handdator

Visa fullständig version : Nytt på forumet – Profilsekretess


Kalimera
2009-03-20, 10:31
Först några namnändringar:

Besökarmeddelanden har bytt namn till Chat respektive chatmeddelanden. (Tänk på att dessa meddelanden kan ses av alla medlemmar, såvida du inte valt bort det. Läs hur du gör det nedan.)

Sociala grupper har bytt namn till Intressegrupper. (Är inte aktiverat ännu.)

Så till profilsekretessen
Ni kan nu bestämma vilka som ska se vad i er profil. Ni kan göra inställningar för följande:
- Kontaktinfo
- Chat
- Album
- Om mig
- Vänner
- Senaste besökare
- Gruppmedlemsskap

Ni kan välja att visa för följande:
- Registrerade medlemmar
- Dina kontakter
- Dina vänner

Standard är ”Alla”. Men det är en sanning med modifikation, gäster kan nämligen inte se några profiler alls. Om du vill att alla registrerade medlemmar även i fortsättningen ska kunna se din profil behöver du inte göra några ändringar. Om du inte vill att någon ska se någonting av ovanstående väljer du ”Dina vänner” eller ”Dina kontakter”, då måste din lista över vänner och kontakter vara tom. (När du lägger till en kontakt till din profil meddelas inte medlemmen, det är bara du som vet vilka kontakter du har. Dina kontakter syns inte utåt.) Du kan endast välja att låta bli att visa ovanstående, din profil kommer alltid att synas för registrerade medlemmar.

Admin och moderator kan se allt i din profil oavsett vilka val du gör.

Inställningarna görs i din kontrollpanel under rubriken Profilsekretess.

Till dig som är gäst: bli medlem, det är mycket roligare än att vara gäst. :)

Monica P
2009-03-20, 11:50
Undras hur många vi blir då???

Kalimera
2009-03-20, 13:54
Undras hur många vi blir då???Nu förstod jag nog inte riktigt. :o

Arne
2009-03-20, 14:58
Jo, men jag förstod genast. Eftersom det just nu är 135 pers inne på forumet och 104 av dem är gäster...

Arne

nekjam
2009-03-20, 16:39
Hur vet man vem som är gäst och vem som är medlem?bye_bye

Arne
2009-03-20, 17:11
Just när du har loggat in dig och innan du klickat på "nya inlägg", då scrollar du ned till botten av tablån.

Under rubriken Vad är på gång, ser du hur många och vilka medlemmar som är inne på forumet. Där finns även en uppgift på antalet gäster som är inne.

Arne

Peter
2009-03-20, 18:42
Eftersom det just nu är 135 pers inne på forumet och 104 av dem är gäster...

Arne

Tyvärr är antalet gäster inte lika med personer. Ett antal av dessa "gäster" är sökrobotar som av olika anledningar är här. Oftast försöker de få tag på mailadresser för utskick. Som väl är så är våra mailadresser hyfsat skyddade men det händer att robotarna lyckas. Jag har fått enstaka Spam till min mail, men de stoppas fort som väl är.

Sedan finns det andra "gäster" med ärligare avsikter. Google och andra sökmaskiner tex.

Så statistiken ljuger lite! Det har hänt att jag sent på natten sett att det varit jag (!) och 50 till 100 gäster på Forumet. Och då är det rätt osannoligt att det är fysiska personer...

Kalimera
2009-03-21, 16:40
Ett antal av dessa "gäster" är sökrobotar som av olika anledningar är här. Sökrobotor är inte med bland gästerna, de är avaktiverade för visning.

Oftast försöker de få tag på mailadresser för utskick. Som väl är så är våra mailadresser hyfsat skyddade men det händer att robotarna lyckas. Ingen kan komma åt andras e-postadresser såvida inte lösenorden är kända.

Peter
2009-03-22, 15:18
Ingen kan komma åt andras e-postadresser såvida inte lösenorden är kända.

Då har man tydligen registrerat sig och norpat adresserna för jag har fått spam till en adress som enbart finns här. Om inte adressen kommer från en "kapad" dator där adressen fanns. Det är ju också en möjlighet. Men det händer sällan och upphör snabbt så det är inget stort problem.