handdator

Visa fullständig version : Åka till Milos - resa runt på ön


Mapie
2009-02-11, 23:12
Hej,
Har några frågor kring semester på Milos och hoppas att någon kan tipsa mig: tror ni att vi hinner med planet till Milos om vi landar från Sverige 1 timme före avresan? Måste man ha en bil för att ta sig runt? Kan någon rekommendera bra boende och billigt för en familj på 5 pers.?
Tacksam för all hjälp! :)

Enigma
2009-02-12, 01:48
Tips!

Förutom Jannes guide om Milos kan du läsa två artiklar på Aftonbladet under länken Resa. Artiklarna heter Stranda på mysiga Milos och Rumsuthyrarna möter i hamnen. Artiklarna kom den 11 februari.

Enigma

Siri A
2009-02-12, 09:10
Att ha bil underlättar, men bussarna kör ända fram till vissa stränder, så det är inte nödvändigt, om man vill kunna bada utanför "stan".

PeterP
2009-02-12, 11:18
Hej,
Har några frågor kring semester på Milos och hoppas att någon kan tipsa mig: tror ni att vi hinner med planet till Milos om vi landar från Sverige 1 timme före avresan? Måste man ha en bil för att ta sig runt? Kan någon rekommendera bra boende och billigt för en familj på 5 pers.?
Tacksam för all hjälp! :)

Flyget kan jag inte svara dej på! Jag rekommenderar däremot att hyra bil någon dag för Milos har helt annorlunda och underbara stränder än andra öar. Ett tips är att alltid höra med turistbyrån i Adamas vilken sida av ön som passar just för den dagen. Det kan blåsa mycket och då kan stränderna vara folktomma ena dagen och fullt nästa dag beroende på vinden. Båtturen runt ön med många underbara badstopp från Adamas är att rekommendera t.ex med bad kring klippformationerna som reser sig ur havet vid Kleftiko är något man inte glömmer i första taget. Boende i Adamas är att föredra för det mesta utgår därifrån.

Lycka till!
Hälsningar
Peter/Staffanstorp

Karin T
2009-02-13, 09:03
Hej,
tror ni att vi hinner med planet till Milos om vi landar från Sverige 1 timme före avresan?

Det är mycket tveksamt. Att checka in för inrikesflyg på Atens flygplats är en upplevelse. Vi har själva stått i kö för att flyga till Milos och det tog mer än 1 timme. Det är samma kö för samtliga destinationer i Grekland och familjer med barnvagn får gå runt hela kön och checka in först. Samma sak gäller för äldre eller handikappade. Detta gör att den "vanliga" kön kryper fram.

Själva hade vi 4 timmar på oss, så det var bara att gilla läget och stå och vänta.

Milos är en underbar ö och jag håller med Peter om att man ska bo i Adamas.

Ha en underbar tid på Milos!!

// Karin

Mapie
2009-02-15, 11:11
Boende på Milos: har någon bott på Sarakiniko view (verkar hur fint som helt med home made frukost men verkar ligga lite avlägset...) och på Livanios i Adamas (utan frukost men mitt i stan)?