handdator

Visa fullständig version : Nybörjare tar tacksamt emot tips och råd


Malena
2005-08-27, 10:34
Hej alla,
Malena heter jag och ska med min sambo till Grekland och Karpathos för första gången den 22 september.
Jag har varit här och på internet i övrigt och spanat runt och fastnat för Apella beach och Diakofti. Hur låter det?
Vi ska bo i Amopi men båtar till ovanstående stränder utgår från Pigadia? Är det svårt att hitta aktuella båtar/turer? Det pratas mycket om svåra, dåliga vägar, är det lönt att hyra vespa/moppe och ta sig dit själv? Är taxi tillförlitligt? Går det att komma överens om fast pris? Hur enkelt/ofta tar man sig från Amopi till Pigadia och tvärtom?

Ni ser, jag har massor av praktiska undringar :) :o Svara gärna med era råd och erfarenheter!

Tack på förhand och trevlig helg!
/Malena

Ingrid
2005-08-27, 13:46
Du har gjort et bra øy-valg, Malena! :) Apella og Diakofti er flotte strender. Jeg sender deg noen bilder i mail-boxen din. Det går badebåter til Apella fra Pigadia, eller dere kan leie en jeep og kjøre på egen hånd. Jeg anbefaler det siste, det er en utrolig dramatisk natur oppover mot Apella. Til Diakofti går det ingen buss eller båt, så jeg ville ta jeep hit også, det er veldig dårlige veier syd for flyplassen. Kjøp et kart, det står et bra et anbefalt et annet sted her i forumet.
Det går busser mellom Amoopi og Pigadia, men ikke så ofte... Tror den siste bussen går fra Amoopi kl 17, Koster 1 euro. Taxi koster ingen formue det heller....Det er også fullt mulig å gå. Vi gikk over høydene fra Pigadia til Amoopi i sept/okt i fjor i 32C ( i skyggen) , kan ikke huske at et bad har vært så herlig noen gang.....
Ha en super tur!!!!!!!!!!_B-anana _B-anana

inkfish
2005-08-27, 14:01
Titta i den här tråden, där finns nog en del svar på dina frågor:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1727

Malena
2005-09-06, 17:54
Missförstår mig rätt nu allihopa :o men jag trodde och hoppades på fler svar! Ni som varit där förr. Ni med tips och idéer. Missa inte det! Gör det! Åk dit! Tänk på detta! Etc! Etc! Etc!

Någon? klapp_klap

karinafp
2005-09-06, 18:09
Ja, men vi har ju redan skrivit om allt detta, om och om igen! :) Läs den gamla tråden, som Inkfish tipsade dig om. Läs övriga inlägg här på Karpathosforumet. Gå in på det gamla forumet och läs det vi skrev om Karpathos förra året. Gå in på Läsarhörnan och läs resebreven från i somras och från 2004, det finns mängder! Använd "Sök"-funktionen och sök på Karpathos, så hittar du det vi skrivt om ön i andra delar av forumet. flabb_flab Allt du undrar över finns redan här på Kalimera!

Karin

Elisabet
2005-09-06, 18:28
Ja, men vi har ju redan skrivit om allt detta, om och om igen! :) Kan inte annat än hålla med! Det finns INGEN ö som det är skrivet mer om i forumet och reseberättelser under det senaste året än Karpathos. Missförstå oss rätt - men om du fortfarande har fler frågor när du har läst ALLT och sugit i dig alla goda råd och tips - då är vi säkert många som mer än gärna svarar flabb_flab