handdator

Visa fullständig version : Jag gjorde det!!

nillisen
2009-03-22, 08:05
Nu har jag bokat två veckor i Rhodos stad - 19 april. Ensam. Utan make o fyra barn. Det här har jag drömt om i 10 år, att åka iväg själv. Jag var på Rhodos 2000, och sa då till mig själv att jag ville tillbaka. Men nu känner jag mig lite pirrig. Och jag är flygrädd, så hur resan kommer gå undrar jag.

Visst är jag modig? :)

Monica P
2009-03-22, 08:23
Jo, du är modig, men vad är det mer än flygandet som oroar dig? Du kommer att få fina veckor, helt säkert. April brukar vara en fin, fräsch tid även om man sällan kan bada och gå väldigt lätt klädd. Välkommen till vårliga Grekland!

nillisen
2009-03-22, 09:05
Ensam - ingen att vända sig till ifall jag skulle bli sjuk. Vet inte hur man där ser på tjejer som går ut själva o äter t ex. Småkryp på rummet gör mig nervös (ja, jag vet, jag är superfjantig) Ska ta med mig en insektspray tror jag.

solkerstin
2009-03-22, 09:09
Åh vad du är modig klapp_klap !Jag har oxå funderat på att åka själv men har ungefär samma slags rädslor som du..men det skulle kännas så bra att klara av att "klara sig själv" och inte vara så beroende av ressällskap.
Du kommer säkert att få en kanonresa, lycka till// Kerstin.

Eva L
2009-03-22, 10:09
Jag har rest till Grekland många gånger både med mina barn, vänner och ensam. Helt ok, bemötandet av en ensam kvinna i Grekland är jättebra. Med något enstaka undantag har jag alltid kännt mig välkommen till tavernan även om jag kommit dit utan sällskap. Förövrigt en erfarenhet jag har även från Thailand och Brasilien.

Nu reser jag oftast till mindre orter och föredrar platser som inte är så präglade av massturism. På en mindre plats är det alltid lättare att få kontakt med lokalbefolkningen och andra turister. På en stor plats är det lättare att försvinna i mängden. Är det en plats du besökt tidigare och känner väl blir det nog inget problem.

Eva

Lissi
2009-03-22, 10:23
Bravo!!!
I höstas gjorde ju jag en ensamvecka till Tinos för att vandra, läsa och bara "vara"...., första gången NÅGONSIN jag åkte ensam någonstans! En alldeles helt underbar vecka och när hösten närmar sig är jag säker på att jag kommer att vilja åka igen!:D
Du har absolut INGET att oroa Dig för!!

Lissi

Nektaria
2009-03-22, 10:32
Hej!

Jag hade ingen erfarenhet alls av att resa ensam när jag åkte iväg 4 veckor till Kreta för några år sedan i början av maj. Det är ju en relativt liten plats vårt Georgioupoli, men hemtamt eftersom vi varit där många gånger.

Arbetsbefriad och snart utan jobb, lite tilltufsad åkte jag iväg. Kändes lite ensamt vid middagsbordet första kvällen, men inte så farligt!

En av barägarna som vi känner bjöd in mig på fika och vi hade en trevlig stund tillsammans. Detta skedde på flera ställen och var lika trevligt varje gång!

Jag upplevde idel vänlighet och fick samma respekt som om jag hade haft "gubben" med mig.
Oj vad dagarna gick fort - alltför fort.

Jag fick flera nya bekanta och vänner under dessa veckor och ångrar inte en sekund att jag åkte. Jag skulle inte tveka att åka igen - kanske till någon annan plats också!

Gita
2009-03-22, 11:54
Jag känner mig väldigt nyfiken på att åka själv till Grekland. Det enda som jag tvekar inför är hur det skulle vara att gå ut och äta på kvällen alldeles ensam, skulle man känna sig "ensam" då, eller skulle det vara OK?

En dag kommer jag nog testa detta, och jag kan tänka mig att man känner en verklig frihet då man inte behöver ta hänsyn till någon annan. Bara ta dagen som den kommer... att läsa, drömma, sova, äta när man vil och var man vill.

Lissi
2009-03-22, 12:03
Det enda som jag tvekar inför är hur det skulle vara att gå ut och äta på kvällen alldeles ensam, skulle man känna sig "ensam" då, eller skulle det vara OK?

Bara ta dagen som den kommer... att läsa, drömma, sova, äta när man vil och var man vill.

Att äta ute själv är inget problem alls...men jag åt lunch ute och sen hade jag helt enkelt ingen lust att gå ut på kvällen..Jag njöt så av att sitta med levande ljus på "min" terass i den mörka , ljumma kvällen och äta egen lagad mat.... Jag hade ibland sällskap med andra i "min" trädgård som också åt "hemma" Men som sagt det är ju inte alla som gör det;). Jag lovar att Du blir väldigt väl bemött som ensam ute på tavernor!
Det sista Du skriver att sova, äta, när man vill, vandra och bara göra det DU vill är ju precis det en ensamresa går ut på eller??:D;)... sen har man ju även resor med maken/familjen andra tider på året.

Lissi

Gita
2009-03-22, 12:11
Ja, jag vill känna den där friheten, men inte känna mig vemodig pga att jag inte har någon sällskap. Fast som min sambo säger, jag hittar nog alltid någon att prata med, ofta lite äldre människor och från alla kulturer. Är man bara lite nyfiken och vänlig, så hittar man sällskap. Som "pensionisten" från Grönland, en gammal farbror som jag hittade på Gran Canaria. Jag undrar än idag vilket språk vi talade, men trevligt hade vi!

Att resa ensam är nog att testa sina egna gränser, gå på nya marker... ser fram emot det en dag klapp_klap.

Monica P
2009-03-22, 12:51
...å guschelov för att man inte är så ung att man inbillar sig att alla kollar in en och sånt...

Ninne
2009-03-22, 13:39
Hej Nillisen!
GUUUUD vad avundsjuk jag blir, jag har åkt ensam till Mosel en gång, inte samma sak jag vet,men lugnt och skönt. En vacker dag skall jag också åka till Grekland utanför turistsäsong och bara njuuuuta. Promenera längs stranden, läsa böcker och lyssna på musik och brodera, och bara vara mig själv. Ha det så jättekul, trevlig resa och njut av en ouzo åt mig.

kirtor
2009-03-22, 13:40
Jeg ser fram til å høre hvordan reisen din ble. Det blir nok en positiv og spennende beretning. Stå på, dette er ikke mye farlig nei.

nillisen
2009-03-22, 13:52
Tack för alla era svar! Jag blir lyrisk när jag tänker på att om en månad så är jag där. Det blir riktig nedräkning från nu.
Hotellet jag ska bo på, har trådlös internetkoppling mot avgift. Jag ska ha med min bärbara dator. Nån som vet hur hög en sån avgift kan vara?

laero
2009-03-22, 14:03
Vet inte hur man där ser på tjejer som går ut själva o äter t ex. Småkryp

Du får nog låta bli att äta småkryp om de inte ska titta konstigt på dig !!;):p:D

Förlåt !

nillisen
2009-03-22, 14:12
Du får nog låta bli att äta småkryp om de inte ska titta konstigt på dig !!;):p:D

Förlåt !

flabb_flabflabb_flab Okej då. Jag ska tänka på det.

malou
2009-03-22, 14:23
...å guschelov för att man inte är så ung att man inbillar sig att alla kollar in en och sånt...

flabb_flab Herlig!

Forøvrig er det helst menn man blir kjent med når man reiser alene . Unge, eldre, ikke nødvendigvis pensjonister. Også hyggelige menn som gjerne vil slå av en prat, kanskje ha noen å innta et måltid sammen med, som slett ikke er på 'jakt'. Kvinner er det derimot ikke like lett å bli kjent med. Kvinner reiser som regel sammen med partneren sin, og det er et sluttet selskap. Kanhende anser de single kvinner som potensiell utfordrer, uansett alder, ikke vet jeg. Er det skandinavisk fenomen? - Et lite triks - for ufarliggjøring - er å ha på seg giftering. Eventuelt også si at man er enke, ikke skilt. Dersom ikke mannen er hjemme for å arbeide.

For meg er det å reise alene livets store friminutt. Reise for å hvile, gå, være ved havet, tenke. En sekk full av bøker. Mobilen avslått. Ingen pc. De voksne barna får vite hvilken øy jeg er på, adresse (forunderlig hva de ellers kan ringe om! en gang dreide det seg om hvor lenge man steker fisk i gassovn) Hellas er perfekt til dette. Trygt, vennlige mennesker, lett å komme seg rundt om man vil videre. Etter å ha besøkt andre verdensdeler blir tryggheten spesiell, man kan ta taxi, ferge, gå langs veien rundt midnatt uten å ha en eneste tanke om at det er farlig. I det perspektivet blir dette med å spise alene på taverna i Hellas nesten komisk.

johan™
2009-04-30, 21:23
Jag reste också ensam i sensomras till Rhodos och lämnade fru o barn hemma.
Det var en underbar vecka att få vara utomlands ensam och bara vara, andas och slappna av.....göra vad du själv vill (i mitt fall en massa cykling). Jag kan starkt rekomendera ensam-resor till de som har möjlighet.

Titti
2009-05-01, 07:33
Jag har min ensamresa nära framför mig nu. Om knappt tre veckor reser jag till Lefkos, Karpathos. Det är första gången jag återvänder till en ö. När jag nu ska resa ensam, känns det bra att veta, vad jag kommer till.

Jag tänker också ta med mig böcker ("Ett nytt liv vid vägens ände", tack för tipset Lissi!) och handarbete och ta dagen som den kommer, slappa på stranden, strosa runt, botanisera, ta bussen in till Pigadia mm. Även jag har funderingar om hur det ska gå att äta ute ensam, men Lefkos är en så liten ort, att det nog kommer att funka.

Jag kollar varje dag på den tyska sajten för att se väder och vattentemperatur - fortfarande bara 17 grader i vattnet. Ja ja, om tre veckor är det nog i alla fall 18...

Förlåt om jag nu kapade tråden, jag blev så inspirerad, när jag läste om era erfarenheter.

Det ska bli mycket intressant att läsa, hur det gick för trådinnehavaren med hennes resa.:)

Lissi
2009-05-01, 09:36
...och jag ska göra det igen!!:D

....dvs sticka endam en vecka i höst. Planerar att göra som förra året dvs åka till Tinos igen. Just nu finns biljetter för 2300 t o r med SAS ..men jag ska vänta med bokning till slutet av sommaren för viss osäkerhet finns med jobbet ännu.

Jag har dock en treveckors Greklandsresa att se fram emot innan dess...så inte kan man klaga!

Lissi

Klick
2009-05-01, 10:22
Jag har också gjort det... Jag åkte till Skiathos och njöt av alla dagar för mig själv. Jag läste mycket (en bok varje dag), badade, solade, gick på egna upptäcktsfärder och åt och drack gott! Jag vill också göra det igen...:)

K