handdator

Visa fullständig version : Flyg till Skiathos


anderz
2009-02-15, 10:17
Efter många år har mina Greklands resor startat i Athén eller Santorini (flyg) ut till Antiparos - nästan alltid kommer man fram vid 20.30 tiden. Några timmar nere vid hamnen i Santorini - minst 40 gr i solen och Greklands dyraste öl... Sedan efter någon/ra veckor nere i Cykladerna båt/( buss upp Ag Konstantinos) till Skiathos. Börjar bli trött på dessa "långa" resor mellan Cykladern och Sporaderna...

I år blir det direkt flyg till Skiathos avg. Landvetter 07.00 med ankomst 11.00 inne i stan vid 12 tiden - kan det bli bättre!!!! Vilka bra tider.....
Den stora frågan hur kommer priserna bli - mycket mer turister pga "Mama Mia" inspelningsplatser av filmer dra mycket turister.

Något som kanske påverkar priserna är den ekonomiska krisen i Grekland (EU:s sorgebarn) och övriga europa. Speciellt Skiathos som domineras av turister från England, Italien och inhemsk turism...Hur mycket kommer alla dessa små familjepensionat drabbas. Tillsist alla är ju inte arbetslösa eller förlora jobben - dessa kommer förmodligen resa som vanligt.
Anders

Katta
2009-02-15, 15:35
Den stora frågan hur kommer priserna bli - mycket mer turister pga "Mama Mia" inspelningsplatser av filmer dra mycket turister.

Priserna var ju höga redan innan Mamma Mia, och nu är det två år sedan vi bodde på ön (vi var där mitt under inspelningen) så jag kan inte svara på om de gått upp ytterligare?!
Men att det överhuvudtaget skulle kunna gå att få in fler turister än vad det redan är, har jag svårt att tänka mig...Ang_elx;)

Däremot märkte vi STOR skillnad på turistantalet på Skopleos förra året. Det fullkomligt kryllade av Mamma Mia fans överallt!!! Extra många såklart där inspelningarna ägt rum.
Och när vi skulle åka hem och kom med båten ifrån Alonissos (max 8-10 pers) utbröt det värsta tumultet vid kajen på Skopelos där alla miljoner:rolleyes: människor skulle gå på först, och sedan nästan slagsmål om platserna. Trots att vi hade våra sittplatser kom det säkert ytterligare två till tre personer med biljetter med samma nummer som vi hade. Och så var det överlag på de flesta platser. Därav GRYMT sura miner och heta diskussioner halvvägs bort till Skiathos!!

/Katta

Kalimera
2009-02-17, 12:52
mycket mer turister pga "Mama Mia" inspelningsplatser av filmer dra mycket turister.Skiathos och Skopelos är nog de två enda undantagen i sommar, de flesta resmålen tappar turister medan Mamma-Mia-öarna kommer få fler. Tror jag.