handdator

Visa fullständig version : Tidsformat i Excel


xenos
2009-03-21, 12:03
Har ett problem med Excel

Har ett schema som jag konstruerat "själv", med starttider och slutider så att summan ändras med rätt formel; Det går alltså att se om en person gör sin arbetstid varjer vecka..

Schemat löper, för sju personer på fyra veckor. Problemet, (formeln), uppstår när jag ska summera en persons arbetsvolym för alla veckorna och dela den summan med fyra. Detta innebär ju att schemat kan variera beroende på veck, men i den "sista" cellen ska det alltid bli ex:s 40 timmar.
Nu får jag lite skumma svar av kompisen Excel.
Hur ser den formeln ut?

Veckans gåta???
Xenos

Rojo72
2009-03-21, 12:24
Har ett problem med Excel

Schemat löper, för sju personer på fyra veckor. Problemet, (formeln), uppstår när jag ska summera en persons arbetsvolym för alla veckorna och dela den summan med fyra. Detta innebär ju att schemat kan variera beroende på veck, men i den "sista" cellen ska det alltid bli ex:s 40 timmar.
Nu får jag lite skumma svar av kompisen Excel.
Hur ser den formeln ut?

Veckans gåta???
Xenos

Kul problem att grotta i. Vad har du för cellformat i cellerna du vill beräkna? Och hur är schemat uppdelat? Som jag förstår det är det nåt åt det här hållet:
Kolumn A=namn
Kolumn B=starttid vecka 1
Kolumn C=sluttid vecka 1
Kolumn D=Starttid vecka 2
.
.
.
Kolumn J=beräkningen

Stämmer det?

Arne
2009-03-21, 12:39
På Microsoft finnes ett eminent verktyg för att lösa denna fråga. Kan nedladdas fritt för den som har giltig Office-licens.

Länk office.microsoft.com/sv-se/templates/CT101172751053.aspx - 55k


Arne

xenos
2009-03-21, 20:02
Hej
Nej, så här;
Kolumn A=namn
Kolumn B=starttid måndag
Kolumn C=sluttid måndag
Kolumn D=antal timmar o minuter

Sedan upprepas B, C, D, för varje veckodag.
Sista kolumnen summer veckans timmar; får alltså veckotiden.
Detta upprepas sedan för varje enskild person i fyra veckor med olika arbetstider varje vecka.

Därefter kommer det knepiga: jag vill summerea och dividera dessa fyra veckors tidsformat med, fyra, och då ska det bli 40 timmar - eftersom personen arbetar 40/vecka.

Hoppas jag gjort mig begriplig.
Jag kan maila en version av schemat om nu någon är intresserad av problemet...

xenos
som tackar så länge...

Janérik
2009-03-21, 23:11
Då jag får Excelproblem så brukar jag surfa runt på http://www.xldennis.com/ en stund så brukar det mesta lösa sej. Jag har inte orkat söka där nu då det känns mera som att jag borde inta sängläge men testa så kanske du hittar svaret där.

Mvh Janérik

xenos
2009-03-22, 06:45
Jag har inte orkat söka där nu då det känns mera som att jag borde inta sängläge men testa så kanske du hittar svaret där.

Tack, men jag har varit där. Letat runt och också hemma hos Microsoft, (tack Arne!) Jag tom besökt "Kents Excelsida", utan att mött klarhetens ljus. Sov gott.

god morgon/
xenos

Zappa
2009-03-22, 21:24
Hej
Nej, så här;
Kolumn A=namn
Kolumn B=starttid måndag
Kolumn C=sluttid måndag
Kolumn D=antal timmar o minuter

Sedan upprepas B, C, D, för varje veckodag.
Sista kolumnen summer veckans timmar; får alltså veckotiden.
Detta upprepas sedan för varje enskild person i fyra veckor med olika arbetstider varje vecka.

Därefter kommer det knepiga: jag vill summerea och dividera dessa fyra veckors tidsformat med, fyra, och då ska det bli 40 timmar - eftersom personen arbetar 40/vecka.

Hoppas jag gjort mig begriplig.
Jag kan maila en version av schemat om nu någon är intresserad av problemet...

xenos
som tackar så länge...

Nej, jag förstår fortfarande inte.
Hur skall det kunna bli 40 om det är olika arbetstid varje vecka?
Eller antalet timmar är 40, men olika klockslag?

Du får gärna skicka till mig. Gillar kluriga excelproblem
Jag vet, det är nördigt med excel... :rolleyes:

bye_bye Sven