handdator

Visa fullständig version : Svenska kronas Ras


anderz
2009-03-03, 17:30
Man kan verkligen undra hur mycket dyrare Greklands semestern blir i år? Idag kostade 1 euro 11.70:- (forex). Förra året kostade ett rum från 300:- och uppåt - i år?
Det kanske blir 25% dyrare eller ännu mer?
Anders:eek:

Katitzi
2009-03-03, 20:40
Kanske tur att man bokat charter redan i höstas. Då har man ju prisgaranti på själva resan och boendet i alla fall. ;)
Fast middagarna och moppehyran kan bli dyrt förstås!

ricky
2009-03-04, 19:17
Det kompenseras till viss mån av lägre priser, kanske t.o.m blir billigare.

På Teneriffa Los Cristianos för några veckor sedan var det så billigt att jag trodde vi var tillbaka till 1980. Pubarna tog 0,80-1€ för 1 pint. Vi var ett sällskap på fyra som åt på en dom bästa fiskrestaurangerna där två åt färsk dorada och vi var två som åt färsklagad skaldjurspaella. Vi drack både öl och vin. Notan blev 50 €.

För egen del tycker jag det är kanon! Skönt att dom som varit nonchalanta tidigare pga av mycket turister får börja fjäska lite (gäller ej Grekland, dom har alltid varit trevliga där jag varit)
Vissa turistmål som Capri kan det vara skönt att inte behöva armbåga sig fram bland en massa jänkare och asiater som bär paraply mot solen.:)

anderz
2009-03-11, 16:10
Hur kommer den ekonomiska krisen slå mot den Grekiska turistindustrin ute på öarna? Annars hör man inte mycket om krisen i Grekland - utan mest om Tyskland, Frankrike och Spanien mm. Kommer priserna att gå ner eller ligga på samma nivå som 2008? Vi som inte ha euro har hitills tagit mest "stryk" - ändå har vi väl hyfsade statsfinanser... Kommer årets Greklands semester bli den dyraste pga svaga svenska kronan..
Anders

Arne
2009-03-11, 16:55
Mera troligt förmenas priserna i Grekland dala markant inför årets säsong.

Detta baserar jag på följande; Grekland har stora svårigheter att hålla sin budgetbalans i styr gentemot EU-s hårda krav. Man fruktar hårda böter
under 2009.

En sak till. När jag lusläst Engelsk- Tysk- och Franskspråkiga hemsidor från Grekland kunna jag erfara att det Grekiska Turistministeriet fruktar ett "tapp" på minst 10 Procent och mera troligt 30 Procent turister under år 2009.
Eftersom det från EU-sfären normalt kommer cirka 15 Miljoner turister till Grekland varje säsong, då skulle ett tapp på 10-30 procent innebära rena katastrofen.

Detta kunna även konfirmeras med att vi vid förbokning inför årets resa Maj- Juni erfarit att Hotellägarna vid bokningsförfrågan sänkt sina listpriser
med många Euro. Där listpriset var 45 Euro gav de oss en offert på 30!!!
Detta är anmärkningsvärt!!

Vid kontakter med mina vänner Hotellägare på öarna gåvo de samma svar;
Det ser mycket illa ut med förbokningarna i år. Värre än 1992!!!

Summering. Det kanske , ja mera troligt, går att med råge uppväga den svenska kronans låga värde gentemot Euron tack vare den förmodade minskade turistströmmen till Grekland.

Arne

anderz
2009-03-11, 18:43
Det låter trevligt för en turist.. Kanske värre för dom små familjehotellen/Pensionat. Förra året var det en hel del Engelska små Charterbolag som gick i KK - som jag vet drabbade ganska många små Hotel/Pensionat ägare ganska mycket - som hade huvudelen Engelska gäster.
Anders