handdator

Visa fullständig version : Bergamo,Italien


eva_bbe
2009-03-15, 23:34
Någon som besökt Bergamo i Italien och som kan ge tips.
Boende, äta, vad uppleva?
eva b_B-anana

eva_bbe
2009-10-30, 01:06
Nu har jag varit i Bergamo över helgen och bott i vackra Gamla stan.Kan rekommenderas som en trevlig ochh avkopplande weekendresa med t ex Ryanair(ofta billigt flyg)från Sthlm och Gbg. Flygtid 2-2,5 timme.Flygplatsen ligger ca 20 min från centrum. Bergamo är också en bra utgångspunkt för utflykter till t ex Milano, Gardasjön och många andra orter.
Om du gillar fotboll så spelar ju Atalanta i Bergamo så det går att se hemmamatcher där.Glenn Strömberg bor i staden.Italiensk glass, pizza,pasta-trevliga caféer m m.
eva

Stinab
2009-10-30, 09:30
Vad mysigt! Jag har tidigare tittat på Bergamo som en liten weekendtripp men inte kommit till skott. Ännu!
Kan du berätta mer? Var bodde ni och kan du rekommendera detta?

Hälsningar
Stinab

eva_bbe
2009-10-31, 10:18
Vi bodde i Gamla stan i Bergamo, Entro Le Mura, bed and breakfast (de har även egen sida -googla bedandbreakfast,Bergamo).Bra läge. Trevlig,hjälpsam personal. Jag rekommenderar det, men smaken är delad.....Jag bokade via www.hostelworld.com (http://www.hostelworld.com) -där finns ju många alternativa boenden beroende på smak och prisnivå.

Vår resa var lördag- tisdag.Vi promenerade mycket i vackra Citta Alta-gamla stan (den övre delen).Där finns två linbanor.På toppen av den övre linbanan,San Vigilio, är utsikten bedårande.Torget Piazza Vecchia är mysigt.
Billigt och enkelt att åka kollektivt, och även att göra dagsutflykter med buss eller tåg.
Om du gillar att shoppa kan du ta buss 1C till Europas största shoppingcenter, Orio center, ca 200 affärer,granne med flygplatsen.
Caféer-pasta-pizza-italiensk glass-mm.
Om du är ute efter mycket nattliv så är nog Milano bättre.
eva

Stinab
2009-11-02, 09:22
Tack för infon. Låter som ett ställe som passar mig. Nattlivet klarar jag mig bra utan... :)

Hälsningar
Stinab

eija
2009-11-03, 16:46
Hej!
Jag flög senaste maj med Ryanair från Tammerfors till Bergamo och fick ett fint rum nära järnvägsstationen också via hostelworld. En glad ung italiensk dam kom mig emot på flygfältet med bil. Jag tyckte hemskt mycket om Bergamo, särskilt om gamla stan och kunde resa dit på nytt. Jag fortsatte nämligen nästa morgon med tåg via Venedig till Ljubljana där vår son studerade. En intressant och fin resa, fast det var ganska hett hela tiden i Italien, över +30 _B-anana !!

eva_bbe
2009-11-04, 21:15
I Dagens Nyheter i dag, 4 nov, finns ett resereportage om Bergamo, med bra tips.
Jag lyckas inte finna reportaget via nätet, men det kanske nån som läser detta kan.
Eva B