handdator

Visa fullständig version : Nytt på forumet - Besökarmeddelanden


Kalimera
2009-03-12, 14:52
Vissa kommande nyheter i forumet har med sociala nätverk att göra, ungefär som Facebook, fast i något mindre skala. ;)

Inom kort lanseras något som vi kallar för intressegrupper. En social grupp är en grupp människor som har ett särskilt intresse eller något annat gemensamt. Det erbjuder ett sätt att kommunicera mellan medlemmar samt dela bilder med varandra. Det kan till exempel vara en grupp för medlemmar som gillar grekisk mat, som gillar grekisk musik, som gillar Kalymnos - sådana finns det ju gott om :-) – eller en grupp för medlemmar som tycker om att vandra i Grekland. En intressegrupp behöver inte vara inriktad på Grekland, det kan likaväl vara ett nätverk för medlemmar som är intresserade av fotografering, eller fåglar, eller varför inte Rom, och då menar jag både staden och drycken. :)

Idag finns det bara en grupp och den heter ”Vi som gillar Kalimera”. Den är bara på prov för att se om det fungerar. När funktionen är aktiverad kommer ytterligare information.

Men varför berättar jag det här nu? Jo, jag vill att ni tar en titt i er profil och i er kontrollpanel. Det är därifrån mycket kommer att styras i framtiden, och jag tror att det är många som inte känner till kontrollpanelen, eller ens vet att de har en publik profil. Länk till kontrollpanelen finns uppe till vänster.

Du kan till exempel lägga till din nedräknare i din profil, om du har någon förstås, annars får du beställa en. För att lägga till din nedräknare i din profil klickar du på kontrollpanelen, och väljer där ”Redigera dina uppgifter”. På den sidan kan du berätta lite om dig själv om du vill, och lägga till en länk till din nedräknare. Länken lägger du i fältet som heter ”URL till hemsida”, sedan kommer den att finnas i din profil under ”Kontaktinfo”, länken alltså, inte nedräknaren. Länken får du om du högerklickar på ditt namn under nedräknarna och väljer ”Kopiera genväg”, sedan klistrar du in länken i din kontrollpanel. (Vill du se din profil såsom andra ser den klickar du på ditt användarnamn. Även där kan du göra ändringar.)

Så till dagens nyhet: Besökarmeddelanden. Jag vet, det är ett korkat namn men vi har inget bättre för tillfället. De flesta känner till ”Privata meddelanden”, eller PM som vi brukar kalla det. Besökarmeddelanden är ungefär samma sak, skillnaden är att besökarmeddelanden kan ses av alla som är inloggade. PM kan bara ses av den som fått ett PM. Kort kan man säga att besökarmeddelanden är som en chat, fast med ett fånigare namn. Vi skulle kunna kalla det för BM, nu när vi är vana vid PM. :D

Du hittar funktionen i respektive medlems profil. Om du inte vill få besökarmeddelanden kan du stänga av systemet i kontrollpanelen under ”Redigera alternativ”, eller välja att bara vänner och kontakter kan se meddelandena, och vi som administrerar Kalimera förstås.

Besökarmeddelanden är som sagt publika meddelanden som postas på medlemmars profilsidor. För att posta ett meddelande klickar man på fliken "Besökarmeddelanden". Detta meddelande kan ses av alla som besöker denna profil, så tänk på vad du skriver. För att kommunicera privat med en medlem är det bättre att skicka ett privat meddelande.

Besökarmeddelanden kan redigeras eller tas bort av administratörer, moderatorer och medlemen som äger profilen. Om du ser ett besökarmeddelande som inte är passande kan du uppmärksamma oss på Kalimera genom att klicka på länken "Rapportera". Forumets regler gäller givetvis även för besökarmeddelanden.

Vill du testa kan du göra det i min profil som du hittar här... (http://www.kalimera.nu/forums/member.php?u=1)

Jag återkommer inom kort med fler nyheter, fotoalbum står på tur, sedan är det intressegrupper och därefter kommer en bloggfunktion för alla medlemmar.

Riitta
2009-03-12, 15:01
Precis innan jag läste detta så tänkte jag att det börjar ju bli väldigt likt facebook på KalimeraAng_elx Får väl se om gamlingen hänger med i svängarna:rolleyes:

Riittabye_bye

Athanasia
2009-03-12, 15:19
Hm,,undrar om jag fick in nedräknaren i profilen nu..:confused::confused:

Eva L
2009-03-12, 15:50
Precis innan jag läste detta så tänkte jag att det börjar ju bli väldigt likt facebook på KalimeraAng_elx Får väl se om gamlingen hänger med i svängarna:rolleyes:

Riittabye_bye

Du menar väl hinner med? ;)Facebook har jag medvetet avstått ifrån men det verkar ju uppskattas av många så Kalimera kanske drar till sig nya grupper också. Vi får kanske starta en grupp med Kalimeras veteraner/seniorer.

Eva

Kalimera
2009-03-12, 15:59
Hm,,undrar om jag fick in nedräknaren i profilen nu..:confused::confused:Jomen, när jag klickar på ditt användarnamn kommer det upp en radda med alternativ, ett av dem är "Besök ATHANASIA`s hemsida, och då kommer man till er nedräknare. Den finns även under din profil under "Kontaktinfo".

Riitta
2009-03-12, 16:05
Facebook är jag inte heller med i:rolleyes:
Riittabye_bye

Lissi
2009-03-12, 16:54
OJ så svårt! Jag har testat lite och det ger sig väl med tiden...Hur ser man sen de olika konversationerna man är med i?Är det genom att gå in under "nätverk" här ovan..?

Lissi - teknisk idiot!:D

Athanasia
2009-03-12, 21:39
Jomen, när jag klickar på ditt användarnamn kommer det upp en radda med alternativ, ett av dem är "Besök ATHANASIA`s hemsida, och då kommer man till er nedräknare. Den finns även under din profil under "Kontaktinfo".Då,,,,vet jag att det funkar:-):)

babsan
2009-03-13, 07:13
Efter lite pillande tror jag att jag fick med min nedräknare på hemsidan :rolleyes:.

Barbro :)

Elisabet
2009-03-14, 14:25
Jag tänkte starta en grupp men hittar inte var man gör det. Finns funktionen inte ännu eller letar jag dåligt?

Kalimera
2009-03-14, 14:57
Finns funktionen inte ännu eller letar jag dåligt?Funktionen är inte aktiverad ännu. Den kommer eventuellt nästa vecka.

Lissi
2009-03-14, 14:57
Jag tänkte starta en grupp men hittar inte var man gör det. Finns funktionen inte ännu eller letar jag dåligt?
Gå in på Din profil så ser Du tror jag....

Lissi

Kalimera
2009-03-14, 14:59
Gå in på Din profil så ser Du tror jag....LissiDen kommer finnas där när funktionen är aktiverad. :)

Elisabet
2009-03-14, 15:25
Gå in på Din profil så ser Du tror jag....Det var bland annat där jag hade letat, ja :)

Den kommer finnas där när funktionen är aktiverad. :)Det var väl det jag började misstänka. Får väl vänta då... :)