handdator

Visa fullständig version : Plakias


bocina
2009-03-24, 22:23
Jag kan inte låta bli att skicka en bild från Plakias (rakt söder ut från Rethymno).
Kom hem igår, bilden tagen på vårdagjämningen. Längtar redan tillbaka.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=37&pictureid=240

Cina

Kalimera
2009-03-27, 13:53
Längtar redan tillbaka.Det förstår jag! Var ni där på semester eller har ni köpt hus på Kreta?

bocina
2009-03-27, 16:32
Både och, så nu blir det inte någon ö-luff på ett tag! Var nere 3 veckor över jul o nyår också, har alltid velat åka till Grekland på vintern för att se hur det är. Det var en upplevelse att se hur snabbt det växlade från T-shirtväder, till gummistövlar och varma jackan!

Kalimera
2009-03-30, 07:10
Var nere 3 veckor över jul o nyår också, har alltid velat åka till Grekland på vintern för att se hur det är. Kul! Ni får gärna berätta mer när ni landat mentalt.

bocina
2009-03-30, 21:41
För snart 3 år sedan såg vi en annons i DN där Notar förmedlade hus i ett planerat område med 56 hus i olika storlekar i Plakias. Vi blev nyfikna på en modell på 60 m2 men det fanns inga sådana kvar. OK, så var det med det. Men, ett preliminärbokat "kom tillbaka" och då slog vi till. I juli 2006 åkte vi ner en torsdag kväll och tittade på den obebyggda grusbacken och på Plakias som vi föll för direkt.

Efter två och ett halvt år (och några självklara resor för att kolla bygget) började husen bli klara. Bo och svärsonen lastade en Citroen Jumper full (12m2) med platta IKEA-paket och två soffor m m, och den 20 november drog de iväg via Italien till Plakias (300 mil + 2 färjor)och flyttade in. Byggde IKEA-möbler i två dygn och sedan hem igen.

Den 20 december åkte vi ner med vår chihuahua och två vänner (flög denna gång) för att fira jul och nyår. Väldigt lugnt och stilla, bara en öppen taverna, SIFIS, men med fantastisk mat. Omväxlande väder, ena dagen nästan svensk sommar då man kunde sitta på takterassen i bara shorts, och nästa dag vräkte det ner regn och hagel och blåste.

I början av februari fick Cinas väninna (som var med i julas) ett infall och bara måste iväg igen så hon lurade med sig Cina (bjöd på flygresan så det gick ju lätt) på två veckor i mitten av mars, bara de två och hunden. "Gubbarna" fick vara hemma och jobba!

Påskafton åker vi ner på en vecka igen....härligt!

BoCina

PS
kolla in några nya bilder i vårt album (http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=37)
DS

Kalimera
2009-04-01, 10:33
I juli 2006 åkte vi ner en torsdag kväll och tittade på den obebyggda grusbacken och på Plakias som vi föll för direkt. Grattis! klapp_klap

Och tack för information! Alltid lika kul att läsa om och hur det är att köpa hus och flytta ner. När vi får igång bloggen på Kalimera får ni gärna berätta direkt från Kreta. ;)


Påskafton åker vi ner på en vecka igen....härligt!
Låter underbart! Ha det så himla bra i paradiset! bye_bye

bocina
2009-04-01, 21:18
Vi bloggar gärna. Cina tränade både under julresan och marsresan (på dotterns blogg - var "tvungen" att rapportera varje dag) så hon börjar bli en riktig fena på det.

Hinner Kalimera-bloggen komma igång till påskafton då vi åker? :D

BoCina

Kalimera
2009-04-03, 09:05
Vi bloggar gärna. Kul! klapp_klap


Hinner Kalimera-bloggen komma igång till påskafton då vi åker?
Tyvärr inte. Jag testade bloggen för några veckor sedan, och det gick inte bra, något hände med servern. Jag tror att jag har löst problemet, men vågar inte lägga ut bloggen eftersom jag också ska åka bort i påsk och kan då inte ha koll på om det fungerar. Den kommer i stället i slutet av denna månad. Hoppas ni har tålamod att vänta så länge. :)

bocina
2009-04-04, 21:22
Nu har vi en egen blogg på gång, www.mobilblogg.nu/bocina
jag har lyckats få upp några testbilder men inte Cina. Förhoppningsvis har vi löst det tills vi åker på lördag.

Välkomna in och följ oss under veckan efter påsk.

BoCina

micke
2009-07-26, 13:17
Vi planerar att åka till Plakias 4 september. Kan det vara svårt att få tag i rum på plats? Kanske ngn även har tips på boende?

bocina
2009-07-26, 19:26
Hej,

Tror inte att det bör vara något problem. Det finns många hotell och rumsuthyrningar och troligtvis så är högsäsongen i avtagande.

Dels finns ett stort traditionellt turisthotell precis i början av byn, Alianthos Beach och Aliantos Garden. Men överallt, både just utanför och inne i byn finns många mindre. Ett som vi ha bott på några gånger är Horizon Beach som ligger några hundra meter "förbi" byn.

Allt beror på hur ni vill bo - centralt men kanske lite livligare eller lite utanför centrum men lugnare.

Du kan med fördel boka via Internet redan hemifrån om du vill vara på säkra sidan. Googla ex vis på Plakias Hotel så får du upp en hel del bra träffar (Livikon, Lamon, Horizon Beach).
Några andra som jag kommer på just nu är: Fedra, Finikas, Paligremnos m fl.

Lycka till!
BoCina

bocina
2009-08-01, 23:17
För er som är intresserade har vi nu laddat upp fler bilder från
Plakias.

BoCina