handdator

Visa fullständig version : Paris igen..


Frappe
2009-03-20, 15:44
Jag gör ett nytt inlägg, sitter och stirrar mig blind på alla hotell sajter... har bestämt mig för att bo i Latino Kvarteren och letar nu hotel. Eftersom det är jag och dottern som reser hennes studentpresent:) så behöver hotellet inte vara någe fancy, men wc och dusch på rummet är ett måste...och så klart vill man betala det minsta möjliga för att lägga pengarna på shopping istället...

Jag har kollat i de trådar som finns men är det någon som har ett hett tips tar jag emot det tacksamt!

Camilla

Elisabet
2009-03-20, 17:45
Jag har föreslagit Hotel Marignan (http://www.hotel-marignan.com/)förut, så du har kanske redan sett det, men jag föreslår det igen. Det ligger väldigt bra på en tyst liten sidogata till Boulevard St Michel, och billigare kan man i stort sett inte bo i latinkvarteren. Dottern och jag bodde där för tre år sedan.

Hotellet är väldigt enkelt men helt ok. En del rum har inte dusch och wc (men man delar i så fall bara med ett annat rum), men det är ju bara att säga till att ni vill ha det. Det finns ingen hiss, och man kan hamna på sjätte våningen, det gjorde vi, men det gick bra det med!

Det finns tvättmaskin och kök utan extra kostnad om man vill använda det.

Siri A
2009-03-21, 10:33
Nu har du ju varit i Paris så du vet hur det ser ut, men varför i hela världen vill ni bo i Quarter Latin? Paris mest ocharmiga sida, tycker jag. Visst läget är bra, men på andra sidan Seine ligger t.ex. Marais, min favorit alla kategorier! St:Germain kommer som nummer två, granne med QL, men det är lite dyrare än Marais. Bastille är också fint, men man kan tycka att det ligger lite för långt bort. Bra restaurangutbud, men blir ganska turistigt på kvällen. Dock går det fortfarande inte att jämföra med Quarter Latin.

Jag har inget hotell i QL, men däremot en guidebok att rekommendera. Rough Guide, Paris! :)

Getty
2009-03-21, 18:42
När vi var i Paris bodde vi på ett hotell som heter Maxim, liger i Latin kvrteren. Det var mycket små rum, med mycket små badrum, men alla hade dusch och toalett. Läget var jättebra, och vi hittade en suverän restaurang inte långt från hotellet på en sidogata. Hoppas ni hittar något som passar er bra.

//Ingela

Frappe
2009-03-21, 20:05
Ja varför dessa kvarter?... anledningen är att jag tycker det verkar mycket liv och rörelse samt att det ligger nära "allt" tänker knalla så mycket det går:)
Elisabeh jag mailade "ditt"hotel i fredags får se om jag får någe svar, annars har jag hittat några som jag ska försöka lokalisera på kartan var de ligger...

Tar gärna emot fler tips!

Camilla

CarinaN
2009-03-22, 02:06
Vi bodde på Hotel du Commerce förra våren. Perfekt läge i Latinkvarteren, nära det hotell som Elisabet föreslår. Man kan välja om man vill ha med eller utan badrum. Gammalt och slitet hotell men otroligt charmigt.

Carina

Elisabet
2009-03-22, 18:30
Från CDG är det smidigt att åka RER (pendeltåg) blå linjen, som går direkt till Latinkvarteren. Från station Luxembourg tar det nog max 10 min att gå. Nästa station, Port Royal ser ut att ligga på ungefär samma avstånd.

Getty
2009-03-22, 22:17
Vi åkte med Ryanair från Skavsta, så vi landade inte på samma flygplats som ni. Men vi åkte i alla fall minibuss från flygplatsen direkt till hotellet, sen kom den och hämtade oss när det var dax för hemfärd. Något vi beställde hemifrån.

Men jag tycker Elisabets tips låter bra, eftersom Luxembourg inte ligger så långt från hotellet.

//Ingela

Siri A
2009-03-23, 09:42
Precis som Elisabet säger är RER-tågen det bästa altenativet. Cirkus 8/9€ kostar det enkel väg från flygplatsen.

Frappe
2009-08-14, 20:35
Resan som skulle bli studentpresent fick skjutas fram pga att dottern fick ett erbjudande att jobba en helg i Arvika på en tillställning som så klart hon inte kunde missa.... nåja ombokat och vi åker nu den 7 september i 4 dagar... och nu börjar jag bli "små snål" hotellet jag bokat kostar 330 för 3 nätter, priset hade gått upp när jag bokade om och sitter och kollar lite och hittar en massa hotell med pris från 195 för 3 nätter. Med tanke på att vi bara ska sova några timmar varje natt...så känns det som om man kan lägga de pengar på shopping istället, MEN jag känner inte till de olika områden...så vad sägs om "i hjärtat av 9:nde arrondisementet" området Montmartre????

Camilla

karinafp
2009-08-14, 23:56
vad sägs om "i hjärtat av 9:nde arrondisementet" området Montmartre????

Låter alldeles utmärkt, tycker jag! Montmartre är charmigt. bye_bye

Elisabet
2009-08-15, 00:15
Monmartre är jättecharmigt och var man vill bo är ju en smaksak som allt annat, men jag skulle inte välja att bo där, särskilt inte när ni bara har tre-fyra dagar i Paris - därför att restiderna är så långa (Paris är STORT!) och på kvällarna är framför allt latinkvarteren roliga att flanera omkring i, och då gillar jag att ha gångavstånd tillbaka till hotellet.

Men självfallet funkar det, så om du känner att du vill använda pengarna till annat så boka där.

Frappe
2009-09-06, 23:51
Nåja då var det dags avfärd i morgon 07.15 jag har bokat hotel efter tips av en kollega som bott i Paris flera år ett hotel i Les Halles, shopping runt hörnet och nära till allt. Har fått en massa tips av henne! Var vi ska gå och ta en drink, käka middag, shoppa mm jätte bra sen tar vi dagen som den kommer bara ta det lugnt och njuta av tillvaron:)

Camilla