handdator

Visa fullständig version : Finns "Markos" på Kefalonia?


Sassa Ö.
2009-03-19, 11:48
Snälla Kalimeror!
Under mina resor till Kreta har jag njutit av era restaurangtips fullt ut.Min favorit är Markos i Kato Stalos..klapp_klap I år var det mycket billigare att åka till Kefalonia den 16 maj så..go for it..! Finns det någon som varit där och vet om mysiga,billiga ställen att äta genuint god grekisk mat????:)

Sassa

Leif Fryle
2009-03-19, 12:06
Jag vet inget ställe på Kefalonia som serverar god genuin Grekisk mat tyvärr. Jag har däremot ätit på minst 10 av öns tavernor. Och om man kan göra en samlad bedömning av ett så litet urval så blir mitt betyg så här. Smaklösare mat har jag aldrig blivit serverad på någon annan plats i Grekland.
Möjligen kan de bero på att ön under lång tid har haft många semestrande engelsmän och de anpassat kryddningen efter deras smak.

Jag hoppas Du får bättre tur med maten än vad jag hade. men ön har så mycket mer att bjuda på. Sagolika stränder och fin natur och så trevliga Greker förstås.

Kalimera
2009-03-19, 13:33
Finns det någon som varit där och vet om mysiga,billiga ställen att äta genuint god grekisk mat????Mare Nostrum är ett sådant ställe, mycket god mat, trevlig ägare och bra priser. Ligger i Argostoli, ungefär där båtarna till Lixouri avgår.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kefalonia.jpg

Mare Nostrum i Argostoli på Kefalonia.

Katitzi
2009-03-19, 18:41
I Lassi blev vår favorittaverna Nefeli. God hemlagad mat och trevlig ägarfamilj som gärna växlar några ord med gästerna. En bra italiensk restaurang finns också i byn. Men jag kommer inte ihåg vad den heter.Trevlig resa! bye_bye

Sassa Ö.
2009-03-20, 17:52
Tack!!:)
Hoppas jag får bättre tur än Leif! Vet inte än var vi hamnar (ospec.) men jag ska absolut äta på de ställen ni rekommenderat.Och så har jag ju laddat ner den jättefina guiden om Kefalonia! Fler tips tas gärna emot,det är så himla mysigt att hitta nåt riktigt bra matställe....
Sassa

Leif Fryle
2009-03-21, 08:53
Vi åkte också ospec till Kefalonia. Det fanns inte ett enda hotell i Apollos katalog som låg så bra som det jag fick. Ute på en klippa fem meter till havet och 20 meter till en liten strand som bara nåddes från hotellet, En kvarts promenad till centrum och ett par minuters gångväg till några tavernor.

Vi hyrde bil några dagar och kollade in många av stränderna och några byar på ön. Vi hittade mycket vackert. Den stora bukten som i norr kommer jag speciellt ihåg. Jag tror att där bara fans en taverna där vägen kommer ner och stranden var lång med spridda klippblock och ett par hundra meter mellan badarna.

Och stanna till vid någon vingård och handla vin för viner är av högre kvalite än vad Grekiskt vin brukar ha.

Sassa Ö.
2009-03-21, 16:29
Var låg hotellet och vad hette det?? Det lät ju suveränt...

Leif Fryle
2009-03-22, 08:28
Jag kommer inte ihåg vad hotellet hette men det var litet. Åtta små rum med kokplatta och kylskåp. Det ligger väster om Argostoli, norr om udden som ser ut som en rak klack. 300 meter från det enormt stora hotellet "Hotel Mediterranee" som ligger vid stranden. Öppna gogglemaps och sök på Argostoli. Om du tar fotovisning så fins där en bild på träd med bildnamn "Iassh" där hotellet ligger. Hotel Mediterranee hitter Du om du skriver in namnet i sökfönstret. maps.google.com

Sassa Ö.
2009-03-22, 11:02
Jag ska kolla.Tack!!!
Sassa