handdator

Visa fullständig version : Dyrt?

snabeln
2009-02-24, 20:44
Är det ingen mer än jag som har sett hur kronar rasar i värde? 1 euro är 11,36 idag mot 9,60 förra sommaren. Inget pekar på att den kommer gå ner snarare tvärtom. Känns som det kan bli ganska dyrt där nere iår??

Ioslina
2009-02-24, 20:52
så himla synd att inte drachmern finns kvar! i of s hade säkert den också stigit. men då var det billigt, med drachmern... man kunde hyra ett enkelt rum, 20 SEK per person och natt! DET var billigt!

Hasse
2009-02-24, 21:05
Det blir till att tänka på vart man lägger utgifterna. Minimalt med sådant som t.ex souvenirer och kanske taxiresor (om alternativet buss finns). Annat som mat (det vi har till frukostarna - pålägg, frukt, grönsaker vatten mm), dryck (roliga....), eventuella utflykter och inte alltför dyra tavernamåltider får vi prioritera.

Kommer inte på något annat sätt, någon Euro under 10:- lär vi aldrig mer se.

Hasse :cool:

UlfWiman
2009-02-24, 21:28
Har ingen fattat att vi är "UTE"
-Var ligger Sverige?
Varje dag blir jag rikare på det jag har sparat i Alpha Bank.
Innan raset till en kurs på 8.45

Uffe

Hasse
2009-02-25, 09:27
Jag har mer och mer fattat att vi är "ute", ja. En valuta som tappar så markant mot andra valutor blir i längden mer och mer oattraktiv. Ett medlemsskap i EMU skulle inte lösa något på kort sikt, majoriteten av de som är emot införande av Euro i Sverige är emot för att de är "rädda för någonting nytt" om jag får framföra den möjligen onyanserade åsikten. Detta är vad jag tror. Med mer kunskap hade fler fått insikt om det nationella ekonomiska läget kontra omvärlden i tid. Men en så stor händelse som ett eventuellt valuta-skifte skrämmer ju en del. Har vi i Sverige för mycket traditionellt tänkande?

Hur är ränteläget på sparande i bank i Grekland, Ulf? Andra likvärdiga sparmöjligheter?

Hasse :cool: (ute på djupt vatten)

Homeros
2009-02-25, 11:35
Ja Grekland var dyrt i somras och nu har det blivit ytterligare 22 % dyrare i.o.m. kronfallet.
Själv var jag på Skiathos i somras, och den ön tillhör ju inte direkt de billigare.
Några prisexempel från i somras:
En frappé: 3 Euro (kostade i somras 28 kr, kostar efter kronraset 34 kr)
2 st solsängar + parasoll: 8 Euro (i somras 75 kr, idag 91 kr)
-Samma pris för en greksallad (91 kr !!!!!!!!!!!!!)

-Ja, jag minns drachmerns tid. Det var bättre förr. I mitten på 90-talet kostade en greksallad 450-550 Drachmer (15-20 kr), en öl gick lös på 200-300 Drachmer (7-10 kr).

-Var ska detta sluta ?????????????

UlfWiman
2009-02-25, 12:15
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet.

Uffe

HenricG
2009-02-25, 14:32
Det kommer säkert stabilisera sig framåt våren, när den värsta paniken kring finanskrisen börjar lägga sig. Men under tian lär väl bli svårt som sagt var, däremot tror jag nog vi kan få se ner mot 10,20.

Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om.

Visst är det tråkigt att det blir dyrare, men finns det i ärlighetens namn något som säger att det SKA vara billigt bara för vi är turister? Jag har aldrig förstått den inställningen. Jag åker utomlands för att få sol, värme, bad, god mat, möta människor, nya intryck, sevärdheter. Och då får jag på något vis finna mig i att det kostar.

*edit: en del av inlägget försvann.

HenricG
2009-02-25, 14:43
...och speciellt inte då om man sätter det i perspektivet att lönerna ökat, skatterna sänkts, och matpriserna gått ner under flera år. Realekonomiskt är det nog ingen större skillnad jämfört med när Grekland hade drachmern.

lars
2009-02-25, 16:29
Varför klaga? Detta ger ju våra grekiska vänner en bra möjlighet att komma till Sverige och uppleva lite av vår kultur, natur och gästfrihet!!
De kretensare jag haft på besök har gillat Sverige och kommer gärna tillbaka. Alltså vi har ett gyllene tillfälle att bjuda våra grekiska vänner hit med bra utväxling på valutan.

lars
Kriti stin kardia mou

Hasse
2009-02-25, 16:36
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?

Birger
2009-02-25, 18:15
Finns begreppet/diagnosen eurofobi?

Fernanda
2009-02-25, 18:29
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet.

Uffe
Ikke dumt :) - den skandinaviske halvøya kunne godt vært et land - (men det er vel ikke alle enige i ...)
idag koster 1 Eur mellom 8,7 og 8, 8 NOK. det er ikke mer enn en 50øre mer enn da vi var i Hellas i slutten av september 08 - men kursen var oppunder 10 av våre kr for en euro omkr nyttår - og de usikre finansielle tidene kan jo vare lenge.
Vi får prøve finne rimelige tavernaer og leie oss inn med kjøkkenkrok for en liten matbit og morgenkaffen i allfall - :)
- men jeg reiser IKKE på ferie og lager middag, da blir jeg heller hjemme

HenricG
2009-02-25, 18:31
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?

Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?

Nåt åt det hållet. Det är alltid lätt att drabbas av sifferpanik, ett praktexempel är väl bensinen. Jag får också hicka när literpriset där närmar sig tolv spänn och tänker på den ljuva tid då den bara kostade åtta. Men glömmer ju då barmhärtigt nog att jag idag tjänar nästan dubbelt så mycket som då. Enligt SCB har reallöneökningarna 1997-2007 legat på 2,5%, och den siffran lär väl inte ha sjunkit i och med jobbskatteavdragen.

Man räknar ju alltid optimistiskt vad gäller "kladdepengar" när man ska åka iväg, men efter att ha bokat charter, med hyrbil och frukost, så låt oss säga att jag och mina ungar annars skulle bränt 10 000 på en vecka. Och om den siffran istället hamnar på worst-case-scenario - tolvtusen till sommarn. Inte är det de tvåtusen som fäller avgörandet om jag kan åka till Kreta eller inte, om jag redan hostat upp sjutton till Fritidsresor?

Så ja, det kanske finns något sådant som "eurofobi". Jag vill INTE ha € som valuta (den diskussionen finns det väl utrymme för i annan del av forumet) men jag tycker inte man ska drabbas av panik och fundera över att ställa in greklandsresan. Och som Lars skriver, det finns ju faktiskt positiva inslag i en "skvalpvaluta" också. :)

kari
2009-02-25, 18:43
Vi startar krig mot Norge och ger oss direkt samt överlämnar landet. Uffe

- tror det er et mye bedre valg å starte krig mot Danmark om dere vil ha en stabil krone/god Eurokurs :)
- v e l er Eurokursen mot NOK nede igjen på et "akseptabelt" nivå nå,
men det er ikke s å lenge siden den lå på rundt 10.50, og vi måtte betale hele 135 NOK for 100 DKK :eek: - og fortsatt må vi betale nesten 120.

kimmen
2009-02-25, 22:19
Visst är det tråkigt att det blir dyrare, men finns det i ärlighetens namn något som säger att det SKA vara billigt bara för vi är turister? Jag har aldrig förstått den inställningen. Jag åker utomlands för att få sol, värme, bad, god mat, möta människor, nya intryck, sevärdheter. Och då får jag på något vis finna mig i att det kostar.
Håller helt med. Jag mår rent av illa av att höra kommentarer som "...åhh så billigt det var i Spanien/Grekland på 60/70-talet." Det var det säkert - för oss turister. Vanliga människor där levde i en hård diktatur och med en mycket lägre levnadsstandard än vi hade i Sverige.

...och speciellt inte då om man sätter det i perspektivet att lönerna ökat, skatterna sänkts, och matpriserna gått ner under flera år. Realekonomiskt är det nog ingen större skillnad jämfört med när Grekland hade drachmern.
Håller helt med igen! flabb_flab

/kimmen

Marianne
2009-02-25, 22:31
Varför klaga? Detta ger ju våra grekiska vänner en bra möjlighet att komma till Sverige och uppleva lite av vår kultur, natur och gästfrihet!!

Sverige är ju så vackert. Vi ska bara ha lite fler grekiska tavernor spridda längs ostkusten, och så gärna lite stabilt och bra väder, så kan man väl inte föreställa sig att ha det mycket bättre än en vacker resa norrut genom vackra Sverige och söderut genom Norge - det skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju just det där med vädret... - är det stabilt, får vi sol varje dag och kan man hitta en trevlig taverna med utsikt över havet?:confused:

Kalimera
2009-02-26, 10:55
2 st solsängar + parasoll: 8 Euro (i somras 75 kr, idag 91 kr)-Samma pris för en greksallad (91 kr !!!!!!!!!!!!!)8 € för en greksallad! :eek: Det var den dyraste greksallad jag hört talas om. Hoppas den smakade. :)

laero
2009-02-26, 12:02
Och hur mycket dyrare är det egentligen? Har för mig jag betalat runt 3€ för en Mythos på krogen, då motsvarade det runt tretti spänn, nu motsvarar det i runda slängar trettitre och femti. För en hygglig måltid för mig och familjen brukade vi betala runt 50€, då motsvarade det en femhundring, idag femhundrafemti. Så det är inte någon hyperinflation á la Zimbabwe vi talar om.

Jag vill protestera lite lätt mot dina räkneexempel;). Du får det till att euron gått upp endast 10%.
Runt midsommar 2008 (när vi var i Grekland senast) snuddade euro-kursen att vara under 9:-. 9 kronor upp till 11:40 ger en ökning på 26,7%.
Och visst kan man säga att det inte är så noga om ölen kostar 27 :- eller 33:50. Men ta istället en familj som tidigare gjort av med 25000:- under sina veckor i ö-världen. Idag kostar samma resa drygt 31500:-, det är stor skillnad.

Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i. Sanningen är att detta kan bli ett svårt bakslag för grekerna, som fortfarande är ett av Europas fattigaste folk och behöver turistinkomsterna. Resandet till Grekland kommer att minska generellt i lågkonjunkturen och mest drastiskt från de länder som står utanför euro-zonen.

Lars

Charleston
2009-02-26, 13:02
...och samma barnfamilj kanske har ett bolån på en miljon och har då en över tio tusen mindre räntekostnad än motsvarande familj i euroland (där räntenivån ligger klart över den svenska).
Och återigen (den här diskussionen finns i en annan tråd också), beroende på vilka datum man väljer att jämföra emellan, så kan man få väldigt olika resultat. Och att kronan "runt midsommar" "snuddade" 9 kronor kan dessutom diskuteras. Snarare var det 9.30. Just nu står den i 11.31, dvs knappt 22% ökning. Visserligen mycket, men inte 26.7%.
I likhet med flera andra i den här tråden tycker jag det tenderar att vara lite lyxgnäll om en Mythos kostar 25 i stället för 20 kronor eller en greksallad 60 i stället för 50. Vill man ha snikbillig semester i dessa trakter kan man ju alltid välja Turkiet i stället.

/Thomas (som inte heller vill att vi ska ansluta oss till eurosamarbetet, och då inte just för vad det står för nåt på pengarna - det skiter jag i, utan av andra rent ekonomska/politiska skäl)

HenricG
2009-02-26, 13:02
Jaja, jag är en det-där-glaset-är-halvfullt-kille. :DDet klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof.
Däremot håller jag med dig om att det på så vis blir synd om grekerna, detta älskade folk förtjänar verkligen alla inkomster de kan få.

Kaa
2009-02-26, 13:58
Kalimera: Då skulle du ätit greksallad på restaurangen vid camping Rion. 2007 kostade greksallad 9 €. Kan tillägga att jag åt greksallad som jag gjort själv i husbilen dan efter istället....
Vet inte vad den kostade 2008 vågade inte gå in o titta
Cecilia

laero
2009-02-26, 16:35
xx

laero
2009-02-26, 16:37
:DDet klart det är dyrare, men om du väger in allt jag tagit upp i tråden så är det realekonomiskt sett ingen katastrof. .
Detta har du rätt i, iallafall för oss som har jobb med hyfsad lön, fått sänkta skatter, har bolån mm. Men det gäller ju inte alla, jag kan lova dig att en 20-25% prisstegring är avgörande för många.
Kontentan av mitt inlägg är dock att Greklands konkurrenskraft som turistland har försvagats kraftigt även om vissa av oss har oförändrade ekonomiska möjligheter. Britter, nordbor, östeuropeer mfl kommer i stor utsträckning att hellre lägga sina semesterpengar på hemmaplan eller i andra lågprisländer.

Charleston ; Vi kan säga 9:30 och 22%, det förändrar inte saken på nått avgörande sätt. Övriga åsikter du tar upp om euron tycker jag känns uttjatade i den andra euro-tråden och den diskussionen tänker jag inte ta upp igen.

Lars

lars
2009-02-26, 17:54
Sverige är ju så vackert. Vi ska bara ha lite fler grekiska tavernor spridda längs ostkusten, och så gärna lite stabilt och bra väder, så kan man väl inte föreställa sig att ha det mycket bättre än en vacker resa norrut genom vackra Sverige och söderut genom Norge - det skulle jag kunna tänka mig. Men det är ju just det där med vädret... - är det stabilt, får vi sol varje dag och kan man hitta en trevlig taverna med utsikt över havet?:confused:

Marianne, du har rätt så klart men........grekerna skulle gilla ett stilla sommarregn (vilket kanske inte blir så lätt att hitta), det gjorde de när vi hade några kretensare på besök för ett par år sedan.
Maten skall inte serveras på en taverna utan i trädgården eller i den gröna svenska naturen eller skärgården. Sill och nubbe, Kalles kaviar, gravad och rökt lax etc går hem, jag lovar. Vi har t o m blivit ombedda att ta med detta ner till Kreta för en svensk/kretensisk sommarfest.
De är ju inte direkt vana vid regn på sommaren och jublar när det första höstregnet kommer.

Visst Eurokursen har stigit men var nöjd med den tidigare lägre kursen. Varför skall man förutsätta, att det skall vara billigare, när vi åker utomlands?
Det kommer att bli ett jobbigt år för grekerna(liksom för alla nationaliteter) och då inte bara de som är i turistnäringen, vilken inte varit så lysande de senaste åren.
Den höga eurokursen är inte till godo för alla. Danskarna, som knutit sin krona till euron, har det kämpigt och konkurserna duggar tätt, däremot tjänar de som jobbar i Danmark och bor i Sverige en bra slant, när de växlar in lönen till svenska kronor.
Pundet har förlorat mycket värde liksom kronan, tyskarna har det tufft etc etc, allt kommer med säkerhet att påverka resandet och kanske framför allt hur mycket pengar vi spenderar på resmålet.
Sen är det väl ändå så, att det vi nu resonerar om är lite av ett lyxproblem eller hur?:o
Vi skall i alla fall till Kreta oavsett eurons och kronans kurs.

lars
Kriti stin kardia mou

kimmen
2009-02-26, 18:16
Sedan finns det antydningar i den här tråden att det, på nått sätt, skulle vara bra för Grekland att vara ett dyrt land att turista i.
Varför skall man förutsätta, att det skall vara billigare, när vi åker utomlands?
Naturligtvis är det inte bra för Grekland om det blir ett "dyrt" land att turista i.
Men precis som lars skriver: Vad är det som säger att Grekland måste vara ett mycket billigare land att turista i än t.ex. Spanien eller Holland (som båda också är euro-länder)?

/kimmen

Lotti
2009-02-26, 19:34
Ja men herregud!!
Tycker man det är för dyrt att åka på semester till exempelvis Grekland så är det ju bara att stanna hemma.
snyft_drop Även om det känns trist

HenricG
2009-02-26, 22:03
En tanke slog mig: tror ni det kan finnas möjlighet att butiker och tavernor börjar priskriga mer med varandra när det nu oundvikligen är så att folk kommer hålla hårdare i kassan?

Janérik
2009-02-26, 22:39
Alltså nu är det nånting i allas resonemang här som jag inte riktigt hänger med i. Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan. Vi importerar varor från både Danmark och England förutom Euroländer och inget av dessa länder är speciellt roligt att handla från nu om man ska räkna om priserna till svenska kronor.
Grekerna tappar alltså turister, precis som spanjorerna, italienarna och alla övriga länder, men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster.

Mvh Janérik

laero
2009-02-27, 08:51
Ni säger att Grekland tappar konkurrenskraft men det stämmer väl inte riktigt. Visst, för oss svenskar blir det dyrare att åka till Grekland men det är väl ingen annan västvaluta som tappat lika mycket som den svenska kronan.
Grekerna tappar alltså turister.....men de tappar mest svenska turister och vi svenskar är väl ändå inte en jätteandel av deras turistinkomster.

Grejen är att att i princip alla fristående valutor har tappat mot euro och dollar. Nkk ungefär som Skr, Brittiskt pund kanske mer än Skr beroende på vilka tidsperioder man mäter och Isländsk valuta ska vi inte tala om. Dessa länder står för en betydande del av medelhavsresandet. Sedan har vi de delar av östeuropa som inte infört euro, jag har inte koll på varje valuta där med ex.vis Polsk Zloty har liknande kursfall mot euro.
Grekland tappar alltså inte bara svenska turister. Men alla som varit på öar som Naxos, Amorgos, Antiparos, Koufinissi och Samos kan ju fundera över vad ett bortfall av svenskar (och norrmän) betyder lokalt på dessa öar.

Till det här kommer att även länder med euro kommer att bidra med färre turister, pga den generella lågkonjunkturen, trots att de genom euron har oförändrad köpkraft i Grekland.

Lars

lars
2009-02-27, 10:11
Fråga hotellägare och tavernaägare vad de säger. Negativa svar kommer att erhållas. Inte bara utländska turismen minskar utan även den inhemska minskar.
Kreta i augusti brukar vara överbefolkat av greker. Södra delen var exempelvis nästan helt övergiven 2008.
Det blir naturligtvis inte bara Grekland som kommer att drabbas av "krisen" utan även andra resmål.
Exempelvis dollarn har ju också rusat i höjden.
Själv var jag i Phoenix Arizona i april 2008, dollarkurs 5.98 -6.00. Kursen nu
knappt ett år senare uppe i nästan SEK 9.
Men som sagt, vill man ut och resa så får man betala vad det kostar, klaga hjälper föga.

lars
Kriti stin kardia mou

Tittiyo
2009-02-27, 15:40
Själv är jag lite glad att vi har kvar flera hundra av förra årets resepengar - för vi orkade inte växla in dem förra året när vi ändå skulle dit igen!:rolleyes:

Men sedan håller jag med; för mig är inte utlandssemestern något som måste vara billigt (dvs växlingsmässigt). Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med.:D

Gita
2009-03-01, 21:13
Jag kan kika på extrapriser och vara ekonomisk när jag är hemma i Sverige 99% av året - men när jag är utomlands ger jag blanka tusan i vad kronan är värd eller vad allt kostar. Vår enda tid på året som vi verkligen svävar ut utan vare sig ågren eller eftertanke - ganska trevligt det med.:D

Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu!

Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..."

jonny
2009-03-02, 18:56
vist finns det skillnad mellan 1980tal och 2009 i grekland prisnivå
vi har åkt till grekland i ca 25 års tid och under 80-90tal räkte det att man gick ut där nere på vilken ö som helst och hörde folk prata svenska.
i dag kan det gå dagar att man hör svenska.
nu för tiden åker vi bara ner en vecka på våren och åker ner i januari till asien två veckor prövat thailand, indien ,kambodja man behöver inte gå lång för att höra svenska språket.vad vi spenderar på en vecka i grekland räcker 2-3veckor i asien.
ibland kan jag tycka att vi på kalimera är dom sista svenska glödande kolen som glöder för grekland och dess övärld.
så vist spelar ekonomin en roll

IRSA
2009-03-02, 20:38
Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu!

Mor sa alltid:" Har man inte råd att unna sig lite när man åker på semester så skall man stanna hemma. Annars blir det bara grinigt och surt..."
Ang_elx
Håller med fullständigt, om man räknar på vad en semestervecka i sverige skulle kosta, hotell i 7/14 nätter, frukost, restaurangbesök, och lite utflykter, glass till barnen osv. Ni fattar nog vart jag vill komma. Vad skulle den veckan eller veckorna gå på här hemma? Jag är glad att ha en svärmor att bo hos när vi åker upp till Luleå på semestern då och då. Hade aldrig haft råd att åka dit upp annars.

Jag och sonen (17 år) hade bokat en resa till Rhodos i sommar, nu har vi bokat in en moster till mig på samma resa, på detta sparade vi ca.1400 kronor på vår del av resan. Det blir några extra paraplydrinkar o läsk för detta, jippie klapp_klap

lars
2009-03-06, 10:46
Presidenten i Hotellägarnas förening Nikiforos Lambrinos har uttalat sig beträffande årets turism på Kreta.
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.
Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.
Resmålen, tror han, istället blir de betydligt billigare Turkiet, Egypten, Tunisien och andra länder utanför eurozonen.
Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou

Kalimera
2009-03-06, 11:46
Antalet besökare kommer att falla från 2.700.000 till under 2.000.000.Jisses! :eek:

Fallet avser alla nationaliteter. Mest för engelsmän 30-40 % och tyskar 15-20%. Jag tror inte skandinaver ligger långt efter.Det tror jag också, många väljer att stanna hemma, eller åka till länder som inte har Euro.

Låter inte så kul för våra vänner på Kreta.Och inte på andra ställen heller. Jag har fått många mejl från oroliga hotellägare i vinter, somliga har inte fått en enda bokning.

lemon
2009-03-06, 12:12
Vi är några av dem som tyvärr står över greklandsresan i år. Vid några tillfällen har det funnits hyfsat billiga flygbiljetter, men det blir dyrt att dra runt en familj på fem i ett par veckor när kronan är värd - inget...

Det blir till att byta fasad på huset mha ROT-avdrag istället.

/lemon

Charleston
2009-03-06, 12:31
Intressant dock att man även tror på ett tapp på 15-20% från Tyskland. Allt kan alltså inte skyllas på eurokursen...;)
/Thomas

lemon
2009-03-06, 13:03
Nej, du har absolut en poäng där Thomas ;) Det råder visst en viss konjunkturförsvagning i samverkan med en mindre finanskris har jag hört.

Men även vi som är lyckligt lottade och har jobben kvar och fått skattesänkningar och totalt sett har ekonomiskt utrymme kan ju tycka att det är halvkul att betala 25-30% mer för samma saker som i fjol. Det finns ju alltid en alternativ användning för pengarna för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon

Charleston
2009-03-06, 13:13
för dem av oss som inte har pengar som en oändlig resurs...
/lemon

Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas

kimmen
2009-03-06, 23:45
Har absolut inte jag heller (om nu någon trodde det?), men känner mej ändå väldigt lyckligt lottad i jämförelse med större delen av jordens befolkning.
/Thomas
Det var ta mig f-n det klokaste inlägget på Kalimera på länge! klapp_klap

/kimmen

yvonne
2009-03-13, 18:01
[QUOTE[quote=Gita;159931]Detsamma! Hemma kan man spara, men är man på semester, så får skall man inte snåla! Det är ju bara ett par veckor... och det är i alla fall billigare än härhemma! Tänk att gå på krogen, 4 personer här i Sverige! Hu! [QUOTE]

Tro inte att det är billigare i Grekland, bara en flaska vatten kostar på en del ställen 3 euro nu för tiden. Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. För att inte tala om flygplatspriserna.....:mad::mad: 7 euro för en bageutte med ost och skinka och en liten juice.

Yvonne

Hellen
2009-03-13, 19:31
Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. För att inte tala om flygplatspriserna.....:mad::mad: 7 euro för en bageutte med ost och skinka och en liten juice.
Yvonne

Priserna upp 40%! Tar man en taxiresa som exempel som tidigare kostat 8€ så kostar den nu 11,20.
8 x 10kr, ca Eurokurs sommaren -08 = 80 kr
11,20 x 11 kr, där Euron legat i runda slängar en tid = 123,20
Det är en ökning med 54% för oss som reser med SEK som bas, nu börjar det låta dyrt tycker jag, vilken tur att vi bara är två i familjen som planerat åka i år flabb_flab
// Helén

laero
2009-03-15, 10:00
Priserna har gått upp med 40 % sedan förra året. Yvonne

Jag förstår att du bor i Grekland och därför är det väl tveksamt om jag från Sverige skall ifrågasätta ditt inlägg.
Men... 40% :confused::confused:
Finns det, i Grekland, nått motsvarande vårt svenska konsumentprisindex som kan bekräfta din siffra ?
Andra inlägg på Kalimera har tvärtom talat om lägre priser på turistboende och tavernor.

Lars

Marie & Thore Marmin
2009-03-15, 11:02
God morgon alla kalimeravänner. Det skall bli intressant att få ta del av rapporter (resebrev) som kommer in hit till kalimera, av dom som reser ner nu på försommaren, om hur prisbilden är. Vad kostar en mythos,greksallad, boende, osv.? Hur har krisen påverkat prisbilden i vårat kära Grekland?

Kan man få en mythos för2,50? :confused: bye_byebye_bye

yvonne
2009-03-15, 11:05
Jag förstår att du bor i Grekland och därför är det väl tveksamt om jag från Sverige skall ifrågasätta ditt inlägg.
Men... 40% :confused::confused:
Finns det, i Grekland, nått motsvarande vårt svenska konsumentprisindex som kan bekräfta din siffra ?
Andra inlägg på Kalimera har tvärtom talat om lägre priser på turistboende och tavernor.

Lars

De priser jag syftar på är matpriserna, vilket medför att priserna även höjts på restauranger. Dessa uppgifter baseras på de konsumentindex som ständigt diskuteras på de grekiska nyheterna. Ofta så jämförs också då dessa priser med matpriserna i Tyskland och även Sverige. Och jag lovar att skillnaden är stor.

Yvonne

Eva L
2009-03-15, 12:08
Har priserna gått upp 40 % är det kört för Greklands turistindustri. Tyvärr då kommer turisterna att välja andra resmål eller stanna hemma. Något måste vara avgörande fel om ett land höjer sina priser med 40 %. För att inte tänka på den stackars befolkningen. Hur ska de överleva. Hoppas att uppgiften inte stämmer.

Eva

Hellen
2009-03-15, 12:15
Har priserna gått upp 40 % är det kört för Greklands turistindustri. Tyvärr då kommer turisterna att välja andra resmål eller stanna hemma.

Det tror jag med, t.o.m. en greknörd som jag har börjat titta på andra alternativ, får se hur det slutar:eek::D
// Helén

yvonne
2009-03-15, 14:19
Varför tror ni bokningarna har gått ner med 30%!!

:mad:

Innan jag åkte fr Grekland, diskuterades det på Tv-kanalerna, vilka åtgärder som ska tas för att locka turisterna tillbaka. Förmodligen kommer många hotellägare bli tvungna att dumpa priserna.

Det diskuterades också om ev prisstopp ska införas på matvaror, för som läget är nu med fri prisättning kommer det gå åt pipan.

Kan också tillägga att det är många affärslokaler i Athen som är tillbommade.

Yvonne

Hellen
2009-03-15, 14:25
Varför tror ni bokningarna har gått ner med 30%!!

Yvonne:mad:

En bidragande orsak är säkert den osäkerhet som många svenskar lever i beträffande försörjningsfrågan, jag är inte så insatt att jag vet om bokningarna just till Grekland gått ner mer än till övriga resmål. Någon som vet?
// Helén

laero
2009-03-15, 14:55
Dessa uppgifter baseras på de konsumentindex som ständigt diskuteras på de grekiska nyheterna.

Du får ursäkta, men utan mer underbyggda siffror tror jag att vi ska ta detta med en nypa salt.

Vid en snabb googling hittade jag denna statistik-sida, från Åland av alla ställen, men den verkar vederhäftig.
http://www.asub.ax/files/statistik_kpi_2009_01.pdf
Skrolla längst ner, där finns statistik för alla EU-länder. Greklands konsumentprisindex har stigit 2,2% mellan december 2007 och december 2008 . Man kan också utläsa att prisökningstakten är något lite högre än snittet för EMU-länderna samt att ökningstakten är avtagande.

Grekland är precis som övriga EU-länder en marknadsekonomi där prisutveckling till stor del styrs av tillgång och efterfrågan. Vissa europeiska länder är på väg in i recession (sjunkande prisnivå), varför Grekland radikalt skulle avvika från mönstret är svårt att förstå.

Lars

snabeln
2009-03-15, 15:06
Gått upp 40%!!??. Stämmer detta får vi nog ändra våra planer eller bara åka en vecka.

larsols
2009-03-20, 13:15
Visst tappar vi köpkraft utomlands, så antingen köper vi färre dyra greksallader eller färre dyröl. Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.
Vill man spara gör man en Greksommar i Sverige med lite Ouzo on the beach, grillspett med Retzina i trädgården och hög musik i högtalarna.

Netwolf
2009-03-20, 14:21
...gör man en Greksommar i Sverige...

Funkar inte. Jag har provat..:(:D

Janérik
2009-03-21, 00:33
Varför inte konsumera lite mindre och njuta av sol och bad lite mer.

Då blir det ju ännu dyrare nästa år för våra kära greker ska ju också leva.

Mvh Janérik