handdator

Visa fullständig version : Hur citera på rätt sätt?


Paphianna
2009-03-19, 20:53
Hej!
Jag ser i andras inlägg att de citerar ibland från flera andras inlägg, ibland bara nån mening och ibland mer.
Så skulle jag också vilja kunna göra ibland.
Jag lyckas bara citera hela tidigare inlägget.
Hur beter man sig???:confused:
Finns säkert nån "smarting" därute som kan lära vilsna mig
bye_bye

Abi
2009-03-19, 22:49
Hej!
Det är bara att radera det du inte vill ha med i citatet Ang_elx. Bara du sparar början och slutet........(vad det nu står där?)
Hur man gör för att få med flera citat, med text emellan, har jag glömt :eek:. Jag har kunnat det innan :o

bye_byeAbi

Janérik
2009-03-20, 00:06
Hej!
Jag ser i andras inlägg att de citerar ibland från flera andras inlägg, ibland bara nån mening och ibland mer.
Så skulle jag också vilja kunna göra ibland.
Jag lyckas bara citera hela tidigare inlägget.
Hur beter man sig???:confused:
Finns säkert nån "smarting" därute som kan lära vilsna mig
bye_bye



Hur man gör för att få med flera citat, med text emellan, har jag glömt :eek:. Jag har kunnat det innan :o

bye_byeAbi
Multicitera (från flera inlägg) gör du så att du först klickar på "multiciterknappen" bredvid vanliga "citeraknappen" på de äldre inlägg du vill citera från, på det nyaste inlägget du vill ha med klickar du sedan på "citeraknappen". Då får du vanliga svarsrutan men det kommer upp två inlägg i den.
Som Abi skriver så är det bara att radera i de citerade inläggen så att du inte har med sådant som är ovidkommande.

Det är bara att radera det du inte vill ha med i citatet Ang_elx. Bara du sparar början och slutet........(vad det nu står där?)

Vill du citera med ditt svar emellan så måste du göra detta lite manuellt men det är inte speciellt svårt sedan du gjort det några gånger.
Citattexten börjar och slutar alltid med "taggar", det är de som är innanför hakparenteser i svararutan. Om du vill in och skriva mellan den citerade texten så tar du helt enkelt sluttaggen (som är sist i citatet) inklusive hakparentes och kopierar den till ovanför det du ska skriva. Efter du skrivit klart sätter du starttaggen (som finns först i citatet) och kopierar den till efter din text.
Förhandsgranska innan du skickar så ser du att det blir rätt, annars kan du alltid editera ditt inlägg en viss tid efter att det skrivits.

Mvh Janérik

Kalimera
2009-03-20, 08:54
Nu har Janérik svarat så bra att jag inte behöver, däremot kan jag tipsa om att svar på de flesta frågor om forumet finns att läsa i FAQ:n. Bland annat står där hur man citerar, läs här... (http://www.kalimera.nu/forums/faq.php?faq=vb3_reading_posting#faq_vb3_replying)

Paphianna
2009-03-20, 09:36
Hej!
Jag ser i andras inlägg att de citerar ibland från flera andras inlägg.....
Hur beter man sig???:confused:
Finns säkert nån "smarting" därute som kan lära vilsna mig
bye_bye

Hej!
Det är bara att radera det du inte vill ha med i citatet Ang_elx. Bara du sparar början och slutet........(vad det nu står där?)
Hur man gör för att få med flera citat, med text emellan, har jag glömt :eek:. Jag har kunnat det innan :o

bye_byeAbi

Wow,tack, nu börjar jag förstå...

Multicitera (från flera inlägg) gör du så att du först klickar på "multiciterknappen" bredvid vanliga "citeraknappen" på de äldre inlägg du vill citera från, på det nyaste inlägget du vill ha med klickar du sedan på "citeraknappen". Då får du vanliga svarsrutan men det kommer upp två inlägg i den.
Som Abi skriver så är det bara att radera i de citerade inläggen så att du inte har med sådant som är ovidkommande.

Vill du citera med ditt svar emellan så måste du göra detta lite manuellt men det är inte speciellt svårt sedan du gjort det några gånger.
Förhandsgranska innan du skickar så ser du att det blir rätt, annars kan du alltid editera ditt inlägg en viss tid efter att det skrivits.

Mvh Janérik Jaha ja, precis vad jag undrade om, strålande!!
Nu kan jag nog lära mig det här:)

Nu har Janérik svarat så bra att jag inte behöver, däremot kan jag tipsa om att svar på de flesta frågor om forumet finns att läsa i FAQ:n. Bland annat står där hur man citerar, läs här... (http://www.kalimera.nu/forums/faq.php?faq=vb3_reading_posting#faq_vb3_replying)

Perfekt!!_B-anana Nu KAN jag!! Titta bara! :D
Å givetvis fanns informationen redan i forumet om bara jag letat lite mer:cool:
TACK
//Paphianna

Janérik
2009-03-21, 00:17
Perfekt!!_B-anana Nu KAN jag!! Titta bara! :D
//Paphianna
Perfekt!
Det enda jag saknar är en liten smiley med en liten sax för det vill jag alltid lägga in då jag klipper i ett citat.

Mvh Janérik