handdator

Visa fullständig version : Arbeta på Kreta


Putte
2009-03-12, 20:28
Hej
Någon som vet var man kan ta reda på vad det är för regler för att arbeta eller praktisera inom restautrang-bar på Kreta.:)
Säsongen närmar sig_B-anana
Putte

litentuva
2009-03-13, 18:01
Om du tänker på abetstillstånd eller uppehållstilstånd så behövs inte det eftersom vi är Eu-länder. Däremot ska arbetsgivaren betala en försäkring eller typ av skatt om heter IKA, om arbetsgivaren är villig att betala detta för sässongsarbetare varierar. Somliga föredrar svart arbetskraft men det kan man alltid deala om innan arbetet påbörjas.
Lagstadgad arbetstid inom baryrket har inte jag hört talas om, även det brukar vara en uppgörelse mellan arbetsgivare och arbetstagare, det beror lite på om det är nattklubb eller vanlig bar det gäller. Detsamma gäller lediga dagar, men det är inte helt ovanligt att det som varit en överenskommelse inte är det när det väl gäller.
På nattklubbar arbetar man ofta från kl 21-22 på kvällen till långt in på småtimmarna. På barerna är det mer troligt att arbetet börjar runt kl 18-19 (en del jobbar ett pass förmiddag och ett pass eftermiddag) och pågår fram till 01-02 beroende på öppettid.

Lycka till!

Putte
2009-03-16, 23:22
Hej Litentuva
Tack så mycket för svaret, det är inte jag som tänkt att jobba där, jag är lite
för gammal för det livet nu, men jag hjälper några ungdomar som funderar på
det. Ha det gott.
Yvonne

litentuva
2009-03-17, 15:06
Hej Litentuva
Tack så mycket för svaret, det är inte jag som tänkt att jobba där, jag är lite
för gammal för det livet nu, men jag hjälper några ungdomar som funderar på
det. Ha det gott.
Yvonne

Du får gärna kontakta min goda vän Siwa som bor och arbetar på Kreta somartid. Hon åker ned 23e Maj och hjäper gärna ungdomar som behöver jobb uzenet@gmail.com