handdator

Visa fullständig version : Att sätta in pengar på sitt svenska bankkonto?


adastra_80
2009-03-25, 20:13
Hej!

Nån som vet hur man går tillväga för att sätta in en lön på sitt svenska bankkonto, från Amorgos?

Kram från en som åker på tisdag ! _B-anana

Admirala
2009-03-25, 22:24
Har du også en gresk bankkonto? Hvis ikke, opprett det, f.eks i Alpha Bank som har nettbank på engelsk. Har aldri prøvd det selv, (bare fra norsk bank til Alpha Bank) men det er enkelt å overføre via nettbank. Husk bare at du må få Swift-nummer og Iban-nummer fra din svenske bank.
Slik overføring er den rimeligste du finner. Alternativet er å gå i en gresk bank og be dem sende pengene, men det koster mye. Videre, om du finner et Western Union-kontor (f.eks på postkontoret) skal det være rimeligere enn om banken må gjøre det, men da må du selv kontakte din svenske bank for å gi beskjed om at pengene kommer fra Western Union, og gi banken en kode.
(Vel, slik var det iallfall for noen år siden...)
Mulig det finnes andre løsninger, men det er nå disse jeg vet om.

Rojo72
2009-03-26, 13:13
Hej!

Nån som vet hur man går tillväga för att sätta in en lön på sitt svenska bankkonto, från Amorgos?

Kram från en som åker på tisdag ! _B-anana

Hej!

Jag håller med om tipsen du fick ovan. Om du med frågan menar att du vill att lönen från ett grekiskt företag automatiskt ska sättas in av företaget på ditt svenska bankkonto så går det inte. Ska inte gå iaf och gick inte när jag jobbade på Irland. Det har med skatteflyktslagstiftningar att göra.

Men nu är ju Grekland inte Irland iofs... ;)

anoula
2009-03-26, 13:50
tog bort inlägget p.g.a. missförstånd

Frappe
2009-03-26, 14:51
Se till att du har ditt IBAN nr till den bank i Sverige, jag brukar föra över från National Bank of Greece har iofs internet bank så då för jag över elektroniskt, annars inom EU kostar det inte mycket du kan föra över till svensk bank för 4 euro i avgift. Hör efter på banken då man har inom EU förmåner som ung, tex om man är student etc.

Camilla

adastra_80
2009-03-26, 18:23
Se till att du har ditt IBAN nr till den bank i Sverige, jag brukar föra över från National Bank of Greece har iofs internet bank så då för jag över elektroniskt, annars inom EU kostar det inte mycket du kan föra över till svensk bank för 4 euro i avgift. Hör efter på banken då man har inom EU förmåner som ung, tex om man är student etc.

Camilla


Hej!

Menar du att man måste ha ett grekiskt bankkonto då?
Kan man inte gå in på en grekisk bank med pengar i handen och be dem göra en insättning på sitt svenska konto? Om det går måste man då ha det där som ni kallar för IBAN-nummer....?

Tack för era svar !

Lucky
2009-03-26, 19:13
Det fungerar att satta in pengar pa ett svenskt konto ifran Holland,
sa det borde funka ocksa fram Grekland............(EU-regler!?).

Om man gor det pa ett bankkontor maste man dock ha:

IBAN + BIC +adressen till den svenska banken + kontoinnehavaren av kontot

Om du inte vet Iban etc kan du alltid soka pa din (svenska) banks hemsida

Lycka till klapp_klap

UlfWiman
2009-03-26, 20:49
Admirala har mest rätt.

Jag har Alpha Bank sedan 2000.
Får jag pengar i Grekland går jag in på ett Alpha-kontor och sätter in pengarna, sedan går jag hem till datorn och för över pengar till mitt
svenska konto eller vice versa. Kostnaden för EU-betalning är 1,5-3€ åt
båda håll beroende på kontotyp. Alphas WEB-banking är gratis och även VISA kortet som är knutet till kontot.
Däremot att gå in på en bank och skicka pengarna till Sverige är dyrt ca 10€-15€.
Mitt råd blir alltså. Skaffa ett Alpha konto med tillknutet VISA kort.
Du behöver inte föra över pengar utan använder kortet här i Sverige och tar ut pengar i vilken bankomat som helst utan avgift. Fungerar även i alla butiker som tar VISA.

Glöm inte att uppge både din svenska och grekiska adress på banken då den grekiska banksekretessen är högre än den svenska. Du måste ha passet när du är på banken. Det är allt som behövs plus minimum för
att öppna konto är 300€ i deposit. De är dina och du kan ta ut de direkt.
Inga avgifter tillkommer.

Uffe (som vet)

Frappe
2009-03-27, 08:30
Hej!

Menar du att man måste ha ett grekiskt bankkonto då?
Kan man inte gå in på en grekisk bank med pengar i handen och be dem göra en insättning på sitt svenska konto? Om det går måste man då ha det där som ni kallar för IBAN-nummer....?

Tack för era svar !
Sorry om jag var otydlig, helt klart du går in på banken med pengarna i handen och de gör insättning i Sverige.

Camilla

Frappe
2009-03-27, 08:47
Ang avgifter att föra över pengar till annat konto, det är olika "kostnader" per olika banker på National Bank of Greece kostar det 4 euro att föra över pengar till ett eget konto i Sverige, är det en överföring till ett företag eller annan person är kostnaden högre. Att se upp med är VISA kort knutet till konto i en del fall får man ett VISA utan chip och är som de gamla hederliga bankomatkorten, kan alltså inte användas som betalningsmedel. Så mitt råd är hör med de olika bankerna på plats och ta den som funkar bäst för Dig.

Lycka till

Camilla