handdator

Visa fullständig version : Vilka öar i Dodekaneserna har du besökt?


Kalimera
2009-02-17, 15:57
Det finns 19 bebodda öar i ögruppen Dodekaneserna. Tidigare var Kos och Rhodos de två mest besökta öarna, idag tror jag att Karpathos har gått om Kos i popularitet. Dock är det nog många av oss som har varit på Kos, fast det är säkert många år sedan för de flesta, i alla fall om man ska tolka hur lite det skrivs om Kos på Kalimera. Öar som ytterst få åker till är Arki, Chalki, Kassos, Kastelorizo och (snyft, varför?) Nisyros. Själv har jag varit på alla öar i Dodekaneserna utom Pserimos och Kassos.

Vilka öar i Dodekaneserna har du varit på? Lägg dina röster här ovan...

Här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=18074) finns en liknade omröstning om öarna i Kykladerna.

UlfWiman
2009-02-17, 19:17
Om Pserimos är ön med alla kapellen så har jag varit där också.
Minnet sviker tyvärr. Båtresan från Kos var ca 3-4 timmar lång och det var mycket vackert, men detta var 1980 så minnet är lite luddigt. Vi åkte med Scandinavian Touring till Kos och var på utflykt på egen hand till Kalymnos och Nisyros men köpte en utflykt till "Klosterön", jag tror det var Prerimos.

Uffe (minnessvag)

Monica P
2009-02-18, 08:13
Uffe, Pserimos är en ganska stor ö men med bara en enda by där det bor 8 familjer som mest. På sommaren är det fler som hittar dit och det finns en fantastisk sandstrand där. Man har förbättrat kajerna och hittat en fin vattenådra till allas glädje. Jag tror inte att det är den ön du menar med många kapell. Man kan åka från Kalymnos dagligen och vissa turer som går mellan Kos och Kalymnos åker in en sväng till Pserimos också.

Arne
2009-02-18, 15:35
Intressant!!!

Alltså äro vi enkom fyra stycken som varit på Kastellorizo...

Det var en nyhet.

Arne

Zappa
2009-02-18, 15:43
Intressant!!!

Alltså äro vi enkom fyra stycken som varit på Kastellorizo...

Det var en nyhet.

Arne

Nja, av 72 röstande av 6000 medlemmar, så det kan ju vara någon mer ;)

bye_bye Sven

Netwolf
2009-02-19, 16:18
Alltså äro vi enkom fyra stycken som varit på Kastellorizo...
Alltså du och Birgitta samt Janne och Camilla! flabb_flab

/Netwolf - har inte varit där

BrittMarie
2009-02-19, 16:39
"Klosterön" är nog Patmos.

UlfWiman
2009-02-20, 15:17
Nu har "minnet" svarat det vill säga frun.
Det var Patmos vi var på.
Jag hade precis lärt mig att vindsurfa så jag
ville hellre vara på Tingaki-stranden och surfa.

Uffe

NewAnn
2009-03-02, 21:46
En intressant omröstning.
Rhodos och Kos verkar fortfarande vara de mest besökta öarna, att Kalymnos ligger "3:a" tycker jag är bra, kul att det är en del som hittat till denna fina ö.
Jag har besökt Rhodos, Kos och Kalymnos och vill gärna återvända till alla de öarna, då de har mycket att erbjuda.
Mvh Ann

Mysofix
2009-07-24, 21:07
Som vanligt har vi en massa minnen från way back when. Nissiros 1985. Fantastiskt. Inget för turister men för oss som har en känsla av att vi var greker i livet före detta.

Monica o Anders

Lissi
2010-02-25, 17:51
Snart är det en till som varit på Patmos dit vi åker i september och där jag var 1992 och 1996...Maken har aldrig varit där...och vi ska nog försöka få till det med Leros också....så får den ön 2 "röster" till;)

7 av öarna har jag i alla fall varit på och på alla utom Lipsi har det varit vistelser med övernattningar.

Jag gillar Dodekaneserna mer än Kykladerna(bortsett från Tinos då:D)


Lissi

yannis
2010-05-09, 12:28
Du Lissi:

Av dessa 19 öar har vi besökt 13 stycken och bott på 10. Så vi måste nog också gilla Dodekaneserna?

Men vi gillar ju också Kykladerna!

och Kreta!

Birgitta (som nu blir Kina-resenär om 5 dagar).bye_bye

ofelia
2010-05-09, 14:02
För mig är det förvånande att fler av oss har besökt Kalymnos än Karpathos. Jag lägger ingen värdering mellan öarna utan jag trodde att Karpathos hade fler besökare.

/Ofelia