handdator

Visa fullständig version : Vera Lili mm


maggan08
2009-03-04, 11:13
Vi har bokat en resa till Thassos och skall bo på Vera Lili, är det ngn som bott i marklägenheterna där? Jag undrar om alla balkonger/markterasser vetter mot poolen? Finns det internet på hotellet?
Vad skall man inte missa när man besöker Thassos?

Enigma
2009-03-04, 16:04
Vi har bokat en resa till Thassos och skall bo på Vera Lili, är det ngn som bott i marklägenheterna där? Vad skall man inte missa när man besöker Thassos?

Hej Maggan!

Vi var på Thassos i september förra året. Vi bodde inte i Vera Lili men vi bodde i närheten av hotellet. Det är mycket lungt område och i närheten av hotellet ligger en restaurang med god stämning och god mat, den ligger precis vid slutet av hamnpromenaden, vid västra änden av hamnpromenaden mittemot havet?

Vad bör man inte missa under sin vistelse på Thassos?

Det är lagom lång tid att vila, sola, utforska hela ön och att göra utflykter till fastlandet som varmt rekommenderas. På fastlandet kan man besöka Kavala med en gammal borg, en gammal akvedukt mitt i stan och man kan även köra till Filippi med dess gamla och väl bevarade ruiner. Bilen som ni hyr på Thassos kan ni ta ombord på färjan till Kavala och då hinner ni med både Kavala och med Filippi på en dag. Så gjorde vi i september förra året. Färjorna till Kavala utgår från Limenas (Thassos stad).

Det är ett måste att köra runt på Thassos och det rekommenderas två dagar att se allt sevärd runt på ön. Först och främst ska man besöka Limenas (Thassos stad) med dess gamla ruiner (Agora, Atenas tempel, basilikan, amfiteatern) och arkeologiska museet. Billigast och även med mycket god mat är tavernan Patrikos ovanför gamla hamnen i Limenas, tror jag. Vidare kan man köra västerut mot Prinos där det är marknad varje måndag och där kan man handla mycket billigt åt hela familjen. Och vad bör man inte missa? Obs! Man ska svänga västerut från Prinos upp mot bergen till Kazaviti, fortsätta några kilometer och innan vägen svänger till vänster ser man en taverna och det brukar stå några bilar på gården inför tavernan. När man kommer in i tavernan och sätter sig i en glasomringad veranda då får man därifrån en fin utsikt mot bergen. Men inte nog med detta. Personalen är ovanligt trevlig och deras mezerätter, bland annat fyllda paprikor och fyllda tomater är mycket billiga och underbara. Det får man absolut inte missa!!! Den här lunchen glömmer vi aldrig! Tyvärr kommer jag inte namnet på tavernan men den ligger precis innan vägen svänger kraftigt till vänster mot Mega Prinos.

När man fortsätter västerut kommer man vidare till Limenaria och där ska man absolut pröva stora kräftor i den röda såsen på George Restaurant Tavern som ligger vid vattnet inte långt från polisstationen. Mums!

Fortsätter man vidare längs den södra kusten kan man göra stopp och beundra det fina Archangelos klostret. Vidare kommer man till ett av de vackraste ställena på hela ön, dvs till Alyki med antika ruiner. Så småningom kommer man till den dramatiska östra kusten med dess underbara Paradise beach och Golden beach, två vackraste stränderna på hela ön. Man ska också inte missa att besöka by Panagia med den intressanta kyrkan och där kan man handla en god honung som man ska ta med sig hem.

Skriv ut mitt brev och ta med er när ni ska åka till Thassos. Följer ni mina rekommendationer så blir ni glada efter resan.

Hälsningar/Enigma

CBR
2009-03-04, 20:01
Det är inte alla lägenheter som vetter mot poolen,C:a hälften har balkong/markterass på andra hållet. Tror inte att det finns internet men är inte säker. Glöm inte bort att besöka de små byarna för att uppleva det genuina Thassos. Ni kommer säkert att få en fin upplevelse.
CBR

Maria26
2009-03-05, 20:13
Vi bestämde oss för att ta en båttur en dag, och det ångrade vi inte! Vi åkte med "Zeus boat trips", en lagom stor båt utan för mycket folk. Under turen (som kostade ca 25-30 euro tror jag) kunde vi bl.a. sitta på däck och sörpla kaffe, fiska lite, och bada på olika stränder och direkt från båten. När vi ankrat utanför en liten ö och var i full färd med att bada så tände kaptenen grillen och sen var det dags för lunch, med grillat kött och valfri dryck (dricka, vin mm). Supermysigt att sitta uppe på däck och äta, nybadad och allt! :) Och sen skadade det ju inte att vi fick se delfiner som hoppade framför båten! klapp_klap
Arrangören stod varje kväll nere vid strandpromenaden i Skala Potamia, då kunde man boka plats. Turen rekommenderas varmt!

Harriet
2009-03-10, 11:36
Hej Maggan, det finns en hemsida där går det att kontakta ägarna och få svar på det man undrar. Hoppas det hjälper. Vi ska bo där i september.Trevlig resa.