handdator

Visa fullständig version : Apelsin-lemon curd


Monica P
2009-02-28, 16:19
Var det Admirala som fick för mycket citroner över?

Mitt bekymmer är snarast att min man inte kan låta bli att köpa apelsiner. Han kånkar hem kasse efter kasse, stora, saftiga, söta...men hur många kan man sätta i sig på en dag egentligen?

Jag pressar och fryser in halvlitersvis. Två av korgarna i frysen är nu fulla med trinda små bollar saft i prima svenska fryspåsar. (Där är nästa bekymmer: fryspåsar finns inte här, bara tunnare kvalité. Dottern hade med sig en massa i somras, de räcker än.)

Min grannfru säger att alla vitaminerna avlider i kylan, men det bryr jag mig inte om, juicen är god i alla fall när apelsinsäsongen är över.

Det där slafs-joxet som blir kvar när man pressar- med en vanlig gammaldags press- brukar åka i kompostlådan.

Men någon nämnde lemon curd- det hade jag glömt, det som är så gott. Min syrras recept var lätt att hitta, inskrivet längst fram i Vår Kokbok.

Experiment var nästa steg. Det blev jättegott!

Så här: Smält 1 dl margarin. Vispa två ägg med 1 dl socker. Tillsätt apelsinslafs-jox, saft av en citron samt det rivna citronskalet. Vispa lite igen. Häll vispet i kastrullen med det smälta margarinet. Rör tills det kokar upp och tjocknar. Häll över i burkar som först värmts med kokande vatten så de inte spricker.

Nu ska jag äta lite yoghurt med apelsin-citroncurd. Bättre än glass!

Abi
2009-02-28, 18:27
Du måste ju kunna frysa saften/juicen i vattenflaskor om de svenska plastpåsarna tar slut. Då har du perfekta "drickor" att ta med heta sommardagar, de kyler maten i kylbagen och tinar till drickfärdigt under tiden flabb_flab.

bye_byeAbi

Monica P
2009-02-28, 19:00
O, ja, Abi, visst, men jag köper nästan aldrig läsk eller sånt, så det blir inte många flaskor.
På tal om det så har ju massor av européer reagerat på den bristfälliga returneringen av förpackningar (och annat), särskilt på öarna. Jag håller med om det, men kan försvara en del: Massor av Petflaskor används om och om igen tills de går sönder: till hemgjort vin, till vatten, till olja.

Arne
2009-03-02, 17:18
Ja!!! Nu hava i snöstormen farits till Coop Forum att förutom mat inhandla
fyra förpackningar med Svenska fryspåsar av ypperlig kvalitet.
Tvenne 2-litersförpackningar samt tvenne dito 3-liters ha nu vederbörligen förpackats i påse och skola skickas till Monica under morgondagen.

Pressa på Monica. Du lär erhålla de 160 fryspåsarna framåt fredag i denna vecka.

Hälsningar- De bästa

Arne och Hustru Birgitta

Som sätter värde på Monicas "Off season" rapporter från övärlden...

Monica P
2009-03-03, 11:04
Tackåtack..jag säger då det...i snöstorm dessutom!
Vi har en ypperligt fin dag här, sol, nästan varmt, fågeldrillar , blomsterprakt. Nästan så att man glömmer hur kallt det var senast i förrgår.

Eva L
2009-03-03, 11:15
Det är så vackert här också med trädens grenar fulla av snö, massor av fin vit snö överallt. Fågelkvitter och om solen kommer blir det helt underbart. Det är -2,4 grader och första sportlovet på länge med perfekta skidbackar för alla lediga barn. I söndags var sjön som jag bor två minuters promenad ifrån full av människor som åkte skidor i fm solen. Vi har också samevecka med massor av aktiviteter på friluftsområdet Gammlia. Nästan så jag önskar att jag vore pensionär.

Tips till dig lemon curd passar perfekt att använda i efterrättspaj med ett rutmönstrat täcke av maräng. Serveras med vaniljglass eller vispad grädde.

Eva

Monica P
2009-03-03, 11:35
Tack för tipset!
Jag är glad för att ni fått ett fint sportlov åtminstone i norra Sverige. Som jämte vet jag precis hur det känns, lagom kallt och lagom med snö...