handdator

Visa fullständig version : Santorini 23maj ???


Rhodos-96
2009-03-16, 12:32
Hej alla glada Greklands älskarebye_bye

Jag & min man åker till Santorini för första gången nu den 23maj._B-anana
Skulle va skoj å veta om det är ngn mer här ifrån Kalimera som ska dit eller är där då. Kanske man rent av hamnar bredvid varandra på flyget:D

Vi ska bo på Hooneymoon Beach hotel. Åsikter om det eller om Perissa/Perivolos tas tacksamt émot.
Tips mm om Santorini i allmänhet är SÅÅÅ välkommet så!!klapp_klap
Ha en bra dag/ Rhodos-96

AnneLine
2009-05-19, 17:58
Hei, vi er en mamma (38 år) og to gutter (6 og 8 år) som skal til Perissa 23. mai!
3. gangen for mamma'n og første gangen for gutta. Vi gleder oss masse og er veldig spente!!

Rhodos-96
2009-05-19, 18:34
Hei, vi er en mamma (38 år) og to gutter (6 og 8 år) som skal til Perissa 23. mai!
3. gangen for mamma'n og første gangen for gutta. Vi gleder oss masse og er veldig spente!!

Hej,hej!
Va kulflabb_flab med lite Kalimera folk på ön. Vilket hotell ska ni bo på då??
Kul att du tar med dej barnen! Så många som säger att det INTE är en ö för barn, men får igentligen inte några bra anledningar till varför.
Men du har ju varit där förut så du vet ju vart du tar dom:)
Tycker vi om ön så åker vi oxå tillbaka dit med barnen_B-ananai augusti.
Ha en super härlig semester. Vi kanske ses!
Hej sålängebye_bye

Hellen
2009-05-19, 23:39
Så många som säger att det INTE är en ö för barn, men får igentligen inte några bra anledningar till varför.
En av anledningarna är den glödheta lavasanden, på de ställen jag har varit (skall villigt ekänna att jag egentligen inte skall uttala mig eftersom jag endast varit på stranden i Perissa) och där blev det bråddjupt snabbt.
// Helén- som önskar er båda en trevlig resabye_bye

Eva L
2009-05-20, 08:50
Som Hellen skriver blir det snabbt djupt, sanden är väldigt het, det är hetsig trafik på ön vilket också bidrar till att det finns många trevligare resmål speciellt för mindre barn.

Eva

giottoni
2009-05-20, 12:43
Ja, badskor kan vara att rekommendera för både barn o vuxna när man vistas på den svarta sanden!
Vad gäller djupförhållandena så varierar det enormt utmed Perissa/Perivolous-stranden. På vissa ställen blir det djupt ganska snabbt, men på andra delar av stranden, där botten består av lavahällar ,får man vada väldigt långt ut innan det blir djupt. Tyvärr kan dessa hällar vara hala av alger, o de är populära tillhåll för vassa sjöborrar! Är man inte nöjd med förhållandena där man befinner sig så gäller det att promenera några meter längre bort!
Det sägs dock att den "nya" Paradise-stranden vid Vlychada har en långgrund sandbotten.
I Perissa finns en Vattenpark som kanske kan uppskattas av barnen.

Kalimera
2009-05-20, 14:24
Det sägs dock att den "nya" Paradise-stranden vid Vlychada har en långgrund sandbotten.Den är långgrund, ser ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_paradise.jpg

babsan
2009-05-23, 17:25
Man kan också ta sig till Monolithosstranden. Sandstrand och inte så glödhet och så är den långgrund. Helt perfekt för barn.

Barbro :)
http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/P1010092.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f91/babsan/P1010106.jpg

AnneLine
2009-06-13, 19:18
Det går helt fint å reise til Santorini og Perissa med barn!
Vi bodde på Atlanitis Beach ved Perivolos og bassenget på hotellet var helt fint! Det var veldig deilig på stranden også, 8-åringen dykket, fant 1 euro og ble etter det i vannet... :-)
6-åringen svømte langs stranden, koste seg under parasollen og nøt sin massasje slik både storebror og mamma gjorde det...
Utflukten til vulkanen gikk fint, og da vi skulle til de varme kildene svømte 8-åringen alene inn mens 6-åringen satt på ryggen min mens jeg svømte.

Minus:
"Alle" kelnerne kunne nå svensk, og det er en stor forskjell fra 90-tallet. Det holder fint med menyer etc på engelsk for meg, jeg trives ikke med svensk overalt.
I tillegg fryktelige hastigheter med bil etc langs strandpromenaden - måtte passe på barna hele tiden.

Ellers var alt bare bra, grekerne herlige, været fantastisk, vannet rent, solnedgangen i Fira vidunderlig...

Men neste år skal vi prøve Kreta, tror jeg, og ravinene der....