Logga in

Visa fullständig version : Knossos?

Johanson
2009-03-21, 14:07
Hej!

Jag och min kompis åker till Platanias i slutet av maj, vi åker med Ving.
Vi vill gärna åka till Knossos-templet. Vi har pratat med Ving för priser men har inte fått något svar.
Nu undrar vi om någon av er andra Greklands-fantaster kan svara på hur vi kan ta oss dit och hur mycket det kan kosta?

Vi skall bo på Sunset Suites och undrar nu om kanske någon av er har bott på detta hotell och kanske kan berätta för oss vad ni tyckte var bra respektive dåligt med detta hotell?

Tack på förhand!

Thomas, Änelholm

Arne
2009-03-21, 15:20
En god tumregel när det gäller utflykter på de grekiska turistorterna är att
de aktiviteter de skandinaviska charterbolagen arrangerar, är sådär dubbelt så dyra som de lokala arrangörerna.

Förvisso erhålles skandinaviskspråkig guide i det första fallet, men med kunskaperna är det emellertid oftast si och så.

Mitt råd som följer; Boka in er på lokal arrangörs utflykt alternativt ta den reguljära bussen till Heraklion/knossos från Chania/Platanias.

Men, avslutningsvis, gör ej utflykten till Knossos en dag då stark värme råder. Det kan bli en pina....

Arne

Kalimera
2009-03-21, 17:51
Som Arne skriver kan ni ta bussen till Heraklion på egen hand. Från Heraklion tar ni buss eller taxi till Knossos, bussarna till Knossos går hur ofta som helst. Ni kan hyra en privat guide när ni kommer in på området. Ni får absolut inte missa museet i Heraklion, där finns hur mycket intressant som helst från Knossos. Personligen tycker jag att museet är intressantare än själva Knossos.

Lucky
2009-03-21, 21:11
Ja det brukar bli valdigt varmt pa Knossos.
Glom inte att ta med en vattenflaska eller tre bye_bye

Athanasia
2009-03-21, 21:48
Håller med till fullo att museet är intressantare,,,gick runt på Knossos i 38 graders värme...pust...kan minnas museet med ett stort smile...obs!! det är mänga år sen (20)..."f.n va häftiga badkar"....det var sarkofagerna:-)

Obo
2009-03-22, 06:46
Som Arne skriver kan ni ta bussen till Heraklion på egen hand. Från Heraklion tar ni buss eller taxi till Knossos, bussarna till Knossos går hur ofta som helst. Ni kan hyra en privat guide när ni kommer in på området. Ni får absolut inte missa museet i Heraklion, där finns hur mycket intressant som helst från Knossos. Personligen tycker jag att museet är intressantare än själva Knossos.

Så här informerar Ving beträffande muséet (vet inte om det är det muséet som avses ovan)..."Det arkeologiska museumet som i vanliga fall ingår i Knossosutfärden håller stängt för renovering fram till och med sommaren 2010. Museum- besöket utgår och ingår inte i Knossosutfärden under denna period."

HenricG
2009-03-23, 07:44
Knossos är verkligen värt besväret att ta sig till. Och just i slutet av maj lär det ju kunna vara lagom varmt för att gå där.
Synd museet är stängt, vi missade det i förfjol och hade tänkt ta det i år istället. Det är ju inte bara föremål från Knossos som finns utställda där, Phaistosdisken, dubbelyxan från Archolohori, ormgudinnan från Karfi och mycket annat hade jag också velat se i verkliga livet.

Hur är det med arkeologiska museet i Chania? Där har också varit stängt för renovering, vet någon om det öppnat än?

Kalimera
2009-03-23, 08:09
De har delvis öppet, i alla fall när vi var där och enligt deras hemsida har de en avdelning öppen med de viktigaste fynden, som Phaistosdisken som vi fick se i verkliga livet.

http://www.kalimera.se/bilder/foto2007/basta_03.jpg

Museet i Heraklion under renoveringen.

HenricG
2009-03-23, 08:41
Trevligt! Ingår farbrorn utan huvud också i utställningen? ;)

Kalimera
2009-03-23, 08:48
Trevligt! Ingår farbrorn utan huvud också i utställningen? Ja, det var nämligen han som hittade Phaistosdisken. :D