handdator

Visa fullständig version : Kanske Skiathos, men var?


Karin S
2009-03-26, 21:49
Det börjar närma sig ett avgörande inför bokningen av septemberresan och Skiathos är en av finalisterna, men då undrar jag var på Skiathos ska man bo? Vi vill naturligtvis kunna njuta av god mat, gärna att det finns lite genuin bebyggelse i byn/staden, inte ha alltför långt till badbar strand. Vi har inget behov av nattliv typ disco men det är inget som stör om det finns på orten. Har kollat lite på Apollo eftersom deras avgång från Kastrup stämmer bäst med våra önskemål. Ska man våga ta bara flygstol eller boka hela paketet? Har alltid haft rubbet bokat i förväg men det är kanske dax att ändra på det? Hur är Apollo i förhållande till Ving (åkt 90% med Ving) eller Fritidsresor? Många frågor men det finns säkert en hel del av er som varit där som kan hjälpa mig med lite svar. _B-anana_B-anana_B-anana

Göran
2009-03-26, 23:31
Hej Karin S,
Att hitta det du söker på Skiathos går säkert, men jag skulle hellre rekommendera dig flygstol och sedan vidare med båt till Skopelos. Staden är underbar, vi hittade bra boende centralt förra året men de badbara stränderna ligger en bit bort. Å andra sidan finns flera andra byar som ligger bättre till med tanke på stränder.

Din fråga om Apollo - vi bodde en vecka i augusti förra året och blev inte imponerade av deras organisation och service. Förhoppningsvis är det bättre i år, och jag har tyvärr inget att jämföra med.

Lycka till!
Göran

CamillaN
2009-03-27, 10:05
Borde inte vara svårt att hitta boende i september.
Jag skulle utan tvekan bo inne i stan. Där har du nära till gränder,
tavernor, caféer osv...
I sept har nog en hel del uteställen börjat stänga men det var ju inte
det ni var ute efter. I stan finns inga ställen direkt som stör, dom ligger
lite vid sidan av.
Bor du i stan har du nära till allt o även buss till alla stränder utmed
sydkusten. Alternativet är ju att bo vid nån strand och ta bussen på
kvällen till stan. Men ... jag skulle absolut bo inne i stan o sen testa
mej fram med bussen till alla olika stränder som finns o sen hitta er egen
favoritstrand.
Skiathos förövrigt är min favvoö... längtar alltid tillbaka tid.. varit där
många ggr.
Åker nästan alltid med Apollo och har alltid varit nöjda.

Kalimera
2009-03-27, 14:15
men då undrar jag var på Skiathos ska man bo?Vad finns det för alternativ?

Karin S
2009-03-27, 15:57
Alternativen är väl om det nu blir Apollo och Skiathos antingen Skiathos stad (Megali Ammos eller inne i staden?) eller Achladies. Vi borde kanske efter att ha varit i Grekland några gånger nu ta mod till oss och bara boka flygstol. Prismässigt ser det inte ut att vara någon större skillnad men man har ju ett friare val när det gäller boende. Samtidigt är det bekvämt att ha allt fixat, det finns två sidor av myntet :).

CamillaN
2009-03-27, 16:00
Megali Ammos tar ca 10-15 min o gå från beroende på var där du bor.

Kalimera
2009-03-27, 16:05
eller Achladies.Stranden i Achladies är jättefin (som de flesta stränderna på Skiathos är) men finns ingen by som ni kan strosa runt i. Om jag vore ni skulle jag valt att bo i Skiathos stad och sedan ta buss eller moped till stränderna. Stranden i Megali Amos är medioker i jämförelse med de flesta andra stränder, så bor ni där kommer ni ändå åka till andra stränder. Det skulle i alla fall jag ha gjort.

gumo
2009-03-28, 16:37
Hej! bye_bye
Vi var på Skiathos för 10 år sedan och skall återvända nu i september. Vi har bokat flygstol med Apollo och boende på Hotel Dafni, vid Megali Amos.
Megali Amos stranden duger bra för ett dopp eller flera. Härliga morgon- och kvällsdopp! Det är lätt att ta sig runt på ön och leta upp bättre stränder. Dafni Hotel har studios och lägenheter. Jag har haft mail kontakt med Michael på Dafni och har nu bokat. Dafni ligger bra till med gångavstånd till centrum.
Oj vad jag längtar!!_B-anana
Hälsningar från gumo

Klick
2009-03-29, 09:22
Hej!
Åker själv ner till Skiathos för tredje gången_B-anana d 20 juli!!!!
Jag har bara flugit med apollo till Grekland eftersom de har fler resmål i Grekland jfrt med Fritidsresor och Ving. Jag har bara vid ett tillfälle haft lite trubbel med servicen och dylikt och detta var ett par år sedan och en helt annan ö och ögrupp. När jag har besökt Skiathos har jag inte haft problem med apollos personal eller nåt annat.

På Skiathos har jag bara bott i Meg ammos eftersom det är just nära till allt. Stranden är precis som Kalimera säger inte den bästa men duger gott. Men man har även nära till andra stränder med hjälp av buss t ex.

Jag har alltid bokat hela paketet, det tycker jag känns tryggare så vet jag att jag har tak över huvudet och slipper denna stressen när man kommer ner. Vad jag har uppfattat på andra trådar om att åka på egen hand till Skiathos är att det kanske är bäst att boka hotell i förväg eftersom det är så många som tursitar på ön.

Hälsn K

Linnil
2009-04-07, 19:37
Hej!

Vi var på Skiathos i aug fjol och vi bodde vid Achladies. Det var perfekt tyckte vi, nära till Skiathos stad, Achladies har en ganska lagom stor och jättefin strand (inte fullsmockad med folk) Bussförbindelser till staden (tog ca 5-10 min) fast oftast valde vi det absolut bästa alternativet: taxi-båten in till staden. Taxi-båten var något dyrare än buss men ack så skönt med lite friska fläktar i ansiktet när båten tuffar i väg, dessutom så är det fantastiskt vacker utsikt när man ser Skiathos stad från havet. Achladies har några tavernor nere vid stranden och några i byn, livsmedelsaffärer finns det några stycken också. Vi tyckte att det var en bra utgångspunkt, samt att det var en lugnt och skönt i Achladies, inget hålligång. Då fick man åka in till staden om man ville ha det. Skiathos stad är jättemysig och om man letar sig in i gränderna så finns det riktigt bra restauranger. Missa inte att åka till den lilla ön Tsougria Island, en liten pärla. (Dit tar man sig enkelt med båt från Skiathos hamn) I övrigt besökte vi flera stränder runt ön, och ön har många vackra stränder att välja mellan!
Ska förresten varna lite för buss-förbindelserna, bussarna var ofta full-smockade och då körde bussen bara förbi ens hållplats och man fick snällt vänta på nästa...och nästa...och nästa...speciellt fulla var bussarna på de tider som alla ska hem från stranden eller vid de tider då folk ville åka in till stan på kvällen. Med taxi-båten var det aldrig problem!
Ofta tog vi taxi-båten in till stan och bussen hem, det fungerade utmärkt!

Ha en underbar semester!

//Linda

KatarinaT
2009-04-27, 08:35
Åk INTE INTE INTE med Apollo! Kommer aldrig göra om det misstaget. Man får tex inte åka i samma buss som ens väskor, utan de lämnas utanför hotellet senare under dagen. Likaså när man ska hem, då hämtas väskorna redan på morgonen och står sedan vid flygplatsen hela dagen. Våra stod bakom en restaurang i solsken. Jättekul.

Ving åker också till Skiathos ;) Vi ska nog prova dem i år och boka in oss på Bourtzi hotell. Det ligger mitt i stav. Sist bodde vi på Akyon eller något sådant, väldigt mögligt och illaluktande. Men iaf, jag tyckte det var hur skönt som helst att bo nära staden. Då är man inte "låst" till en strand utan det blir naturligt att man provar på flera olika. Och det är hur skönt som helst att ha nära till restaurnager och affärer på kvällen, bara till att gå ut och titta på folk. Och så har man nära hem. Hellre det än att ha nära till stranden, då finns risken att man bara besöker den och missar alla andra fina stränder.

jeabys
2009-04-27, 08:55
Jag skulle boka flygstol och sedan rum på egen hand och i så fall välja Hotel Pantheon. Det ligger mitt i stan, rent fräscht och toppen på alla sätt och vis.

ricky
2009-05-04, 22:22
Jag kan nog inte hjälpa dig?

Har för en halvtimme sedan bokat vår första resa till Skiathos:D
Vi ska bo på ett ställe som heter Thymi´s home mitt i Skiathos stad (Ving).
Väldigt centralt och ser väldigt mysigt ut. Allt verkar bra också efter en rejäl googling!

Klick
2009-05-06, 19:06
Har för en halvtimme sedan bokat vår första resa till Skiathos:D


Grattis till ett väääääldigt bra val... Jag kan garantera att du blir nöjd! Jag är fullständigt hopplöst förälskad i denna ö....flabb_flab

ricky
2009-05-06, 21:05
Grattis till ett väääääldigt bra val... Jag kan garantera att du blir nöjd! Jag är fullständigt hopplöst förälskad i denna ö....flabb_flab

:D Tack! Det känns som ett väldigt bra val faktiskt!
Jag ska inte länka till andra hemsidor, men jag bara måste tipsa om Skiathos hemsida som visar en "reklamfilm" om ön. Den är 25 minuter lång och jättefin!

daga
2009-05-10, 08:46
Har varit på Skiathos 2004. En supermysig ö, med framförallt många jättefina stränder med kristallklart vatten. Det var bara att ta bussen som gick rätt ofta på den stora vägen genom ön, och nästan vid varje hållplats kunde man hoppa av och upptäcka en ny strand.(det kunde ju vara rätt fullt på bussen ibland...) Vi bodde i Achlaides, båttaxin(som nämts) in till stan och tillbaka var väl värt pengarna.Jätte mysigt att åka båt i mörkret på kvällen tillbaka från stan.Achlaides var bra att bo i...men vi var väl inte så jättenöjda med hotellet...Vi åkte m. apollo, och hotellet hette"Suzanna". Kvinnan som hade det "charmiga familjära" hotellet var allt annat än charmig och familjär....men till ön Skiathos skulle jag mer än gärna åka tillbaka till.

Klick
2009-05-10, 16:29
En supermysig ö, med framförallt många jättefina stränder med kristallklart vatten. Det var bara att ta bussen som gick rätt ofta på den stora vägen genom ön, och nästan vid varje hållplats kunde man hoppa av och upptäcka en ny strand.(det kunde ju vara rätt fullt på bussen ibland...) ....men till ön Skiathos skulle jag mer än gärna åka tillbaka till.

Ja, visst är Skiathos härligt! Längtar tills jag åker ner...;)

gunsan52
2009-05-14, 19:33
Vi ska bo på hotell Plaza 6 km utanför Skiathos, mkt bra hotell med god frukost - strand nedanför hotellet, trevlig personal. Vi åker med Airtours. Första veckan Skopelos och andra Skiathos. Reser snart, 25 maj. Härligt!

Oliv-ewa
2009-05-14, 21:45
Men hallå där.... att få åka från flygplatsen i Skiatos, utan att släpa på resväskorna själv, gå direkt till en buss, koppla av totalt och sen få resväskorna körda o ställda utanför hotelldörren är ju kanonservice!!

Läste dessutom en kundundersökning häromdagen som visade att Apollo förbättrat sin service enormt när det gällde klagomål. Dessa minskat markant efetrsom de som klagat på plats får förbättringar direkt på plats! Apollo låg 1a där, jämfört med andra resbolag.


Åk INTE INTE INTE med Apollo! Kommer aldrig göra om det misstaget. Man får tex inte åka i samma buss som ens väskor, utan de lämnas utanför hotellet senare under dagen. Likaså när man ska hem, då hämtas väskorna redan på morgonen och står sedan vid flygplatsen hela dagen. Våra stod bakom en restaurang i solsken. Jättekul.

Ving åker också till Skiathos ;) Vi ska nog prova dem i år och boka in oss på Bourtzi hotell. Det ligger mitt i stav. Sist bodde vi på Akyon eller något sådant, väldigt mögligt och illaluktande. Men iaf, jag tyckte det var hur skönt som helst att bo nära staden. Då är man inte "låst" till en strand utan det blir naturligt att man provar på flera olika. Och det är hur skönt som helst att ha nära till restaurnager och affärer på kvällen, bara till att gå ut och titta på folk. Och så har man nära hem. Hellre det än att ha nära till stranden, då finns risken att man bara besöker den och missar alla andra fina stränder.

KatarinaT
2009-05-15, 09:23
Men hallå där.... att få åka från flygplatsen i Skiatos, utan att släpa på resväskorna själv, gå direkt till en buss, koppla av totalt och sen få resväskorna körda o ställda utanför hotelldörren är ju kanonservice!!

Läste dessutom en kundundersökning häromdagen som visade att Apollo förbättrat sin service enormt när det gällde klagomål. Dessa minskat markant efetrsom de som klagat på plats får förbättringar direkt på plats! Apollo låg 1a där, jämfört med andra resbolag.

Ja, det är bra OM du vet när och var de ställer väskorna. Och om du hittar själv till hotellet. Vi blev bara tillsagda att vi skulle av på en plats, sen fick vi hitta hotellet själva. Inte så kul, tycker åtminstone de kunde peka åt vilket håll de skulle gå.

Sen på hemvägen vet man ju inte vad som händer med väskorna. Någon hade ju lätt kunnat ta dem! Och att de ligger i solen halva dagen är ju inte fullt så bra om man har köpt någon kräm eller så, men mest hatar jag det där att inte veta vad väskan är eller vad som händer med den! Då har jag inte ens skrivit att vi fick stå ute vid en busshållsplats i 1,5 h(på vägen hem) mitt på dagen för att de som skulle hämta väskorna inte kom. Och nej, jag lämnar inte min väska vid en busshållsplats utan att någon vaktar den!

Har åkt med Ving och Fritidsresor tidigare, har varit mycket bättre service tycker jag! Detta året blir det Ving igen!

ricky
2009-05-15, 10:30
Har åkt med Ving och Fritidsresor tidigare, har varit mycket bättre service tycker jag! Detta året blir det Ving igen!

Vet inte om andra har en annan uppfattning, men jag har märkt en sak med Apollo?

Ibland bor jag mycket hellre på ett 2-stjärnigt, genuint mysigt ställe med perfekt läge än ett 4 eller 5-stjärningt hotel.

Jag har märkt att Apollo har en mycket hög servicenivå och hög klass på allting om man går upp i antal stjärnor. Men å andra sidan är dom förskräckliga om detska vara enkelt och billigt.
Enligt mig är Apollo bäst av alla när det är dyrare resor.
Fritidsresor är bäst på billiga resor tycker jag, och Ving har en mer jämn mellannivå.

Jag blev kontaktad av en trevlig och kunnig säljare på Globetrotter och dom tror jag är väldigt bra att ha att göra med fast jag ännu inte bokat nåt genom dom?