handdator

Visa fullständig version : Kryddväxt "flaskomilo"


gitte
2005-08-27, 21:25
Med mig hem från Samos har jag några kvistar av en krydda som luktar vädligt gott. Lär vara rena medicinen om man gör te på dom och dricker när man har ont i halsen. Frågade på en taverna vad det var och fick ett grekiskt namn "flaskomilo", men kan inte hitta något sådant i lexikon. Kan någon säga mig vad det är?

Zanét
2005-08-27, 21:46
Hej,

Salvia heter Faskómilo/Φασκόμηλο på grekiska.

Ett annat alternativ kan vara någon mynta och här finns ett flertal namn: Fliskoúni/Φλησκούνι, Flaskoúni/Φλασκούνι, Flouskoúni/Φλουσκούνι

Det vanligast namnet för mynta är dock Diósmos/Ménta Δυόσμος/Μέντα

//Zanét bye_bye

Elisabet
2005-08-27, 21:54
Salvia heter Faskómilo/Φασκόμηλο på grekiska.Här kan man läsa lite om den heliga trolldoms-, kärleks- och medicinalörten Salvia. (www.shenet.se/vaxter/salvia.html)

torhildur
2005-08-28, 08:53
På tal om olika kryddväxter...... skulle bli så glad om nån kunde tala om för mej vad "alles fadija"(ursäkta stavningen!) är för växt?? Tror det hette så:confused:

Fick några blad att laga the på när jag var "görsjuk" i mina luftrör nere på Rhodos en gång.Henne jag fick detta av sa att det var nåt som växte vilt "in the mountain". Skulle vara KUL att veta vad det var för'nått??
Tacksam för svar// Torhildurbye_bye

Soleil
2005-08-31, 17:33
Med mig hem från Samos har jag några kvistar av en krydda som luktar vädligt gott. Lär vara rena medicinen om man gör te på dom och dricker när man har ont i halsen. Frågade på en taverna vad det var och fick ett grekiskt namn "flaskomilo", men kan inte hitta något sådant i lexikon. Kan någon säga mig vad det är?

Det är väl vaskomilo på grekiska och salvia på svenska. Mycket bra ört till te och till hönsrätter.

torhildur
2005-09-03, 11:22
Hej igen.... alla växt o ört-kunniga!! (samt kunniga i grekiska språketflabb_flab )

Vad ÄR "alles fadija" för nått???
INGEN som vet detta???
Växer "on the mountain" (Rhodos) och dricks som the mot förkylning,
halsont,hosta bl.a.
JÄTTENYFIKEN TORHILDUR:confused: :confused: :confused:

Zanét
2005-09-03, 11:48
Hej igen.... alla växt o ört-kunniga!! (samt kunniga i grekiska språketflabb_flab )

Vad ÄR "alles fadija" för nått???
INGEN som vet detta???
Växer "on the mountain" (Rhodos) och dricks som the mot förkylning,
halsont,hosta bl.a.
JÄTTENYFIKEN TORHILDUR:confused: :confused: :confused:
Det här var en utmaning och jag letar för fullt i mina två grekiska botanikböcker :D

Har du någon annan ledtråd än bara namnet? Doft? Blommor? Annat?

//Zanét bye_bye

torhildur
2005-09-03, 12:43
Hej Zanet!

Tack för att du försökerflabb_flab
Fick några liksom ludna blad att laga the på,
skulle bara ta 2-3 blad för det var starkt.
Kvisten var ganska hård.
Kom att tänka på att (jag tror)att dom växer som ca 1/2 m "buskar"??
Kanske min stavning e' alldeles borti TOK,men det är så som jag
kommer i håg detta.
1000 tack,ändå från Torhildur.

Ruby
2005-09-04, 01:23
Fick några liksom ludna blad att laga the på,
skulle bara ta 2-3 blad för det var starkt.
Kvisten var ganska hård.
Kom att tänka på att (jag tror)att dom växer som ca 1/2 m "buskar"??
Kanske min stavning e' alldeles borti TOK,men det är så som jag
kommer i håg detta.
1000 tack,ändå från Torhildur.Det låter som bergste, tycker jag. Kolla den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1783) för mer info.

Ruby

torhildur
2005-09-04, 10:19
Hej RUBY.
Tack för tipset.... det kanske ÄR bergs-te flabb_flab !!
Men jag har bara lagat the av "kvistarna" och inte av blommorna;)
Jag nöjer mej med detta!
bye_bye Torhildur

yvonne
2005-09-04, 11:40
Det låter som bergste, tycker jag. Kolla den här tråden (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1783) för mer info.

Ruby


Bergste växer INTE som buskar, utan växer som enskilda växter.

Yvonne

Ruby
2005-09-04, 12:19
Bergste växer INTE som buskar, utan växer som enskilda växter.Jaha, då är det kanske inte det då. Jag har bara sett bergste på burk. ;)

Ruby

torhildur
2005-09-04, 12:20
Bergste växer INTE som buskar, utan växer som enskilda växter.

Yvonne

......... MEN va' e' d' då då????

:confused: :confused: TORHILDUR

yvonne
2005-09-04, 14:59
Vi har fortfarande inte fått veta vilken färg blommorna har eller hur de ser ut.

Svara på det så kanske vi vet, vad du menar.......;)

Yvonne

Zanét
2005-09-04, 22:59
Jag har letat fram och tillbaka, men hittar ingen växt med liknande namn som "alles fadija"

Det kan möjligen vara:

Läkemalva/Althaea officinalis - Kallas på grekiska för Althea http://linnaeus.nrm.se/flora/di/malva/altha/althoff.html

Diktamo/Origanum dictamnus

Bergste/Sideritis spp
Sideritis syriaca (Kreta)
Sideritis euboea (Delfi)
Sideritis raeseri (Parnassos)
Sideritis cladestina (Peloponessos)
Sideritis parxoliata (Athos)

Någon art från Mentha-familjen

Diktamo, som kommer från Kreta, har ludna/håriga blad precis som bergste och läkemalvan. Diktamo har jag hemma och där finns förutom bladen även vedartade stjälkdelar.

Tror personligen ändå att det handlar om bergste trots att du nämner att den växer buskaktig. Bergste är jättebra mot förkylningar!

Skulle gärna, precis som Yvonne, vilja veta hur blommorna ser ut, doft etc...

//Zanét bye_bye

torhildur
2005-09-05, 09:44
SORRY.... såg aldrig några blommor:o

Var på Rhodos i september-tiden... Ska ringa te några vänner
där å höra.
TUUSEN TACK för visat intresse!!!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Jag återkommer när(och OM) jag får reda på vad det kan vara.
M.V.H. Torhildurbye_bye

torhildur
2005-09-06, 12:31
Hej Ni go'a "hjälpare" flabb_flab

Rhodos-vännen fick jag inte tag på....men sökte på nätet OCH fick tag på nåt där!
Det var "det däringa Sideritis" (NÅN TING)
Fick fram en bild via "Greek mountain sheperds tea".(latin:Sideritus syriaca L)
Innehåller MKT. järn och är bra för övre luftvägarna.... se där!!!! klapp_klap
Bilden överensstämmer med mina"kvister",så nu tror jag gåtan ÄR LÖST!!! _B-anana
"alles fadija " kanske e' nåt Rhodianskt namn (he he)
Tusen tack från Torhildurbye_bye

Elisabet
2005-09-06, 18:49
Det var "det däringa Sideritis" (NÅN TING)
Fick fram en bild via "Greek mountain sheperds tea".(latin:Sideritus syriaca L)
Innehåller MKT. järn och är bra för övre luftvägarna.... se där!!!! klapp_klap
Bilden överensstämmer med mina"kvister",så nu tror jag gåtan ÄR LÖST!!! _B-anana
"alles fadija " kanske e' nåt Rhodianskt namn

Men då är det väl bergste i alla fall då? Eller fattar jag fel? Vad heter bergste på grekiska, ni som vet?

Zanét
2005-09-06, 18:57
Men då är det väl bergste i alla fall då? Eller fattar jag fel? Vad heter bergste på grekiska, ni som vet?
Tsai ton vounon / Τσάι των βουνών = bergste på grekiska. Kallas även för Malotíra/Μαλοτήρα enligt en av mina böcker.

//Zanét bye_bye

yvonne
2005-09-06, 19:03
Har också kollat lite runt på nätet, och hittade en grekisk site med medicinalväxter och teer. Det stämmer att bergste heter Sideritis, de sorterna vi har i våra berg är Sideritis arguta, Sideritis Congesta och Sideritis argyrera.

I vår by växer dessa teer på 2000 m höjd, och vi plockar dem när blommorna har slagit ut och sedan hänger vi teet på tork, luftigt och i skugga.

Har i år plockat 3 stora svarta sopsäckar fulla, fast jag har te kvar från förra sommaren också.;)

Yvonne

Elisabet
2005-09-06, 19:07
Tsai ton vounon / Τσάι των βουνών = bergste på grekiska. Kallas även för Malotíra/Μαλοτήρα enligt en av mina böcker.Ja, det låter ju inte det minsta likt alles fadija, men är inte Sideritis bergste-familjen enligt det du skrev i ett tidigare inlägg?


Har också kollat lite runt på nätet, och hittade en grekisk site med medicinalväxter och teer. Det stämmer att bergste heter SideritisSe där, Yvonne hann svara innan jag skickade iväg detta :)