handdator

Visa fullständig version : Båt Syros-Sifnos+boende


friss
2009-02-19, 20:08
Hej!

Har tänkt besöka Syros och Sifnos i början på sommaren. Hur är båtförbindelserna mellan öarna och hur lång tid tar det?
Har läst väldigt blandat om var man ska bo på Sifnos. Vi vill gärna bo så man har lite att göra på kvällarna ,men hyfsat nära bra stränder (gör inget om man får åka en liten bit). Vart passar bäst då??

Tacksam för svar..,
hälsn F

Eva L
2009-02-19, 21:41
Kamares kanske skulle passa dig. Närhet till både strand och by med tavernor, affärer och andra enkla nöjen som finns på ön.

Eva

Kalimera
2009-02-20, 09:17
Hur är båtförbindelserna mellan öarna och hur lång tid tar det?Under sommaren är förbindelserna ganska bra, resan tar mellan 2-4 timmar beroende på vilken rutt båten har.
Har läst väldigt blandat om var man ska bo på Sifnos. Vi vill gärna bo så man har lite att göra på kvällarna ,men hyfsat nära bra stränder (gör inget om man får åka en liten bit). Vart passar bäst då??
Kamares är den ort där det händer mest. Du kan även välja huvudstaden Apollonas, men då har du en bit till stränderna, men så särskilt långt är det inte. Ett plus är att du har nära till Sifnos finaste by - Kastro - om du bor i Apollonas. Själv bor jag alltid i Faros, där händer inte mycket så det passar inte dig. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/sifnos_kastro.jpg

Kastro på Sifnos.

Admirala
2009-02-20, 09:41
Vi valgte å bo i Apollonia og er sjeleglade for det. Skikkelig trivelig by om kveldene, masse liv og mange herlige spisesteder. Det går jevnlig busser til strendene, man kan prøve en ny strand hver dag om man vil! Bussene tar ikke lang tid, og man får jo se mye av øya om man velger "strandhopping".

friss
2009-02-20, 14:35
Tack för svaren. Många är väldigt positiva till Sifnos, men hur är det med Syros? Har läst lite både och. Är ön väl värt ett besök? Kan säga att vi gillar mysiga byar och gränder, bra stränder (ej stenstränder eftersom vi har en 2 1/2 åring med oss) och inte för mycket turister. Bäst har vi hittils gillat Naxos, Karpathos, Amorgos, Mykonos och Parga på fastlandet...

gunnar
2009-02-20, 15:02
Syros är också mysigt. Vi bodde i Kini, en liten by med fin strand, och tavernor precis vid vattnet. Det är dock ingen by med trånga gränder.

Nu var det iofs 10 år sen jag var där, så en del kan ha förändrats. På promenadavstånd finns ytterligare en strand som jag tror heter Delfini Beach. Då fanns en taverna där som inte var öppen, men jag kommer inte ihåg om det var för att den inte var färdig eller om den var nerlagd.

I vilket fall som helst tror jag Kini passar utmärkt för småbarsfamiljer.

Siri A
2009-02-20, 16:58
Jag tror Kamares skulle passa er. Det var mycket mer genuint är vad jag trodde att det skulle vara.

Halloj
2009-02-21, 17:06
Vi har varit på Sifnos två gånger och båda gångerna bott i Kamares. Vi har alltid sagt att vi måste komma tillbaka när vi har småbarn, för Kamares tycks vara perfekt för småbarns familjer. Väldigt mysig, lugn by med många restauranger att välja på. Gott om boende nära stranden. Långgrund härlig sandstrand med möjlighet att äta direkt på stranden medan barnen leker i sanden och badar där det är RIKTIGT långgrunt.

Förhoppningsvis blir det Sifnos i sommar. Barnen som sett bilder därifrån vill väldigt gärna åka till "Niffjod" och vi vuxna längtar verkligen tillbaka.

Kalimera
2009-02-21, 19:11
Långgrund härlig sandstrand med möjlighet att äta direkt på strandenUngefär så här. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/sifnos_kamares.jpg

Halloj
2009-02-22, 21:16
Ja precis! Längst in i "hörnet" är det ju löjligt långgrunt. Där har jag tänkt mig att barnen kan leka medan jag äter middag i lugn och ro. Kanske redan i sommar...