen ett torrhugg, det vill säga den hugger utan att använda sitt gift. Ormar har nämligen begränsad mängd gift och eftersom de är beroende av det för sin föda, så slösar de inte med det bara för att skrämma någon eller komma loss.

Skulle man ha oturen att bli biten av en huggorm så ska man naturligtvis vara uppmärksam på sitt allmäntillstånd, och gärna läkarundersöka sig, även om man inte börjar må dåligt. Dock är det så att de få dödsfall efter huggormsbett som har inträffat, har varit mycket gamla människor eller personer med hjärtfel eller andra sjukdomar som gett nedsatt motståndskraft. För alla andra är ett huggormsbett ofarligt.

Glöm inte att framför allt trafiken, men även havet, är mycket farligare än ormar är.

Och ha en underbar resa till Parga!

yeasou
2009-03-29, 20:53
Håller med vad Elisabet skriver! Jag har krupit runt i buskar och snår hela mitt liv och sett hundratals huggormar utan att bli biten. Jag gissar att du inte ska krypa runt i några buskar längs marken när du kommer till Parga:confused:Det låter som att du försöker betala räntan på ett lån som du inte ens har tagitAng_elx med din skräck för något som inte ens man hört talas om i modern tid!
När hörde du senast om någon svensk turist eller en grek som har blivit ormbiten i Grekland:confused:

Yeasou_B-anana

Elisabet
2009-03-29, 21:42
Trots namnet håller den inte till i sanden på i torra och steniga ställen. Upptäcker nu när det är för sent att editera att jag tappat flera ord i meningen. Så här ska det vara:

Trots namnet håller den inte till i sanden, utan framför allt bland buskar på torra och steniga ställen.

Eva L
2009-03-29, 21:48
Måste tillägga att jag var där 14 dagar och inte en vecka som jag skrev så då blir det färre ormar per vecka.

Eva

Monica P
2009-03-30, 08:15
Hör du Yeasou, varför kryper du runt i buskarna?????

yeasou
2009-03-30, 16:33
Hör du Yeasou, varför kryper du runt i buskarna?????
Svar till Monica P
Jag har alltid gillat naturen och dess innevånare stora som små. Har tillbringat mycket av mitt liv ute i skog och mark. I grekland blir det mycket fotograferat med macroobjektiv. Jag jobbar på sveriges största skadedjursföretag och i mitt jobb händer det ofta att jag jobbar med riktigt läbbiga varelser större och mindre. Jag har världens bästa jobb och har stor glädje av att jag har varit intressead av djur och natur i mitt liv.
Yeasou_B-anana

Maria26
2009-04-20, 20:24
Var i Parga i augusti -07 och under den veckan såg vi en pytteliten orm inne i en olivskog utanför staden. Men den höll sig på behörigt avstånd, och det är ju som Elisabeth säger: om man är rädd så ska man bara ta tunga steg så försvinner de snabbt som ögat. :)

Agapi
2009-06-29, 10:57
Ovanligt manga ormar i ar.Hittills har jag sett minst 10, inom 2 veckor...........
Men de flesta doda, overkorda pa vagen.
Pa turiststallen, bland folk ska du nog inte vara sa radd.
Nog ganska radda for allt ovasen som fors.

Forra aret var jag ut och gick pa en liten grus-landsvag och dar lag det en orm....levande.........jag stampade som tusan..hoppade...inte tjutton flytta den pa sig:eek:..den hade dessutom lyft lite pa huvudet..jag vande snabbt och gick at andra hallet! Den var inte dod...tungan jobbade pa som tusan...

Ormar, oftast nar det ar valdigt varmt drar de sig till vattendrag...alltsa dar det finns vatten de kan dricka....