handdator

Visa fullständig version : Middag for babyer


moelv
2009-03-17, 13:22
Vår sønn og svigerdatter skal reise til Rethymnon i slutten av mai sammen med sin sønn som da er 6 mnd. Noen som vet hvordan utvalget og kvalitetet på middagsmat på glass er der?:)

Eva L
2009-03-17, 13:31
Med nuvarande kostrekommendationer för spädbarn äter inte 6-månaders bebisar mycket fast föda. Ammas barnet räcker det i princip kanske med lite mosade grönsaker, potatis eller banan. Enbart amning sk helamning rekommenderas upp till 6 månaders ålder då smakportioner införs av vissa livsmedel. Menar du om det finns barnmatsburkar?

Eva

moelv
2009-03-17, 13:36
Menar du om det finns barnmatsburkar?

Eva
Det er det jeg mener.:) Og hvordan er kvaliteten?
Hilsen "bekymret" bestemor

Athanasia
2009-03-17, 13:40
Utvalet är inte lika stort som här hemma,,,men kvaliten borde väl va den samma..brukar va av märket Nestle

Eva L
2009-03-17, 13:43
Det finns men jag är inte helt säker på om innehållet motsvarar det vi har här hemma i norden. Många produkter sötas mer än vad vi gör i Sverige annars tror jag inte skillnaderna är så stora. Jag skulle nog laga till maten själv till en så liten bebis. När jag reste med dotter och barnbarn utomlands första gången var han 8 månader och då fick han leva på bröstmjölk och smakportioner av mat han provat hemma. Exempelvis banan och kokt potatis. Kan vara svårt att börja med nya livsmedel utomlands och bröstmjölk eller välling räcker ganska långt för en så liten.

Eva

litentuva
2009-03-17, 15:13
Utvalet är inte lika stort som här hemma,,,men kvaliten borde väl va den samma..brukar va av märket Nestle

Hej, fyller på med lite info!
Urvalet på barnmat är litet och dyrt, ca 2,5 € för en burk ( dock 2 år sen vi senast köpte). När vi var nere fanns ca 3-4 sorter att välja på bla lamm, kyckling, kött. Fruktpuré finns på burk och så Yogurth för barn men de är ofta ganska söta. Mjölkersättning köpes på apoteken. Blöjor finns bla Pampers men också betydligt dyrare än i Sverige (vet dock inte hur det är i förhållande till norska priser)

Vi packade med ett gäng barnmatsburkar i resväskan (i kartong)och la välling+ blöjor i barnvagnen när vi checkade in (fastejpat ordentligt).

Lycka till!

wilda
2009-03-17, 20:02
Vi såg priser på upp till 3€ för burkarna förra sommaren i Kalives.
Dock är det samma märken som hemma. Bra kvalitet, alltså.

Men vi gjorde som liten tuva, vi tog med hemifrån. Vi packade i och för sig in maten ordentligt i vagnen och tog vällingen i resväskan. ;)

Åker dom charter så vägs inte vagnen in, vilket gör att om man bara packar in den ordentligt så kan man fylla på med massa vikt. När vi åkte hem från Kreta (och barnmatsburkarna var slut), så packade vi in taxfree-spriten, honungsburkarna och andra tunga saker i vagnen.

Fruktpuré tog vi inte alls med, för bananer, äpplen, päron, meloner osv osv finns ju både gott och billigt där nere.

moelv
2009-03-19, 13:41
Takk for alle svar!

UlfWiman
2009-03-19, 14:53
Stämmer in i kören med litentuva

Utbudet är skralt och dyrt. Försök få med så mycket som möjligt i barnvagnen inpackat i blöjor och väl ihoptejpat. jag hade bekanta nere
-06 med en på 8-månader. Frukt finns på plats och det finns en liten behändig resemixer på Elgiganten. Räcker perfekt till att göra puré av frukt och grönsaker. Amning kan jag inte uttala mig om, det vet ni kvinnor bättre. Mina bekanta var nöjda efter 14-dagar och de lånade min "blender" för pure av persika, päron, jordgubbar m.m. Till och med jag var där och provsmakade, "mycket gott". Blöjor är dyrt och det är Pampers som gäller. Lidl är billigast.
Tyvärr kräver detta lite planering, men det är det värt.
Mycket vatten och solhatt inte att förglömma.
Glass brukar vara populärt och finns på en del ställen som ren vanilj, choklad m.m av märken Algida och Delta. D.v.s GB och lokal tillverkare (Delta är godast).
Yoghurt finns, men undvik den för barn. Bara en massa socker. Köp "Mevgal" med fruktbitar i.
Mina ungar vill ha lammkotletter och fritata patata, men de är vuxna.

Uffe

Eva L
2009-03-19, 15:38
Ulf 6-månaders bebisar äter inte glass. flabb_flab

Eva

litentuva
2009-03-19, 17:47
Stämmer in i kören med litentuva

Mycket vatten och solhatt inte att förglömma.

Mina ungar vill ha lammkotletter och fritata patata, men de är vuxna.

Uffe

Beroende på hur mycke bebisen ammar kan det vara bra att ta med vätskeersättning som finns att köpa på apoteket. Enligt BVC fungerar även välling utmärkt som ersättning. Min första levde i princip på det vår första resa vilket gick alldeles utmärkt! Dock är det bra att tänka på att det kan gå åt mer än man är van vid hemma

Numera är de nästan vuxna, 3 och 5 år, och älskar lammkotletter och fritata patata;)

UlfWiman
2009-03-19, 19:52
Du ser tuvan

Sådana föräldrar sådana barn. Mina är 14 och 19.

Uffe

litentuva
2009-03-19, 20:28
Du ser tuvan

Sådana föräldrar sådana barn. Mina är 14 och 19.

Uffe

Ja och har vi Kalamatoliver på bordet får vi slåss om dem, ungarna brukar vinna:)

(sorry om jag gled bort från ämnet...)