handdator

Visa fullständig version : Lite nytt , lite gammalt


Monica P
2009-02-20, 09:42
Vi kvicknar långsamt till efter vinterdvalan. Sopar verandor och trappor, förundras över hagelstormar och skyfall.

Ny layout på hemsidan kalymnos-isl.gr/en/
Nu vill jag ha den på grekiska också, med rapport om vad som händer i kommunen. Tidningen Argo har färsk info på sin hemsida , om än färgat av reporterns politiska inställning. Tre PaSokfalanger och en (svag) Nydemokratifalang sitter i kommunstyrelsen. Intrigerna tätnar...

Längs hamnpromenaden österut börjar det se fint ut. 27 betongbryggor c:a 15 meter ut förenas av betongbroar, man håller på med el och vatten och annat nu. Redan står det fiskande förhoppningsfulla på rad där. Sista etappen på yrkesfiskarsidan har påbörjats. Allt i allt blir det säkert jättefint så småningom.

Det ryktas att stora Diagoras ska gå från Alexandroupolis och längs öarna på östkusten i sommar. Någon av de stora Blue Star ska angöra Kalymnos men man har problem med hamnen så det blir kanske att lägga till vid Argos lastkaj längre österut.

Bättre avloppshantering och ett antal avsaltningsanläggningar är på gång.
I Arginoda är man snart klar med byggnaderna som ska inhysa havsparks-dykarskole-och sånt-verksamheten.

Det ryktas om "gratis" busstaxa, alla ska betala 3 euro på sin vattenräkning och så kan man få ett busskort . Jag vet inte om det kommer att gynna turisterna eller hur det är tänkt.

Hör jag något mer återkommer jag.

kirtor
2009-02-20, 10:06
Det ryktas om "gratis" busstaxa, alla ska betala 3 euro på sin vattenräkning och så kan man få ett busskort . Jag vet inte om det kommer att gynna turisterna eller hur det är tänkt.

Hör jag något mer återkommer jag.[/QUOTE]



Dette ble jeg ganske interessert i altså. Du får holde oss oppdatert med dette.

Ellers er det flott å følge med på hva du skriver. Godt å bli generelt oppdatert om Kalymnos på et språk vi forstår litt bedre enn gresk. Takk skal du ha.

Hjalta99
2009-02-20, 18:43
Vi kvicknar långsamt till efter vinterdvalan. Sopar verandor och trappor, förundras över hagelstormar och skyfall.

Längs hamnpromenaden österut börjar det se fint ut. 27 betongbryggor c:a 15 meter ut förenas av betongbroar, man håller på med el och vatten och annat nu. Redan står det fiskande förhoppningsfulla på rad där. Sista etappen på yrkesfiskarsidan har påbörjats. Allt i allt blir det säkert jättefint så småningom.

Bättre avloppshantering och ett antal avsaltningsanläggningar är på gång.
I Arginoda är man snart klar med byggnaderna som ska inhysa havsparks-dykarskole-och sånt-verksamheten.

Det ryktas om "gratis" busstaxa, alla ska betala 3 euro på sin vattenräkning och så kan man få ett busskort . Jag vet inte om det kommer att gynna turisterna eller hur det är tänkt.

Hör jag något mer återkommer jag.

Spännande att komma ner i maj med alla dessa förändringar! Låt vara att allt inte är färdigt men det tar väl tid (grekisk tid...)! Längtar nu så jag håller på att bli vansinnig. Det är så mycket snö och kallt så jag är genomtjälad i hela kroppen. Tror aldrig att jag kan bli varm igen...
Ha det så gott Monica! Och tack för att du håller oss "kalymniarer" underrättade om vad som händer!

/Eva

UlfWiman
2009-02-20, 19:09
Det händer saker på Kreta också.
Ett fritt "gratis" busskort är på tapeten för skrivna i Xania
med omnejd. Hoppas att det går igenom. Det är Pasok som driver frågan.
Allt för att få folket att ställa bilen hemma.

Uffe