handdator

Visa fullständig version : Byta Vista mot XP?


Hjalta99
2009-02-15, 18:44
Hej,
Köpte en bärbar i höstas som har Vista installerat. Jag skulle hellre vilja ha XP och nu undrar jag hur jag på enklast och billigaste vis kan fixa det. Jag är novis på området och har ingen aning om hur sånt här fungerar. Jag är snål dessutom och tycker att "allt bara borde fungera som jag vill". Jag har dessutom MS Office 2003 som jag kan installera om jag får till det här med XP. Det funkar inte med Vista. Nu kör jag OpenOffice och det är inte alls lika kul...
Finns det nån "därute" som kan ge mig råd och tips? Så att jag förstår?

Hälsn
Eva

Janérik
2009-02-15, 23:02
Tyvärr så måste du formatera hårddisken för att få till detta, du går alltså miste om allt du har sparat på den. Sedan då du har formaterat så är det bara att installera Win XP och allt annat du vill ha, rent praktiskt så startar du bara om datorn med cd-skivan med Win XP i cd-läsaren, då får du välja att formatera hårddisken innan du installerar, allt står i något så när klartext så det är bara att läsa och tänka.
Vad som däremot är lite dumt är att du måste köpa en fullversion av Win XP om du inte har en sedan tidigare (OEM-versioner som följt med datorer är olagliga) och jag gjorde några snabba sökningar på nätet utan att hitta sådana till salu längre.
Om du vill ha XP bara för att kunna installera Office 2003 så är det troligen enklare och billigare att uppgradera till en nyare Office i stället. Fast egentligen tycker jag du ska lära dej jobba med OpenOffice, det är inte svårare att lära sej det än att lära sej nyaste MS Office.

Mvh Janérik

Chras
2009-02-15, 23:39
Har Vista Home Premium och till detta använder jag Office 2002 Prof. Inga problem att få det att fungera. Detta trots att jag kör Vista med 64 bit.
Chras

Zappa
2009-02-16, 00:32
Tyvärr så måste du formatera hårddisken för att få till detta, du går alltså miste om allt du har sparat på den.

Mvh Janérik

Lite off topic, men jag rekommenderar alla att partitionera sin hårddisk (dela upp i flera olika enheter c:\ d:\ e:\ etc).
Då installerar man operativet (Windows) och alla program på C:\ och så sparar man sina privata filer på någon av de andra enheterna.
Behöver man sedan formattera om sin hårddisk eller man vill ominstallera datorn när det är något som strular, så rör man bara c:\ och inga andra enheter. Även om det rent fystiskt är samma disk...
På så vis blir man inte av med sina privata saker man sparat!

bye_bye Sven

Arne
2009-02-16, 09:38
Om du vill byta från Vista till XP så måste du först göra en liten manöver för att det skall fungera!
Starta först upp datorn på Vista-skivan (Funkar med recovery-skiva), där navigerar du till "Kommandokonsollen" och skriver följande:
x:\boot\bootsect.exe /nt52 all /force
x byter du ut mot din cd/dvd-spelare.... troligen D:
När detta är gjort byter du till XP-skivan och startar om... sen skall det fungera att installera xp!

Men som tidigare påpekats, se först till att du drar över alla filer du vill spara till ett Usb-minne eller motsvarande.

Arne

Hjalta99
2009-02-16, 18:13
Tack för alla tips och råd!
Jag får fundera lite på hur jag ska göra. Det kanske trots allt är enklare att ha det som jag har det... Jag får börja öva istället för att svära... :rolleyes:

/Eva